Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

Præsentation til forældremøder
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Vest Region Hovedstaden
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Informationsaften for forældre og elever
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Evaluering af introkurser Hvilken uddannelse har du besøgt? AntalProcent STX19125,0 HHX8310,9 HF111,4 HTX10113,2 Sundhed, omsorg og pædagogik547,1.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Talentudvikling gennem transferspor
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
EU Socialfondsprojektet
Uddannelsesmuligheder
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
før Uddannelsesmessen
Brobygning 9. og 10.klasse Efteråret 2011 UU Lolland-Falster.
Præsenterer for 8. klasse. Præsenterer for 8. klasse.
Velkommen til vejledningen i 10.klasse.. Hvorfor vælge 10.klasse.?  Faglige mål : Bedre i nogle fag, bedre arbejdsvaner, aflevere hjemmearbejde, være.
Færdig med skolen - hvad så?
Læring om PV bremser Projektstyret Opgavestyret Talentforløb
Konference for gaffeltruckfaglærere Hotel Faaborg Fjord 25. og 26 august 2011 Velkommen!
Feedback Manual.
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
78,8 % er i uddannelse 53,6 % går i gymnasiet 21,7 % er i erhvervsuddannelse 1,3 % er i andre ungdomsuddannelser 0,9 % er i andre uddannelser 1,3 % er.
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Det Danske Uddannelsessystem
 ELEVERNE SKAL UDVIKLE SIG INDEN FOR DE 6 KARAKTERISTIKA – ELLE DE UDVALGTE KARAKTERISTIKA DER ER FOKUS PÅ.
Talentvejen på EUC Vest Marts Deltagende indgange 2 undervisere 6 virksomheder Produktion & udvikling 4 undervisere 2 virksomheder Bygge & Anlæg.
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Tillykke, du er et talent!
Talent Tietgenskolen Deltagende indgang er merkantil Hvor mange undervisere er involveret? – På daglig basis 5 undervisere og 1 fuldtids talentmedarbejder.
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse

Bedre overgangsvejledning gennem øget aktørinddragelse på Djursland Et projekt med: Viden Djurs – Lead partner UU-Djursland Ørum Skole Auning Skole.
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Talentvejen Tietgenskolen. Hvorfor et talentprojekt? Talentudvikling på erhvervsskoler er stadig relativ ny 95% målsætning – nedprioritering af talenter.
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Talentvejen PÅ TECH COLLEGE AALBORG. Talentaktiviteter  Technology College  Strøm, styring og IT – 3 lærere i gang med at udvikle et koncept  Food.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Vilje, Engagement, Nysgerrighed, Innovativ. Overblik, Social Kompetent Mad til mennesker Talenttræning.
Udfordrer talenterne igennem. Mercantec 2 Udfordrer talenterne igennem Talentvejen.nu Talentaktiviteter på Mercantec.
Hvad siger virksomhederne (nogle af dem)? En survey udført af projekt Talentvejen.nu ved konsulent fra HVR og Finn Lundorff + flere fra skolerne. Efteråret.
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
KUU – Kombineret UngdomsUddannelse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Underviserens evaluering af eleven Forståelse af fagligheden: 0____________________________________________________________10 Vilje: 0____________________________________________________________10.
Talentvejen. Talent aktiviteter på skolen Landbrug og gartnerskole/ 3 undervisere Transport og Logistik/ 3 undervisere Bil, fly og andre transportmidler/2.
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
Talentspotning og talentudvikling på grundforløbet Workshop Den 23. maj og den 25. maj 2016.
UNDERSØGELSE OM 3. PARTS PRODUKTER Temamøde 5. januar 2011.
Temamøde om erhvervsvejledning i et regionalt beskæftigelses- perspektiv 13. marts 2009 Roskilde Kongres- og Idrætscenter Jesper Clausen, vicedirektør.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
Tillykke, du er et talent!
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
konference om det praktikpladsopsøgende arbejde
Præsentationens transcript:

Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole, Hotel & Restaurantskolen, Campus Bornholm & Håndværksrådet Talentvejen

Alle partnere besøgt to gange. Indgange defineret og lærere udvalgt til at deltage i vores interne planlægningsforløb. Tilbud indhentet på eksterne ydelser og leverandører valgt. Startseminar gennemført. Indhentning af viden og definition på talent næsten færdigt, præsenteres 3. maj. Hjemmeside næsten færdig. Screeningsmateriale under udarbejdelse. Første modul af planlægningen gennemføres i maj. Status på milepæle

Køge Handelsskole ZBC Mercantec Aalborg Handelsskole IBC TietgenSkolen Merkantil indgang

Strøm, styring og IT: Tech College Aalborg, Mercantec, EUC Syd, Selandia Produktion og udvikling: EUC Syd, EUC Vest, Campus BH Bygge-anlæg: Tech College Aalborg, EUC Vest, EUC Sjælland, Campus BH Mad til mennesker: EUC Vest, Selandia, EUC Syd, H&R Valby Bil, fly og andre transportmidler: Campus BH, Mercantec Medieproduktion: Tech College Aalborg Mekanik, transport og logistik: Selandia Krop og stil: EUC Sjælland Dyr, planter og natur: Selandia Tekniske indgange

UC Syddanmark og TI: Indhentning af viden + definition Teknologisk Institut: Evaluering vinkel+co: Udvikling af screeningsredskab, sparring til projektledelse UC Syddanmark:Lærerkvalificering Kapabel grafisk: Hjemmeside FFP/film:Film Anette Jorsal:Kommunikation Tech College Aalborg:Logo og layout Eksterne konsulenter

En person med talent er karakteriseret ved Vilje Engagement Nysgerrighed Social kompetent Innovativ Overblik Talentmarkører

Markørerne omsættes til roller, der identificeres gennem spørgsmål, således at der kan tegnes en profil: Profilen kan ikke stå alene, skal kombineres med iagttagelse i værksteder m.m. Måske talentet skal udfoldes i et andet værksted?

Partnernes tanker/behov: Håndtering af talentbegrebet – hvordan i forhold til alle elever? Struktur/organisation. Talentspor? Valgfag? Ekstra undervisning? Mentorindsats? Hvordan får vi skabt en daglig udfordring for den enkelte elev med talent? Didaktik – (meget mere) differentieret undervisning? Håndtering af modstand, fx blandt kolleger? Output af talentarbejdet Samarbejde med virksomhederne Styrkelse af brobygning/introforløb/samarbejde med UU og folkeskole, påvirkning af ”mor”. Uddannelsesforløb

Partnernes tanker: Differentieret undervisning Læreren får (også) konsulentrolle Fremstilling af produkter/portfolio Eventuelt tværfaglighed, evnen til at kombinere/ anvende viden Talentspor/ ekstra undervisning/ temadage/ camps/ ekstra udfordringer/ projektopgaver/ Samarbejde med virksomheder allerede i GF/ En særlig kompetence som fx avanceret opsnøring eller kunstsmed/ træning i fritiden/ coaching-mentoring/ Praktik med særlige udfordringer Tanker om talentarbejdet

Fordeling på poster

Hovedforløb hos ”ikke-partnere” Folkeskolen Formelt/ikke-formelt kompetencegivende forløb Hvad kan vi kræve retur af udviklet materiale? Hvad kan vi kræve i forhold til synlighed – fx logo på hjemmeside? Hvem udtaler sig på projektets vegne/presse? Særlige udfordringer