Louise Bak, Merete Thaudal Christensen og Line Pedersen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
© 2012 – Side 1 Mary Fondens Unge Tænketank Temperaturmåling December 2012.
Repetition Goodness of Fit Uafhængighed i Kontingenstabeller
Tal på familieområdet.
Emotionel og adfærdsmæssig funktion hos børn af forældre med kræft
Analyse af kvalitative data
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Medlemsrekruttering – hvem gør hvad og hvordan?
BL – Danmarkspanel - oktober A&B ANALYSEs Danmarkspanel - BL − Danmarks Almene Boliger - Oktober 2011.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Hypotese test – kapitel 6 (Signifikans test)
Borgernes barrierer for brug af IT
Anvendt Statistik Lektion 3
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Tabel 1: Antal arbejdssteder i Region Aalborg
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Anvendt Statistik Lektion 4
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Glemsel af emotionelt materiale
Self-Serving Bias i et tværkulturelt perspektiv
Kohorte og interventionsstudier
Anvendt Statistik Lektion 3
Peri OP 101 En amerikansk on-line uddannelse
How to publish as a PhD-student. Dagens program Præsentation Hvilken person er du selv? Forventninger til PhD-studerende fra instituttet Hvordan bruger.
Kritisk Læsning af Litteratur
Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for andele og varians
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Logistisk Regression Kategoriske og Kontinuerte Forklarende Variable
Region Midtjyllands tilbud 2013
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Hvordan ser det ud i dag?.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Dagens program 1.Information Alle projekter er godkendt Sumkurve 2.Opsamling T-test 3.Variansanalyse (one-way) ANOVA 4.Intro til projekt 3 (Excels LOPSLAG.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
En kvalitativ undersøgelse af ældre borgeres oplevelse af indflydelse på kommunale hverdagsrehabiliterende indsatser.
Hypotesetest Hypotesetest og kritiske værdier Type 1 og Type 2 fejl
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
2.lektion:Nationalstaten
Mål ● Er der grundlag for at realisere vores koncept og hvordan kunne det realiseres?
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Kvantitativ metode del 1 Gymnasielærer-kursus forår 2007 Aalborg Universitet Sammenhænge ml. variabler, styrke og signifikans Tirsdag den 20. marts, kl.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU ORGANISERINGEN AF AKUTMODTAGELSER OG RISIKO FOR DØD INDEN FOR 7 DAGE Anders Brøns.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Folkehelsekonferansen Oslo oktober 2015
Ressourcefokuseret vejledning Marianne Tolstrup
Enheden for Klinisk Alkoholforskning
Lattergas/N2O - som smertelindring ved fødsler
Program – dag 2 (11. april 2011) Dag 2:
Den kriminelle fødekæde i bander og
Anvendt Statistik Lektion 6
Danmarkspanel uge
Præsentationens transcript:

HVAD BETYDER ALDER? Om sammenhængen mellem alder, selvbeskrivelse og tidligste erindring Louise Bak, Merete Thaudal Christensen og Line Pedersen Vejleder: Tia G. B. Hansen, Psykologi 4. sem. BA, Aalborg Universitet Introduktion Studier fra 1990érne og frem har vist, at kulturen har indflydelse på selvbegreber og selvbiografisk hukommelse. Deltagerne i studierne er oftest collegestuderende. Vores viden fra disse studier vedrører derfor forskellene ml. yngre generationer fra forskellige kulturer (hhv. kollektivistiske og individualistiske). Det er ikke sikkert, at studiernes fund også gælder ældre mennesker! Unge og ældre er opvokset i forskellige tidsperioder og under forskelligartede sociokulturelle påvirkninger. De ældre i en mere kollektivistisk tid, de unge i en mere individualistisk tid. Det kan tænkes at afspejle sig i form af aldersrelaterede forskelle på selvbegreber og selvbiografisk hukommelse. Hypoteser Der er forskel på den narrative stil i unge og ældres tidligste erindring. 2. Der er forskel på unge og ældres selvbeskrivelser. Metode Der er anvendt en kvantitativ metodologi til undersøgelse af både sammenhængen mellem alder og narrativ stil i den tidligste erindring og mellem alder og selvbegreb. Unge (n = 56) og ældre (n = 49) deltagere nedfældede deres tidligste erindring til brug for analyse af narrativ stil og udfyldte en twenty statements test (TST-test) som et udtryk for deres selvbegreb. Erindringerne blev kategoriserede i fht. erindringstyper og dernæst kodet i forhold til narrative prædikater og narrativ orientering. Udsagn fra TST-testen blev kodet i fht. emotionel tone og det fremherskende selvbegreb. Resultater SELVBEGREBET Figuren herunder viser fordelingen af unge og ældres udsagn i TST-testen på kategorierne private, collective og public. Aldersgruppe 1 er de unge, 2 er de ældre. Det ses, at de unge altovervejende (96,07 %) beskriver sig selv med udsagn i kategorien private De ældres selvbeskrivende udsagn fordeler sig meget mere med kun 64,49 % på private udsagn, 25,31 % på collective og 10,2 % på public. ERINDRINGSTYPER Figuren herunder viser en markant forskel på, hvilke erindringstyper unge og ældre benyttede sig af. Den overvejende del af de unges erindringer (91,1 %) var stort specifikke, dvs. omhandlende one-moment-in-time begivenheder. En temmelig stor del (34,7 %) af de ældres erindringer var anderledes strukturerede end de specifikke – ved fx at omhandlende repisodiske (genkommende) el. public (offentlige) begivenheder. Forskellen ml. ældre og unges erindringstyper er signifikant. NARRATIVE PRÆDIKATER Figuren viser hvor stor en procentdel de fem typer af narrative prædikater gennemsnitligt udgør af en erindring hos hhv. unge (gr. 1) og ældre (gr. 2). De signifikante forskelle på unge og ældre er, at det procentvise gennemsnit af ’action’ er større hos ældre end unge, og at det procentvise gennemsnit af ’kognition’ og ’metakognition’ er større hos de unge end hos del ældre. Diskussion Unge og ældres tidligste erindringer og selvbeskrivelser er blevet undersøgt, og der er fundet forskelle i begge tilfælde. Både de ældres brug af andre erindringstyper end den specifikke, og deres større andel af collective og public udsagn i TST-testen peger på, at de ældre er mere kollektivistisk orienterede end de unge, da tværkulturelle studier har fundet lignende forskelle. Forskellen på forskellig brug af erindringstyper kan dog også være et udtryk for, at den selvbiografiske hukommelse ændres med alderen grundet en svækkelse af det episodiske hukommelsessystem. De unges større brug af kognitioner og metakognitioner kan fortolkes som udtryk for en højere grad af selvrefleksivitet. Forskellen på unge og ældres selvbeskrivelser kan både fortolkes som en kohorte- og en modningseffekt. Referencer de la Mata Benîtez, M. L. (in prep.). Konferencepræsentation: Autbiographical memory and self-descriptions in Mexican, Spanish and Danish college students. Wang, Q. (2001). Culture effects on adult’s earliest childhood recollection and self-description: implications for the relation between memory and the self. Journal of Personality and Social Psychology, 81(2), 220-233. Tak til Knut A. Guldbrandsen for gode råd og hjælpsomhed. Tia G. B. Hansen for god vejledning. Manuel de le Mata Benitez