3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Sagsgang til håndtering af virksomheders anmodning om fritagelse fra Digital Post
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Bølgeplan 3 Udlån og udleje af lokaler og ejendomme
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om fritagelse af borgere fra tilslutning til Digital Post
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Bekendtgørelse om fritagelse af fysiske personer fra tilslutning til Offentlig Digital Post § § § § §
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Digital Post til borgerne i vejen dertil
Selvbetjeningsløsninger på
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Optagelse på kandidatuddannelsen i medicin – du skal gøre noget!
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Vejledning til sagsbehandling af anmodninger om læseadgang til tredjemand til Digital Post
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Gladsaxe kommune Temamøde den 5. januar Lov om offentlige betalinger Lov 1203 Ikrafttræden 1. februar 2005 V/ Eric Tingleff.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Digital Post Lovpligtigt for alle over 15 år fra den 1. november 2014.
Obligatorisk digital selvbetjening
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
Ny, offentlig myndighed fra 1. oktober Børnecheck Børnechecken er et økonomisk tilskud, som forældre modtager, indtil børnene fylder 18 år. Udbetaling.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
På vej til succes med obligatorisk selvbetjening Hans H. Jensen, vicekommunaldirektør.
Den ældres møde med det digitale samfund. FN’s handicapkonvention Den ældres møde med det digitale samfund - IBOS november 2014 Formålet med denne konvention.
KOMHEN Status for bølgeplanens resultater EDS netværksmøde november 2015.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
5: Har du en digital postkasse, hvis ja, hvad har du så modtaget?
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
Helbredstillæg Folkepension.
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Personligt Tillæg Folkepension.
Vejen til plejebolig - en sammenhængende digital brugerrejse
Præsentationens transcript:

3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening December 2014 Affaldshåndtering for borgere og virksomheder Ansøgning om parkeringstilladelser Ansøgning om byggetilladelse mv. og anmeldelse af byggearbejde Indgivelse af oplysning om personer tilmeldt i en bolig Anmodning og lokalvejviser- og markedsføringsbeskyttelse Ansøgning om anvisning af lokaler og udendørsanlæg Meddelelser vedrørende affaldsordninger Anmodning om enkeltstående ubeskyttede standardoplysninger fra CPR Ansøgning om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær mv. Anmodning om attestationer efter CPR-loven Anmodning om separation og skilsmisse og ægtefællebidrag Ansøgning om boligstøtte Ansøgning om folkepension Erklæringer mv. om fader- og medmoderskab Ansøgning om opsat pension Ansøgning om adoption Ansøgning om førtidspension (beregning og udbetaling) Ansøgning om børnebidrag Ansøgning om ægtefællebidrag under ægteskabet Ansøgning om opkrævning af underholdsbidrag Ansøgning om lån til beboerindskud Ansøgning om børnetilskud mv. Ansøgning om særlig råden over private fællesveje (opgravning, ledningsarbejde mv) Ansøgning om varmetillæg Ansøgning om barselsdagpenge Ansøgning om særlig råden over offentlige veje (opgravning, ledningsarbejde mv) Ansøgning om børne- og ungeydelse

Forslag til samlelov 4 om overgang til obligatorisk digital selvbetjening. Bølge 4 sendt til høring (Dec. 2015). Afgivelse af oplysninger og anmodning om sygedagpenge Afgivelse af samtykke til indhentelse af en offentlig straffeattest Anmodning om bestilling af arkivalier Afgivelse af samtykke til indhentelse af børneattest Ansøgning om personligt tillæg og helbredstillæg Ansøgning om tilskud til lægemidler købt i et andet EU/EØS-land Indgivelse af klager til Patientombuddet over sundhedsvæsenet Indgivelse af klager over sundhedspersoner Indgivelse af klager til Ankenævnet for Patienterstatningen over Patienterstatningens afgørelser Ansøgning om udstedelse af personcertifikater på luftfartsområdet Indgivelse af klager som flypassager Ansøgning om chaufføruddannelsesbeviser mv. Anmodning om indsigt i egne oplysninger i CPR

Status pr. 31.10.2014 fra Digitaliseringsstyrelsen: Beregnet på befolkningstal o/ 15 år: Esbjerg 96.006 personer. DK 4.675.345 personer.   Oprettede postkasser: Esbjerg 65,4% / 62.823 Personer.                DK 65,7% / 3.072.034 personer. Midlertidig fritaget: Esbjerg 2,3% / 2.177 personer.                           DK 3% / 138.098 personer. Permanent fritaget: Esbjerg 9% / 8.685 personer.                              DK 7,1% / 331.849 personer. Hverken til/ fritaget: Esbjerg 23,25% / 22.321 personer.                DK 24,24% / 1.133.364 personer. Efter 1. november mangler 13.858 personer i Esbjerg kommune stadig at oplyse mail og mobil nr. i deres postkasse. Dvs. de ikke får besked når der er ny post til dem.

Vigtig info om Digital Post efter den 1. november 2014 Hvis du ikke har oprettet Digital Post Ikke fritaget borger fik automatisk oprettet en Digital Post den 1. november. Automatisk oprettede postkasser mangler oplysninger (mail-adresse/mobilnummer) til advisering om, at der er post fra en offentlig myndighed. Fremadrettet vil unge to måneder før deres 15 års fødselsdag modtage et brev fra Digitaliseringsstyrelsen om, at det er tid at få sig en NemID og få oprettet Digital Post. Adgang fra både e-Boks og fra Digital Post på Borger.dk Læseadgang til andres Digitale Post For at oprette læseadgang til andres Digitale Post skal du være logget ind i din postkasse og benytte følgende sti: Menu => Indstillinger => adgange Fritagelse fra Digital Post kan ske på samme måde som hidtil. Blanketterne findes på Esbjergkommune.dk, hvor du også kan læse om oprettelse af læseadgang med fuldmagt. Anmodning om fritagelse med eller uden fuldmagt skal afleveres personligt i Borgerservice, da der skal fremvises legitimation. Postfremsendte fritagelses anmodninger eller afleveringer af anmodninger i rådhusets postkasse kan ikke godtages. Er borgeren fx dement, handicappet eller sproglig begrænset og har tilknytning til et områdecenter eller institution, kan stedet hjælpe med fritagelse.