Afsenderfokuseret branding Modtagerstyret branding Når en virksomhed kommunikerer deres værdier og budskaber ud – det er den klassiske vinkel til branding men i dag er fokus mere på Modtagerstyret branding Her gælder det om at fokusere på mærkets emotionelle, værdibaserede fordele. Det er ikke nok, hvad produktet kan, men mere hvilke værdier som forbrugerne tillægger brandet. Altså: branding er altid baseret på værdier og positionering er ikke altid baseret på værdier.
Simon Sinek – the golden circle http://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA 1:35 til 5:50 Se Youtube for Audi
Se Oddset Kasse på Youtube
Sensory branding Se indslag om duftbranding på JP.tv Man kan også brande sig på brugen af vores sanser! Hvilke sanser har vi? Hvilke skaber bedst erindring? Se indslag om duftbranding på JP.tv
(Se bilag til kapitlet) Neuromarketing (Se bilag til kapitlet) Kort fortalt: Neuromarketing er det fagområde, der anvender hjerneforskningen til at afdække hvor i hjernen ”købsknappen” sidder. Man aktiverer de belønningssystemer hos forbrugeren, og som forbrugeren ikke selv oplever.
Eksempler på anvendelse af neuromarketing http://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA 5:50 til 8:00
Sæt ord og følelser på følgende brands
Storytelling
udleverede noter om neuromarketing Lektie til næste gang Læs kapitel 4 samt udleverede noter om neuromarketing
Lektie til næste gang Læs kapitel 3 Løs opgaverne til kapitel 3