09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9
09.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Design af arkitektur l Arkitektur: En generel grundstruktur, der senere udbygges l Edb-system: En samling komponenter, der realiserer krav til model, funktioner og grænseflader l Kriterium: En øsnket egenskab ved en arkitektur Principper: Fastlæg og prioriter kriterier. Byg bro mellem kriterier og teknisk platform.
09.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Klasser og objekter fra analyse til design Klasse: en beskrivelse af en mængde af objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter Objekt:: en helhed med identitet, tilstand og adfærd DesignAnalyse En abstraktion over et fænomen i problem- området Adfærd beskrives i en samling af operationer En del af edb-systemet; nogle objekter repræsentere dele af virkeligheden Adfærd beskrives i abstrakte mønstre af hændelser
09.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Aktiviteter l Kriterier l Komponenter l Processer
09.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Oversigt At strukturere et edb-system. Kriterium: En ønsket egenskab ved en arkitektur. Komponentarkitektur: En strukturering af et edb-system i indbyrdes forbundne komponenter. Procesarkitektur: En strukturering af et edb-systems udførelse i indbyrdes afhængige processer. Fastlæg og prioriter kriterier. Byg bro mellem kriterier og teknisk platform. Afprøv designet så tidligt som muligt. En strukturering af et adb-systems komponenter og processer. Formål Begreber Principper Resultat
09.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Resultat af kriterier Prioritering af udvalgte kriterier for design af et system: X X X X X X X X X X X X
09.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Designkriterier Brugbart Sikkert Effektivt Korrekt Pålideligt Vedligeholdbart Testbart Fleksibelt Forståeligt Genbrugbart Flytbart Integrerbart En brugbar, fleksibel og forståelig helhed Generelle kriterier (McCall)Specifikke kriterier i OOA&D
09.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Mål og vilkår Typiske mål og vilkår af betydning for komponentarkitekturen Mål og vilkår for komponent- arkitekturen skal diskuteres og fastlægges. Mål er noget man vælger Vilkår er noget man ikke kan lave om på
09.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Fastlæg og prioriter Der skal laves en velovervejet og klar prioritering af de generelle kriterier Tilføj specielle mål og vilkår
09.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Vurdering af helheden Brugbart –Tilfredsstille brugernes behov –Passe til den tekniske platform –Kravstyring Fleksibel –Modularisering gennem indkapsling Forståelig –Gode abstraktioner –Genbrug af mønstre –Ansvarssamling
09.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Oversigt At prioritere designmål. Kriterium: En ønsket egenskab ved en arkitektur. Et godt design har ingen væsentlige svagheder. Et godt design balancerer flere kriterier. Et godt design er brugbart, fleksibelt og forståeligt. Et antal prioriterede kriterier. Formål Begreber Principper Resultat