TRENDS Hvad kommer der til at ske ? september 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Virksomhedens interessenter
GS1 DataBar Reducering af madspild
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Retail Facility Service ydelser kompetencer Kerne Kerne ydelser
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
Hvad er korruption? En kort introduktion
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Forbrugeren og den finansielle markedsplads
De to officielle miljømærker
Hvorfor ØKO? • ØKO og Astma & Allergi (A&A) er ved at blive en kategori der er stor efterspørgsel på inden for indendørs maling (top 3). Vores målgruppe.
Den nye rolle for design
Målgrupper og købmandskab
Blu-ray Mystery Shopping Analyse 6. Maj 2010
Anders s, Andreas W, Bjarke L og Marlene M.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
ART GALLERIES Gruppe 4.
Danskernes brug af nyhedsmedier 2013
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Velkommen Kommunikationschef Henrik Theil, FDIH Food Online Danmark på nettet i en global verden 8. oktober 2009.
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Forøg din værdi som konsulent
Kommunikation / it.
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Newcomers – Bibliotekerne og de nye arbejdsmigranter En ny rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd 16. september 2010 Highlights.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
Anders Hoffman, Ph.d. Kreativ direktør, FORA Brugerdreven innovation i den danske modeindustri.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
Virksomheder - definition
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Øget samarbejde mellem kultur og turisme v. Lars Erik Jønsson, VisitDenmark Kulturseminar, Bymose Hegn 31. August 2011.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Hvad ved vi og hvad ved vi ikke?
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
SpecialKøbmande n’s historie 40 år gammel butik Primære produkter var kaffe, te, krydderier og specialiteter “Gammeldags” butik med høj kvalitet og service.
Skraldeeksperiment i Københavns Kommune TMFs Innovationsforum
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Copyright NetBooster 2013 Detailhandlens digitale muligheder.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Markedsudviklingen i Danmark Agenda Introduktion & baggrund Konsument Markedet DVD - Blu-ray - Total Markedet Konsument Markedet 2011 Q1 - DVD -
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
GfK ConsumerTrackingBranchedag 2010, Peter Sakstrup GlavindMay 2010 Branchedag 2010 DVD Market Denmark 2009.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Grunde til at jeg elsker dig
Vindmøller Priser på vindmøller, Hvor meget strøm kan den producere?
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Kvickly Total 2011 Antal svar55153 Kvickly Kundemeter 2011 Rapportspecifikationer.
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
Kundetilfredshedsanalyse – [måned år] Kundenavn. 2 Overblik.
INDLEDNING september INDLEDNING Dagligvareleverandørerne DLF har fornøjelsen af at udsende en opdateret udgave af DLF Quarterly. omfattende 2.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Title written in CAPITAL letters, broken into 2 lines, if it fits with the length of the words Optional: Cover this area with photo. Proportions are approx.
Præsentation af resultater for faktas ledergruppe Mandag d. 17 november 2014 Kundemeter – Oktober
Forretningsudvikling med Destination Lillebælt
Tests, references, and essays
Energierhvervsanalyse
Energierhvervsanalyse
Barberians Copenhagen hvorfor Kina?
Præsentationens transcript:

TRENDS Hvad kommer der til at ske ? september 2014

SHOPPER TRENDS - BRANDS Selvom de danske forbrugere holder på pengene er 31% villige til at skifte butik hvis deres mærke er på tilbud. Kun 16% er villige til at skifte mærke hvis et andet er på tilbud. Danskerne er altså stadig loyale overfor brands. BRAND SKIFT Men at skifte mellem mærker er kun en af flere muligheder. Når priserne stiger vil: 43% være mere fokuserede på tilbud. 42% vil købe mindre af de basale dagligvarer. 24% vil skifte til billigere mærker – herunder Private Label. 21% vil generelt købe mindre. BRAND v. PRIVATE LABEL 24% køber flere private labels end året før. 6 ud af 10 nævner at PRISEN er lavere end for brands. Op mod halvdelen nævner at pris og kvalitet hænger sammen. Kvaliteten er ligeså god som for brands og man får værdi for pengene. I øvrigt nævner 2 ud af 10 at kvaliteten på private labels er stigende. 22% køber mere private label Kilde: Nielsen shopper trends Kilde:

DANSKERNES ”BEKYMRINGER” Danskerne er generelt lidt mindre bekymrede fra Q1 til Q2 2014. Kun omkring sundhed ses en lille stigning. Kilde: Consumer Confidence survey Q4 2013

Category Shopper Fundamentals CSF er et syndikeret shopper studie på tværs af 57 kategorier. 350 online interviews pr. kategori, gennemført i sommeren 2012 (målgruppe: befolkning ml.18-65 år) CSF er også tilgængelig i en række andre lande, fx. Norge, Sverige, UK, Kina, Tyskland, USA og Rusland. Baseret på et gennemsnit af 17 gængse kategorier, der dækker et bredt område af dagligvarer. Kilde: Category Shopper Fundamentals.

Category Shopper Fundamentals Category Shopper fundamentals giver et indblik i hvor involveret shopperen er i kategorien – og hvor meget de er villige til at eksperimentere med nye mærker. Hvornår shopperen tager beslutningen om køb i kategorien – og i hvor høj grad beslutningen er pre- og in-store drevet og graden af impuls. Hvordan ser shopperen kategorien vs. andre kategorier ift. innovation og endvidere kvalitetsopfattelse af mærkevarer vs. private labels i kategorien. Er man shopper i ble-kategorien er man naturligvis meget involveret. Man tænker som shopper på at bleen skal løse et problem samtidig med man gerne vil gøre det bedste for sit barn. Omvendt når man har valgt mærke er man ikke tilbøjelig til at eksperimentere – man vil ikke løbe nogen risiko. Sælger man is er det derimod vigtigt at komme med nyheder, fordi shopperen er villig til at prøve nyt. Derfor er der også logik i at leverandører indenfor den kategori kommer med mange nyheder op til ny sæson. Endelig hvis man er leverandør af soft drinks og morgenmad er graden af involvering og eksperimentering lav, hvorfor det ikke giver meget payback hvis man investerer i marketing aktiviteter i de kategorier. …og dog ingen regler uden undtagelser: Netop Soft drinks og morgenmad er kendetegnet ved nogle af verdens største brands (Coca Cola og Kellogg´s). Er de ikke på hylden i butikken vil shopperen skifte butik. Kilde: Nielsen Category Shopper Fundamentals. Kilde: Category Shopper Fundamentals.

Hvad driver shopperen Thinking about shopping for groceries IN A RETAIL STORE, what drives you most to buy something new or different than usual? Når shopperen køber nyheder eller noget anderledes er hun oftest drevet af: PRIS SÅ DET I BUTIK ØNSKET OM AT PRØVE NOGET NYT Kilde: Nielsen Category Shopper Fundamentals. Kilde: Consumer confidence survey Q1 2014

Hvad driver shopperen Thinking about shopping for groceries IN A RETAIL STORE, what drives you most to SWITCH STORES ? Hvis shopperen skifter butik er det typisk på grund af: PRIS UDVALG / SORTIMENT …men også bløde værdier som: REN BUTIK PERSONALE Kilde: Nielsen Category Shopper Fundamentals. Kilde: Consumer confidence survey Q1 2014

Årets lancering - gennem 13 år 8 ud af 13 brands er udenlandske Kilde:

Årets lancering – ”THE WINNER” Nye formater tiltrækker nye forbrugere og skaber nye brugssituationer Tilpasser produkt og kommunikation til den lokale forbrugers behov Uddanner forbrugeren og gør det nemt at vælge Vanish Formaliseret proces for innovation og lancering med fokus på forbrugerens behov Kilde: Kilde: Nielsen

Autor / Thema der Präsentation 13.08.2007 Brand Strength Index Secondary drivers Primary drivers BSI Penetration The Brand’s ability to be bought by many! Footprint The behavioral part of brand strength Frequency The Brand’s ability to be bought often! (relative to its category) Willingness to Pay The Brands ability to command a premium price (relative to its category) Brand Strength Index Net Promoter Score* The Brand’s ability to be recommended (the emotional part of brand strength) Kilde:

BSI -Top 20 af 200 De brands der i 2. halvår 2013 lå i top 10, er alle stadig blandt de 10 stærkeste brands Brand Strength Index Cheasy er højdespringer i 1. halvår 2014. Fra en plads som nr 47 i 2. halvår 2013 til nr. 17 i 1. halvår 2014. Cheasy har gennem innovation formået at nå en placering blandt top 20 brands! Dette kommer blandt andet efter introduktionen af adskillige nye skyr produkter i 2014. Kilde: