Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark
Hvad er Office System
Produktivitet i fokus
Produktivitet og Teknologi
Fakta om produktivitet Forholdet mellem input og output –Output er: Omsætningen –Input er: Udgiften til kapital og arbejdskraft Øget ’Virksomheds’ produktivitet –Sker gennem øget omsætning eller lavere/mindre input Øget ’Medarbejder’ produktivitet –Kan ske ved at ansætte flere folk –Effektivisering – eller med andre ord ”opnå mere på mindre tid” Produktivitet måles på flere ’opgave’ faktorer –Tid –Præcision –Indlæring –Tilfredshed
Set fra kundens perspektiv Forretningsværdi fremfor funktionalitet & teknologi... FOSH –Finans –Operation (produktion, logistik m.m.) –Salg og markting –HR (Personale)
Videnarbejderen...er en medarbejder, som er en aktiv deltager i en forretningsrelateret informations- proces...er en medarbejder, som er en aktiv deltager i en forretningsrelateret informations- proces
At arbejde med information AdgangKommunikere Tilegne Samarbejde Forfatte Styre Designe Notere Publicere Oprette Genbruge Opdatere Messaging Præsentere Møde Dokumentere Dele information Læse Kommentere Analysere Information Data Personer Projekter Informationer Opgaver Produktivitets udfordringer Øer af data, der ikke er forbundet Ikke sammenhæng i aktiviteter Utilstrækkeligt samarbejde Informationstræthed Mange enheder og brugergrænseflader
Fokus på processen I dag ’I morgen’ Søg infoOpgavenArkiv Søg info Opgaven(erne)Arkiv IT ITITIT
Demo…1 Standard dokumenter –Kontrakt, tilbud, pressemeddelelse, produktbeskrivelse etc. Standard tekster og grafik samt opslag Eksempel –Oplæg til salgsbesøg –Personligt –Standard fraser og produktbeskrivelser – dog afhængig af læge m.m. –Sendes til eksperter for kommentarer og nyheder –Kan kommenteres on-line
Demo…2 Indsamling af ustruktureret data - i struktureret form –Fejlrapport, evaluering, salgsmulighed, rapportering etc. Ensartet information, proces og bearbejdning Eksempel –Registrering af kunde henvendelse –Type, produkt, beskrivelse, intern kontakt etc. –Mange standard opslag –Mange interessenter –Sikring af opfølgning –Statistik
Demo…3 Grafisk overblik over ressourcer –Lokaler, hjælpeudstyr, biler, personer etc. Uoverskuelig puljer og tung adm. koordinering Eksempel –Microsoft er flyttet i nye lokaler –Antallet af mødelokaler, interne og eksterne er fordoblet –Ingen kender alle navne og ved hvor de ligger, samt hvad lokalet indeholder –Bookes typisk gennem Microsoft Office Outlook –Sikring mod dobbeltbooking
Empowering Employees Udgangspunkt i medarbejderen og dennes ”daglige værktøjer” –Office, Outlook, Stifinder og Browser Fokus på: –Strukturering af data og informationer –Samarbejde og øget produktivitet –Dokumenthåndtering –Søgning på tværs af platforme –Applikations integration –Èn brugergrænseflade
Business Productivity Workshop Forventningsafstemning –Ledelse/IT-ledelse Formøde –Udvalgte superbrugere Anvendelse i dag Systemer, processer m.m. Ønsker til fremtiden Inspirations Workshop –Ledelse, IT-ledelse og superbrugere Feedback på formøde (teasers) Muligheder med kommende versioner Business Productivity Roadmap
Hvem er i gang ?