Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Porteføljestyring
Teststrategi Engrosmodellen
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Værdistrømsanalyser.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Udviklingsprojekter på den agile måde
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
CAP Møde i myndighedsforum
Produktion og Logistik
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Implementering af it-system
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Teststrategi Engrosmodellen
Test First Development
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
CSI i forsvaret.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Formål med projektet At I kommer i dybden med de faglige emner: virksomhedsforståelse, krav, design og implementering. At I lærer at arbejde i grupper.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Serviceinnovation & Oplevelsesdesign Matchmakinggruppe 17. feb Agenda Indledning Diskussion 1. virksomhedsprojekterne 2. Metoder 3. Ledelsen som.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Proces overblik med SIPOC modellen
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Ø90 Online Ø90-Opgørelse og arbejdsgange Kursus efterår 2005 Helle Hovgaard Ledende økonomikonsulent.
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Thomas Hildebrandt Faglig koordinator for processer og IT Interessegruppen, Infinit Lektor og leder af forskningsgruppen for.
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Dokumentation af opgaver
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
DB analyse og modellering Jesper Tørresø DAB1 F Februar 2008.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Definition Kriterier Design og evaluering
App Store og Android Market Morten Hansen, Seniorkonsulent, Soft Design A/S Anne-Marie Arnvig, Kommunikationschef, Soft Design A/S.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
Figur A1: Eksisterende system Figur A2: Vision om nyt system Dobbelte linier: Leverandøren integrerer F8. Excel F7. Bank F1. Outlook F2. CMS F4. Regnskab.
Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige,
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Y-fonden: Leverandørvalg Erfarne folk: 60% mere realistisk.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
E-handel og online service
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
SUF - gevinstrealisering
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
De nye it-konsulent- og projektaftaler
AAU-ID Hvad sker der med projektet?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Personligt Tillæg Folkepension.
forretnings-modeller
- TOOL TIL OVERBLIK OG RAPPORTERING
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Visuel it’s udviklingsmetode TM Det er vanskeligt at udvikle it-systemer VisionKravspecifikationDesignUdvikling og testImplementering Visionen er uklar og fordelene er ikke kvantificerbare Kravspecifikatio- nen er tekstbaseret og let at misforstå Designfasen trækker ud på grund af en upræcis kravspecifikation og manglende processer Der opnås ikke kvalificeret feedback på designet før i testfasen Implementeringen er dårligt planlagt, da deadlines hele tiden rykkes

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Visuel it’s udviklingsmetode TM Processen skal forbedres En klar vision med fordelene kortlagt Et godt design integreret i én visuel specifikation af det ønskede/kravsatte design To-be processer er klart definerede og nemme at kommunikere Et godt design fører til mindre ændringshånd- tering, bedre kvalitet og skarpere priser En forudsigelig implementering sikrer at fokus er på realisering af fordelene og værdiskabelse

VisionKravspecifikationDesignUdvikling og testImplementering Copyright 2013 © Visuel IT ApS Visuel it’s udviklingsmetode TM En mere effektiv proces med mindre ressourceforbrug Traditionelt ressourceforbrug Visual it ressourceforbrug

Operationel vision Værdiskabende design Værdiskabende design Forudsigelig implementering Copyright 2013 © Visuel IT ApS Værdiskabende design

Copyright 2013 © Visuel IT ApS “I praktik” User stories To-be procesdesign Kundeværdi Find værdien Prototype Kravspecificering (SL-07) Skærmoptagelser af user stories Estimering Visuelt design Gennemførelse af udbud Leverandørvalg/intern udvikling Kontraktforhandling Anskaffelse Værdiskabende design

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Værdiskabende design - projekteksempel Create UI design Create solution overview Process analysis USERS Gemba walk and involve end-users Identify To-Be needs Create To-Be process design Identify business rules Create To-Be acceptance incl. test scenarios Identify needed test data Authorization roles Audit rules Etc… Create prototype Create wireframes and navigation for To-Be solution Review by end-users Create element mapping table First draft estimations Review by architects and developers Create solution overview for To-Be solution Create service descriptions Final estimation Final user stories ready for development

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Vekselvirkning mellem visualisering og procesoptimering - Eksempel: Nordea - Money transfer Complete transfer Handle potential errors Enter transfer data

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Visuel it deltager i et mini-projekt der bl.a. ser nærmere på fordelene ved brug af visualisering ifm. procesudvikling Foreløbige resultater Visualisering af proces og krav: Skaber klarhed over krav og procestrin og giver en bedre løsning med fokus på kundeværdi Gør at kunden bedre forstår, hvad systemet kan og skaber dermed forventningsafstemning tidligt i forløbet Gør det lettere for leverandør og kunde at drøfte processer og krav og giver dermed et hurtigere samlet projektforløb med færre misforståelser

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Værdiskabende design Kravspecifikation Jeg laver en indledende vurdering af ansøgningerne og afviser eller videresender Som fagmedlem vurderer jeg videresendte ansøgninger samt vurderer om de skal sendes videre til bestyrelsen samt hvilket beløb der skal bevilges Jeg følger løbende op på om bestyrelsesmedlemmer har været inde at afvise eller godkende ansøgninger og følger op på mails Som bestyrelsesmedlem vurderer jeg ansøgningerne og afviser eller godkender med eller uden noter 5 Jeg konkluderer og gennemfører bevilling, godkendelse samt udbetaling eller sender afslag Sagsbehandler Fagmedlem Ansøger Jeg sender ansøgning via website Bestyrelsesmedlem

Copyright 2013 © Visuel it ApS, IT-universitetet i København og eXformatics Ansøgning til Y-fonden Visuelt procesdesign – Ansøgning Jeg laver en indledende vurdering af ansøgningerne og afviser eller videresender Som fagmedlem vurderer jeg videresendte ansøgninger samt vurderer om de skal sendes videre til bestyrelsen samt hvilket beløb der skal bevilges Jeg følger løbende op på om bestyrelsesmedlemmer har været inde at afvise eller godkende ansøgninger og følger op på mails Som bestyrelsesmedlem vurderer jeg ansøgningerne og afviser eller godkender med eller uden noter 5 Jeg konkluderer og gennemfører bevilling, godkendelse samt udbetaling eller sender afslag Sagsbehandler Fagmedlem Ansøger Jeg sender ansøgning via website Bestyrelsesmedlem

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Værdiskabende design Omsættelse af krav til visualisering

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Værdiskabende design Prototype integreret med krav

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Værdiskabende design Online mulighed for feedback på prototype og krav

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Værdiskabende design Visualisering gav genkendelse hos kunden

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Værdiskabende design Overblik over flowet giver kunden tryghed for at de kan få det som de ønsker ”Det er overskue- ligt og appetitligt” ”Det er overskue- ligt og appetitligt” ”Det var lige det, vi havde forestillet os”

Copyright 2013 © Visuel IT ApS Visuel it kontaktinformation Ole Buch Kim Vasant Nielsen