Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Workshop Cooperative learning
fra klasseværelse til cyberspace
Online kollaborativ undervisning
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Blended learning – hvordan?
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
NGC Next Generation Classroom. Tankeeksperiment: • Klasselokalets vægge, loft og gulv udgør rammerne. • Skab nu det optimale læringsmiljø.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Blended Learning - en introduktion
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Forskningsperspektiver på læremidler
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Kompetencematrix Digitale kompetencer
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Unge og undervisningens medialisering
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
Digitalisering og medialisering
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Læring og inklusion i skolen
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
10.CenterViborg Den individuelle 10CV – og stadig høj prioritering af fagligheden, studiekompetencerne, afklaringen, læringsmiljøet og fællesskabet Nyt.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Hvorfor dette initiativ?
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Planlægning, proces og evaluering
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
Midtvejskonference for demonstrationsskoleforsøg. Undervisningsministeriet Trinity Fredericia IT i den innovative skole Forskning i Shop-a-blog:
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Overblik Mål Målet med udviklingsprojektet: At skabe et konkret undervisningsforløb, der i fremtiden kan tilbydes ungdomsuddannelser. Målet med selve.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kommunikation/dialog i e-læringsforløb
Kommunikation/dialog i e-læringsforløb
Oplæg 2 – de fire læringsrum
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Det handler om eleverne
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik AT MÅLE OG KOBLE… Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik

LÆRINGSMÅL: - At kunne beskrive ting ved at bruge matematikord - At kunne samarbejde om en opgave - At måle ting på platformen med målebånd, meterhjul og snor - At tegne en arbejdstegning og angive mål

Autentisk læringsmiljø Skolen (klasseværelset) Autentisk læringsmiljø (legeplads)

Autentisk læringsmiljø Skolen (klasseværelset) Gruppe 1 (makkerpar 1) Gruppe 2 (makkerpar 2) Autentisk læringsmiljø (legeplads) Gruppe 1 (makkerpar 1) Gruppe 2 (makkerpar 2)

Autentisk læringsmiljø Skolen (klasseværelset B) LÆRER 2 Gruppe 1 (makkerpar 1) Gruppe 2 (makkerpar 2) Skolen (klasseværelse A) LÆRER 1 Gruppe 1 (makkerpar 1) Gruppe 2 (makkerpar 2) Autentisk læringsmiljø (legeplads) LÆRER 3 Gruppe 1 (makkerpar 1) Gruppe 2 (makkerpar 2)

Autentisk læringsmiljø (legeplads) LÆRER 3 Gruppe 1 (makkerpar 1) Skolen (klasseværelset B) LÆRER 2 Gruppe 1 (makkerpar 1) Gruppe 2 (makkerpar 2) Skolen (klasseværelse A) LÆRER 1 Gruppe 1 (makkerpar 1) Gruppe 2 (makkerpar 2) Autentisk læringsmiljø (legeplads) LÆRER 3 Gruppe 1 (makkerpar 1) Gruppe 2 (makkerpar 2) Scenariekompetence? Kontekstbevidsthed? Scenariesensitivitet? Kontekstsensitivitet?

Didaktisk designmodel i fire dimensioner: fag, adgang, pædagogik og teknologi Adgange/koblinger Didaktisk design Tilstedeværelses-undervisning Asynkron adgang (Digitale platforme) Synkrone online læringsmiljøer Læring gennem formidling Læring gennem undersøgelse Dialogbaseret læring Praksislæring Kollaborative læreprocesser Blended ”adgang” Pædagogisk princip Blended pædagogik målinger

Didaktisk designmodel i fire dimensioner: fag, adgang, pædagogik og teknologi Adgange/koblinger Didaktisk design Tilstedeværelses-undervisning Asynkron adgang (Digitale platforme) Synkrone online læringsmiljøer Læring gennem formidling Læring gennem undersøgelse Dialogbaseret læring Praksislæring Kollaborative læreprocesser Blended ”adgang” Pædagogisk princip Blended pædagogik målinger