Steen Steensen Blicher Belyst med maleriet Steen Steensen Blicher Belyst ved maleriet
Fra Romantikken og Det moderne gennembrud Romantikkens perioder og retninger Hvor er Blicher? Fokuser på Biedermeier og Poetisk Realisme. Andre Romantiktræk i Hosekræmmeren? Det moderne gennembrud 1870
1814 – Min Fødestavn er Lyngens brune Land 1838 fra Præludium: Jeg ville gerne i Guds natur Med frihed spændt på mine vinger. Men sidder fast i mit snævre bur, Det alle vegne mig tvinger.
Han vandrede på heden, når tilværelsen blev for streng! Vilhelm Kyhn 1819 – 1903 ”Jysk skovegn” 1945. Olie på lærred, 77,5*104 cm Statens Museum for Kunst Han vandrede på heden, når tilværelsen blev for streng!
Han vandrede på heden, når tilværelsen blev for streng! Herman Garmiencke 1810-1967 ”Parti ved Silkeborg” 1846. Olie på lærred, 112*155 cm Silkeborg Museum Han vandrede på heden, når tilværelsen blev for streng!
Han vandrede på heden, når tilværelsen blev for streng! Godfred Christensen 1845-1928 ”Ved Remstrup å” 1866. Olie på lærred, 36*55 cm Silkeborg Museum Han vandrede på heden, når tilværelsen blev for streng!
Steen Steensen Blicher 1782 født i Vium 1809 teologisk embedseksamen 1810 gift med Ernestine Juliane Blicher 17 år (f. Berg) 1814 første digtsamling Digte Læsefrugter gav 5 rigsdaler for en side og 3 for oversættelse 1824 første novelle "Brudstykker af en Landsbydegns Dagbog” 1833 første novellesamling 1838 digtsamlingen Trækfuglene 1839 første "Himmelbjergmøde" 1848 Død i Spentrup Han vandrede på heden, når tilværelsen blev for streng!
DIGTERPRÆSTEN Han er udenfor Han blev aldrig anerkendt På fallittens rand På kant med borgerskabet Ven med flasken En ulykkelig ægtemand Skrev kun noveller når økonomien var ringe Ernestine er en rig enke med et barn Adjunkt ved Randers Latinskole – blev fyret! Mange børn 1819 præst i Thorning 1825 præst i Spentrup 1827 Ernestine er ham utro 1847 fyret
1866 Christen Dalsgaard ”St. Blicher på Heden i Samtale med Peiter Benløs og Linka Smælem Bestillingsarbejde Frederiksborgmuseet
Frederik Vermehren 1823-1910 ”En jysk fårehyrde på heden” 1855 Frederik Vermehren 1823-1910 ”En jysk fårehyrde på heden” 1855. Olie på lærred, 59*80 cm
Hans Nicolaj Hansen 1853-1923 ”Tyttebærpigen på heden” Pen, pensel, tusch på papir. 30.6*20,8 cm Silkeborg Museum Ugebladsillustration ”Ude og Hjemme” 22.10.1882
Christen Dalsgaard ”En afsked” 1860 Emil Aarestrup (1800 – 1856) EN AFSKED O, intet Under, du bevares Med Laas og Lukke, som en Skat, At En - jeg veed nok hvem - dig vogter Med Argusøine Dag og Nat. At Beilerne om Huset sværme Som Flagermuus omkring et Baal, Og at jeg selv beruset tumler Som Bremsen fra en Nektarskaal. Al Sommerblæstens varme Blødhed Er i din melkehvide Arm, Al Blomsterskjønhed i Naturen Har fyldt og rundet denne Barm. Men mørkt, som Bjergets skjulte Grube, Mit Sind er ved vor Afsked - tys! Kun Amor høre disse Fodtrin Og disse lange, lange Kys. Christen Dalsgaard ”En afsked” 1860
Christen Dalsgaard 1824-1907 ”En ung jysk bondepige skriver vennens navn på den duggede rude” 44,5*31,5 cm Olie på papir sat op på lærred 1852
Chr. Dalsgaard 1879 ”Mon han ikke snart skulle Komme”
Julius Exner, Mor Lydum ved Spinderokken Julius Exner, Mor Lydum ved Spinderokken. 1888 Olie på lærred, 35,8 x 41,2 cm
DEN STØRSTE SORG Kim Larsen - Pold / Larsen Sang https://www.youtube.com/watch?v=jxbLKzrS7r8 Tekst http://www.kjukken.dk/tekster/kim/denstoerstesorg.php
Julius Exner, ”Blindebuk” 1866
Julius Exner, Et bondegilde på Hedeboegnen Julius Exner, Et bondegilde på Hedeboegnen. 1855 Olie på lærred, 95,5 x 137,5 cm
Jørgen Sonne, St. Hansaften. 1860 Olie på lærred, 107,5 x 148 cm
Jørgen Sonne, ”Brudefærd” 1856
Wilhelm Marstrand født 24-12-1810 - død 25-03-1873 ”En friers moder taler sin søns sag.” Olie på lærred, 22,5 x 27,5 cm
Julius Exner, født 30-11-1825 - død 15-11-1910 Bedstemoder bringer den første hilsen til den lille pige, der er kommet op fra sygelejet. 1867 Olie på lærred, 76 x 102 cm
Chr. Dalsgaard, ”En kones højtidelige kirkegang efter barselfærd Chr. Dalsgaard, ”En kones højtidelige kirkegang efter barselfærd.” 1860, Olie på lærred, 97 x 114 cm
Chr. Dalsgaard, ”Snedkeren bringer ligkisten til det døde barn”, 1857, Olie på lærred, 73,5*104,4 cm
Julius Exner, ”Præsentation for en kender”, 1898
H A Brendekilde,1857-1942 ”Udslidt”, 1889, 207*270 cm
H A Brendekilde, Fortrykt, 1887
L. A. Ring Den syge mand
L. A. Ring ”På kirkegården i Fløng” 1904 Statens Museum for Kunst
En Landsbydegn dagbog 1824 Morten Vinge skriver dagbog hele livet. Han er fattig og velbegavet og tjener på herregården Tjele. Han bliver forelsket i den fornemme frøken Sophie. Hun stikker af med herregårdens skytte, Jens. Morten bliver soldat, krigsfange i Rusland, jæger i Sibirien. Efter 30 år vender han hjem til Danmark, hvor han møder en gammel, grim og fordrukken Sophie. Hun har flakket om med Jens som tigger og gøgler i Europa. Nu passer de en have få en herregård på Falster. Morten ender som degn og kirketjener hjemme i sin én landsby Marie Grubbe er model for Sophie.
Bygget på en virkelig begivenhed. Præsten i Vejlby 1829 En kriminalhistorie Bygget på en virkelig begivenhed. En præst bliver anklaget for et mord, han ikke har begået og bliver henrettet.
Hun skærer halsen over på Esben, hendes hjertenskær. Hosekræmmeren 1829 ”Det var Cecilia, bleg, dog smuk endnu; indtil hun hævede sit blik til mig: ak! Da lyste vanviddet ud af de matglimtende øjne, af hele ansigtets vammelsøde smil.” Cecilie er blevet sindssyg, da faderen ville tvinge hende til at gifte sig til rigdom. Hun skærer halsen over på Esben, hendes hjertenskær.
Blichertemaer Når følelserne og drømmene kommer til at stå alene, så mister man jordforbindelsen. Om skuffelse. Om at tro og drømme noget, som ikke bliver til det, det skulle. Vi kan ikke forstå de ting, vi gør, før bagefter, og så er det jo for sent at gøre noget andet. Det gør ondt, når sandheden pludselig går op for en. AK! HVOR FORANDRET!