1/11 INTERAKTIVITETENS MELLEMKOMST - Indskrivning af brugeren i digitale medietekster Louis Paldrup & Simon de Tusch-Lec IT-Universitetet i København 2003.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Undervisning med Storyjumper
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Nyt dias Power point er bygget op af dias, du tilføjer dias ved at trykke på nyt dias på startsiden.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Åbent hus, 31/
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
MEDIER OG KOMMUNIKATION
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Uddannelse: pædagog Faglig interesse: Mobile medier I hverdagslivet – konsekvenser Ting jeg er nødt til at forholde mig til udover studiet: Familie med.
Tekstformidling på Internettet E 2003
Implementering af EPJ – ændring i arbejdspraksis
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
DKM - MedieNoter4 - KBJ1 Samfundet i medierne. DKM - MedieNoter4 - KBJ2 Bakspejl Teorier om medier og tekster: Som budbringer Som budskab Teorier om kommunikation:
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Temaer Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Data til Excel videre til Nav kan eksportere alle data fra listevisninger til Excel (som så kan videresende.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Tema MÅL Mentaltræning der virker MÅL En svømmers forløb med det mentale arbejde med procesmål og hans refleksioner.
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
Hvad er interaktive animationer Indsætte
DKM - MedieNoter6 - KBJ1 Mediernes sprog. DKM - MedieNoter6 - KBJ2 Bakspejl Interaktivitet: 3 discipliner: datalogi, sociologi, medieforskning 3 typer:
Kortfilm Et overblik.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og kommunikation V
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Internettets historie...
Hvor blev indholdet af ? af Keld Reinicke Hvor blev indholdet af ?
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Eksempler på best practice, uddannelse, forskning, samfund
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
Et hørelæreprogram med solmisation IT – Universitetet - Forår 2006 Design Kommunikation og Medier Afsluttende speciale Kandidatstuderende: Mette Ott Eksamen.
IT-Universitetet i København mere info på
DKM - MedieNoter1 - KBJ1 Medie, tekst, kommunikation Introduktion til IT som medie - 1. forelæsning.
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Kommunikationsmodeller Gruppe 6: Frederik Arend Sørensen, Christian Fennert, Josepine Errebo, Nora Henriksen.
Læsning Elevernes foretrukne medie
Hvad er AT – almen studieforberedelse
One Friday Morning.
Kontrolleret forsøg med VR i de sundhedsfaglige uddannelser
Hvordan ændrer jeg teksten på min hjemmeside?
Tekst og Tegn - om kurset, eksamen, om skriftsprogsnorm,
Eksperimentende billedarbejde
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Præsentationens transcript:

1/11 INTERAKTIVITETENS MELLEMKOMST - Indskrivning af brugeren i digitale medietekster Louis Paldrup & Simon de Tusch-Lec IT-Universitetet i København 2003

2/11 Disposition for eksamen Baggrund for specialet Formål med specialet Gennemgang af undersøgelsen og dens resultater Perspektivering: Hvad kan resultaterne bruges til? Metode

3/11 Baggrund for specialearbejdet: Ønsker og undren Oversigt over fortælleteknikker Forhindringer

4/11 Formål med specialet Deiktiske udtryk i tekster Interaktivitet og indskrivning Hvad mener vi med indskrivning? Eksempler: Jet Set Radio Future (SmileBit 2003): Pilen Word XP (Microsoft Corp. 2002): Paste

5/11

6/11 Metode: Hvordan griber vi det an? Brugerens oplevelse Interaktiviteten Medieteksten FilmteoriInteraktivitet Narrativitet Varsomhed

7/11 De digitale medietekster Alle interaktive digitale medietekster Vores tekstbegreb Vores fokus

8/11 Modelbruger Modelbruger som indskrivning Oplæring af brugeren Hvad er modelbrugeren? Men hvem er brugeren? Eksempler: Oplæring af brugeren, SplinterCell (Ubi Soft 2002)

9/11 Det medierede mig En mental model Mere end en avatar Elementer i det medierede mig Eksempel: Kamera vs. avatar, SplinterCell (Ubi Soft 2002) Point of Audition, SplinterCell (Ubi Soft 2002)

10/11 Fortælleniveauer Hvordan tolker brugeren den information han modtager Fortælleniveauer som referencerammer Overførslen af fortælleniveauerne fra film til digitale medier Kollaps Eksempel: Subjektiv fortællen I, SplinterCell (Ubi Soft 2002) Subjektiv fortællen II, SplinterCell (Ubi Soft 2002) Kollaps, SplinterCell (Ubi Soft 2002)

11/11 Perspektivering Hvad kan designere af digitale medietekster bruge resultaterne til? Hvordan kan man arbejde videre med teoretisk?