1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
13 SEPTEMBER 2012 TIPS OG TRICKS OM KOMMUNEPLANTILLÆG 1 Brugerseminar 2012 Tips og tricks om kommuneplantillæg Hanne Klit Johansen, Byplanlægger, afdeling.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Modul 1 - Processer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Ny Farm N Visning og.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Analyse af anvendelsesområde
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Automated Teller Machine - (ATM ). Funktioner  Konto administration  Indsæt penge  Hæve penge  Kontrol af korrekt opgørelse I relation til seddel.
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Start test 1 KLIK HER. Hvilken tast skal du bruge for at redigere en celle direkte? 2 F1 F2 F5 F7.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Et vejledningsværktøj KOT Ansøgningsflow. Forsiden af Optagelse.dk 2.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
At deltage i projektarbejde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Fundamentale datastrukturer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver: Hierarchical Task Analysis (HTA) ­ Entity-relationship-baseret.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Programmering og systemudvikling
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Præsentationens transcript:

1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver

2 Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6

3 Analyse af anvendelsesområde: Resultat l Brugsmønstre l Funktioner l Grænseflader

4 Analyse af anvendelsesområde l Anvendelsesområde: En organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde l Fokus på: l Aktører l Brugsmønstre l Funktioner l Grænseflader

5 Aktiviteter i analyse af anvendelsesområde

6 Oversigt over analyse af anvendelsesområde En komplet liste af overordnede krav til brugen af et IT-system. Resultat Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre. Samarbejd med brugere. Principper En organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde. Krav: Et systems eksternt observerbare adfærd. Begreber At fastlægge kravene til brugen af et system. Formål

7 Resultat af brug kontanthævning Mønster: Kontanthævning igangsættes af kontohaveren, når vedkommende ønsker at anvende sit kreditkort til at hæve kontanter fra en kontantautomat. Kontohaveren indsætter sit kreditkort i automaten. Kontohaveren anmodes via skærmen om at indtaste sin kode. Enten viser skærmen et høfligt afslag, kreditkortet skubbes ud af automaten, og forløbet er afsluttet. Eller også viser skærmen en menu, som anmoder kontohaveren om at vælge beløbsstørrelse gennem indtastning.... Kontohaver Formål: En person, som ejer en konto. Kontohaverens basale behov er at kunne foretage betalinger med sit plastikkort. Karakteristik: Systemets brugere omfatter mange kontohavere med forskellige erfaringer og behov. Eksempler: Kontohaver A er utryg ved brug af plastikkort som betalingsmiddel. A fik oprindeligt et kort, fordi...

8 Aktiviteter i brug

9 Analysér arbejdsopgaver Princip: Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmøstre. Undgå at lave detaljerede beskrivelser af ”det gamle system”. Mål: Overblik over mængden af arbejdsopgaver i anvendelsesområdet Især arbejdsdelingen og afgrænsningen af opgaverne. Kilder: Systemdefinitionen Regler, procedurer, lærebøger... Observation, interviews, tænke-højt-forsøg, video, selvregistrering, deltagelse i brugernes arbejde, kulturanalyse, rollespil, rigebilleder og kortlægning.

10 Find og beskriv aktører Identificer aktører –fastslå rollefordeling i arbejdsopgaverne knyttet til systemet –inddrag menneskelige og systemmæssige aktører –aktører er forskellige, når de indgår på forskellig måde i brugsmønstre Beskriv aktører –lav aktørspecifikation Kontohaver Formål: En person, som ejer en konto. Kontohaverens basale behov er at kunne foretage betalinger med sit plastikkort. Karakteristik: Systemets brugere omfatter mange og meget forskellige kontohavere med forskellige erfaringer og behov. Eksempler: Kontohaver A er utryg ved brug af plastikkort som betalingsmiddel. A fik oprindeligt et kort, fordi det var eneste mulighed for at få et id-kort til sine checks. A hæver kun nødtvungent kontanter i en automat. Kontohaver B er teknisk nysgerrig og anvender systemet ofte, optimalt og til grænsen for dets formåen. B har aldrig haft væsentlige problemer med at forstå mulighederne i systemet, og B undersøger også de muligheder, som ikke er umiddelbart tilgængelige.

11 Find brugsmønstre Identificer brugsmønstre –afrundet interaktion i forhold til arbejdsopgaver og aktører –minimér overlap Opskriv scenarier –eksempler på udførelse af opgave med indlagte brugsmønstre Beskriv brugsmønstre –som tekst (brugsmønsterspecifikation) –som tilstandsdiagram

12 Beskriv brugsmønstre Kontanthævning Mønster: Kontanthævning igangsættes af kontohaveren, når vedkommende ønsker at anvende sit kreditkort til at hæve kontanter fra en kontantautomat. Kontohaveren indsætter sit kreditkort i automaten. Kontohaveren anmodes via skærmen om at indtaste sin kode. Enten viser skærmen et høfligt afslag, kreditkortet skubbes ud af automaten, og forløbet er afsluttet. Eller også viser skærmen en menu, som anmoder kontohaveren om at vælge beløbsstørrelse gennem indtastning på kontantautomatens tastatur. Et nyt skærmbillede anmoder kontohaveren om at godkende transaktionen. Hvis den ikke godkendes, anmodes kontohaveren igen om at indtaste en beløbsstørrelse. Ellers afsluttes mønsteret med kreditkortet skubbes ud, og det ønskede beløb udbetales. Objekter: (tilføjes senere) Funktioner: (Tilføjes senere)

13 Vurder systematisk Hvert brugsmønster skal være enkelt og udgøre en sammenhængende helhed. Beskrivelsen af aktører og brugsmønstre skal fremme forståelse og overblik. Brugsmønstre skal være beskrevet så detaljeret, at de kan bruges til identifikation af funktioner og grænsefladeelementer. Afprøv brugsmønstrene sammen med brugere.

14 Oversigt over brug Beskrivelser af alle brugsmønstre og aktører. Resultat Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre. Vurder brugsmønstre i samarbejde med brugere. Overvej sociale forandringer i anvendelsesområdet. Principper Aktør: En abstraktion over brugere eller andre systemer der interagerer med systemet. Brugsmønster: Et mønster for interaktion mellem systemet og aktører i anvendelsesområdet. Begreber At fastlægge hvordan aktører interagerer med et system. Formål

15 Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7

16 Resultat af funktioner Forespørg på mulige reservationer: givet tidspunkt eller dato eller ansat-navn søg gennem objekter i tidsperiode-ledig og udvælg de somtilhører ansat-navn, hvis kendt har dato, hvis kendt dækker tidspunkt, hvis kendt resultat objekter af tidsperiode-ledig, som opfylder kriteriet Primært resultat: komplet liste af funktioner Sekundært resultat: specifikation af de komplekse funktioner

17 Aktiviteter i funktioner

18 Funktionstyper Funktion: En facilitet, der gør en model anvendelig for aktører. En ressource for aktørerne. Nyttiggør modelkomponenten i udførelsen af brugsmønstre

19 Find funktioner: Opdatering Opdatering er knyttet til hændelser i problemområdet Spørg for hver hændelse –Hvordan observeres hændelsen, og hvordan registreres hændelsen? I hvilke brugsmønstre foregår dette? –Hvordan kan disse brugsmønstre understøttes med opdateringsfunktioner? –Hvilke objekter, attributter og objektstrukturer berøres af hændelsen, og hvilke krav stiller det til opdateringsfunktionerne?

20 Find funktioner: Aflæsning Aflæsning afspejler informationsbehov i anvendelsesområdet Set fra aktørerne –Set ud fra aktørernes arbejde, hvad skal aktørerne da vide om modellens tilstand? Hvilke aflæsninger giver dette anledning til? Set fra modellen –Set ud fra modellen, hvilke objekter og strukturer har aktørerne da en interesse i at kunne skaffe sig information om? Hvilke aflæsninger giver dette anledning til?

21 Find funktioner: Beregning Beregninger bruges til at generere yderligere information Tag udgangspunkt i aktører og brugsmønstre –Hvilke beregninger har aktørerne behov for at få udført? –Kommer grundlaget for beregningerne fra aktørerne, fra modellen eller fra begge steder? –Hvilke beregninger udgør afrundede helheder i brugsmønstrene?

22 Find funktioner: Signalering Signaleringer er knyttet til kritiske tilstande i modellen Kig nærmere på modellen af problemområdet –Hvilke kritiske tilstande er der i modellen? –Hvilken betydning har disse kritiske tilstande? Hvad er konsekvensen af, at de indtræffer? –Hvordan kan en signaleringsfunktion registrere, at modellen er kommet i en af de kritiske tilstande? –Hvilke signaleringer giver hver af de kritiske tilstande anledning til? Hvor pålideligt og stærkt skal signalet være?

23 Detaljér komplekse funktioner Matematisk udtryk: u = f(i) Algoritme Dekomponering

24 Vurder systematisk Komplethed: brug listen i samarbejde med brugerne Eksperimenter og prototyper Check v.h.a. spørgsmålene knyttet til hver funktionstype Sammenhold med systemdefinitionen, brugsmønstrene og modellen

25 Hændelse, brugsmønster og funktion Beskriver dynamik Indbyrdes relaterede Men i forskellige domæner Eksempel: Ordresystem Hændelse Bestilling – en kunde afgiver på et bestemt tidspunkt en ordre. Brugsmønster Indtast ordre – en bruger i anvendelsesområdet opretter en ordre for en kunde ved hjælp af systemet. Funktion Opret ordre – der oprettes et objekt af klassen ordre i IT-systemets model.

26 Oversigt over funktioner En komplet funktionsliste og specifikationer af komplekse funktioner. Resultat Identificer alle funktioner. Specificer kun komplekse funktioner. Kontrollér konsistens med brugsmønstre og model. Principper Funktion: En facilitet, der gør en model anvendelig for aktører. Begreber At fastlægge krav til informationsbehandling i anvendelsesområdet. Formål

27 Nye opgaver Gennemgående opgave: –Lilleby Kommunebibliotek Til næste gang –Brugsmønstre diagram –Aktørspecifikationer –Brugsmønster specifikationer for flg. brugsmønstre Aflevering af materiale, Registrer nyt eksemplar, Søg materiale –Funktionsliste