09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Notation Oversigt Kapitel 18.
Advertisements

2009NOEA/IT - Databaser/arkitektur1 Databaser Introduktion - Arkitektur Introduktion DBMS-arkitektur Datamodeller.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Plan Analyse af anvendelsesområde – Grænseflader
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Softwarekonstruktion
Kajs Biler Analyseresultater.
1 Forskningsmetode Kursusoversigt l Kursusdele og forløb l Formål med denne del l Forberedelse l Fremlæggelse og diskussion.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Arv Idéen i arv et at kunne genbruge gennem generalisering
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Objektorienteret programmering
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Den relationelle model
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
Tests Prototype Åbent spørgeskema Test i usability laboratorium
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Design II oktober 2009 gtj SAD design II.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Modellering Modelleringens betydning og Modelleringens 4 principper.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Interaktionsdiagrammer Hvordan beskrives objektinteraktion? Sekvensdiagrammer Collaborationsdiagrammer.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Grafik Modeller, objekter og opførsel. dIntProg, F08Grafik.2 Nye begreber Repetition (iteration) –gentagelse af opførsel Parametrisering –generalisering.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
Definition Kriterier Design og evaluering
Design - brugervenlighed
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Den naturvidenskabelige metode
Produktnavn.
Præsentationens transcript:

09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9

09.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Design af arkitektur l Arkitektur: En generel grundstruktur, der senere udbygges l Edb-system: En samling komponenter, der realiserer krav til model, funktioner og grænseflader l Kriterium: En øsnket egenskab ved en arkitektur Principper: Fastlæg og prioriter kriterier. Byg bro mellem kriterier og teknisk platform.

09.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Klasser og objekter fra analyse til design Klasse: en beskrivelse af en mængde af objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter Objekt:: en helhed med identitet, tilstand og adfærd DesignAnalyse En abstraktion over et fænomen i problem- området Adfærd beskrives i en samling af operationer En del af edb-systemet; nogle objekter repræsentere dele af virkeligheden Adfærd beskrives i abstrakte mønstre af hændelser

09.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Aktiviteter l Kriterier l Komponenter l Processer

09.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Oversigt At strukturere et edb-system. Kriterium: En ønsket egenskab ved en arkitektur. Komponentarkitektur: En strukturering af et edb-system i indbyrdes forbundne komponenter. Procesarkitektur: En strukturering af et edb-systems udførelse i indbyrdes afhængige processer. Fastlæg og prioriter kriterier. Byg bro mellem kriterier og teknisk platform. Afprøv designet så tidligt som muligt. En strukturering af et adb-systems komponenter og processer. Formål Begreber Principper Resultat

09.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Resultat af kriterier Prioritering af udvalgte kriterier for design af et system: X X X X X X X X X X X X

09.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Designkriterier Brugbart Sikkert Effektivt Korrekt Pålideligt Vedligeholdbart Testbart Fleksibelt Forståeligt Genbrugbart Flytbart Integrerbart En brugbar, fleksibel og forståelig helhed Generelle kriterier (McCall)Specifikke kriterier i OOA&D

09.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Mål og vilkår Typiske mål og vilkår af betydning for komponentarkitekturen Mål og vilkår for komponent- arkitekturen skal diskuteres og fastlægges. Mål er noget man vælger Vilkår er noget man ikke kan lave om på

09.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Fastlæg og prioriter Der skal laves en velovervejet og klar prioritering af de generelle kriterier Tilføj specielle mål og vilkår

09.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Vurdering af helheden Brugbart –Tilfredsstille brugernes behov –Passe til den tekniske platform –Kravstyring Fleksibel –Modularisering gennem indkapsling Forståelig –Gode abstraktioner –Genbrug af mønstre –Ansvarssamling

09.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Oversigt At prioritere designmål. Kriterium: En ønsket egenskab ved en arkitektur. Et godt design har ingen væsentlige svagheder. Et godt design balancerer flere kriterier. Et godt design er brugbart, fleksibelt og forståeligt. Et antal prioriterede kriterier. Formål Begreber Principper Resultat