Digitale læringsmuligheder – Velfærdsteknologi, E-Læring og simulationsrum Sundhed & Omsorg Esbjerg Kommune Seminar for AMU udbydere 15. august 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Advertisements

Længst muligt i eget liv på plejecentre
Sekoia leverer en digital åben platform. Den integrerer eksisterende velfærdsteknologier i ét produkt og tilbyder en markedsplads for et voksende antal.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Hjerneskadecentret Bomi
Historier fra et demonstrationsprojekt
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Medicinsk teknologi – muligheder, udfordringer, eksempler Jakob E. Bardram Lektor, forskningschef, ph.d. Centre for Pervasive Healthcare [
Vejledningsforløb med læringskontrakt
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Hjerterehabilitering i Nyborg Kommune
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Historik Tilsammen borgere (1. jan 2013) Strukturreformen 2007: Birkerød og Søllerød kommuner Rudersdal Kommune Opgaveglidning til sekundær.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
MEDICINHÅNDTERING Kompetenceudvikling for Social- og Sundhedsassistenter i Psykiatrien Region Sjælland i samarbejde med SoSu Sjælland og SoSu Nykøbing/F.
Standardisering af telemedicinske løsninger Lars Hulbæk Direktør Eller… ”Brobygning mellem et mangfoldigt og multinationalt marked for telemedicinske.
Den kommunale virkelighed med telemedicin
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
UNIK 16. maj 2011 Shared care-platform for kronisk syge Chefkonsulent Tove Lehrmann, Region Syddanmark.
Hjemmemonitorering Lars Hulbæk Konstitueret Direktør
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
AKT på Dybbøl Skolen.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Simulations- og færdighedstræning i pædiatri. Region Øst
Om færdigheds- og simulationstræning i urologi
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Nr. 1 Nyt fra EPOS August Nr. 2 FKB Pædagogisk arbejde med børn og unge Handicappede børn i familiepleje At arbejde med barnets livshistorie Medhjælpere.
FORSIDEVARIANT 2 HVOR ER AKUTOMRÅDET PÅ VEJ HEN? VELKOMST VED KREDSFORMAND ANJA LAURSEN Den 16. marts 2015.
Dagens pointer Strategi og systematikken er nødvendig start til udbredelse af velfærdsteknologi Kommuner og virksomheder skal tænke i pipelines der gør.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Palliation til børn og unge
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Fra ufaglært til faglært
Sammenhæng i hjerterehabilitering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Procedure til alle kritiske situationer
Aabenraa modellen er et initiativ, som fremmer den naturlige fødsel uden unødvendige indgreb – i en konstruktiv dialog med den gravide og fødende med formålet.
E-læring på patientens præmisser
Erfaringer og refleksioner fra opstart, implementering og vedligehold af simulatorenheden Learning lab. Jeanette W. Kirk, udviklingskonsulent og ph.d.
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
E-læring på patientens præmisser
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Vejledning i forflytning
Arbejdsmiljø i SOSU-arbejdet – Etik og adfærd
Præsentationens transcript:

Digitale læringsmuligheder – Velfærdsteknologi, E-Læring og simulationsrum Sundhed & Omsorg Esbjerg Kommune Seminar for AMU udbydere 15. august 2014 – Fokus på E-learning Irene Ravn Rossavik Leder af Afklaringsteam & Carecenter, Sundhed & Omsorg

Det Nære Sundhedsvæsen 2016

Længst muligt aktiv i eget liv Synergi af indsatserne Mere sundhed for pengene Det hele menneske er i centrum – ikke systemet – alle 3 sektorer i beredskab – resourcer inddrages – større synergi af indsatserne – mere sundhed for pengene. Et ligeværdigt og respektfuldt samarbejde Vi er sammen om borgerne

Det nære sundhedsvæsen

Det nære sundhedsvæsen KL har tidligere sagt at al behandling skal foregå i sygehusregi – men ikke længere. Flere og flere behandlings opgaver overgår til kommunalt regi. Porth a Cath CVK Intravenøse behandlinger

Træning - mestring Rask - syg http://www.nethinden.com/Gallery/577%20PW%20bjerg.jpg http://www.langelandkommune.dk/da-DK/Borger/Aeldre/~/media/Images/Administrationen/__Aeldre/Aldre_pleje%20jpg.ashx?w=460&h=200&as=1

Eksempler på aktuelle tiltag

Afklaringsteam & Carecenter – Velfærdsteknologi for både borger og medarbejder

Call-Center Kommuner Praktiserende Læger Shared Care Sygehuse Utryghed Blodtryk Medicinindtag Receptfornyelse Blodsukker Kalender M.v. Call-Center Vi har samarbejdet med Next Step Citizen omkring udvikling af en digital velfærdsplatform til de mange forskellige devices, hvor de kan kobles på. Sideløbende arbejdes der den digitale landevej, i et samarbejde med Region Syddanmark og Next Step Citizen omkring den digitale infrastruktur, hvor data kan deles mellem sektorer og devices i borgernes hjem kan anvendes af flere.

Medicinhåndtering – E-læring anvendt som kompetence udvikling for SOSU personalet

E-læring - Medicinhåndtering

E-læring - Medicinhåndtering

E-læring - Medicinhåndtering

Test – Efter kurset

Simulationsrum Partnerskabsprojekt mellem Esbjerg kommune og SOSU skolen Pædagogisk indlæring Tænkte scenarier udspilles og filmes Anvendelse af figuranter og dukker Praksisnært Debriefing og evaluering efterfølgende ETIK

Hvad kan simulationen bruges til? I uddannelse og kompetenceudvikling Der kan være single task, som er enkelte mål hvor en praktisk færdighed øves Simulation: full scale, her efterlignes en situationen med patient/borger fuldt ud mono/eller tværfagligt Realistiske situationer i realistiske omgivelser trænes, uden at borger skades-påvirkes

Fordele ved metoden Integration af teori og praksis Patienten/borger skades ikke Kompleksiteten kan kontrolleres og justeres Fejl er tilladt – gentagelse er muligt Teamtræning, tværfaglige opgaves kan trænes

Facilitators rolle og ansvar Styrer scenariet Guider igennem scenariet og tager time-out ved behov Skaber struktur og overholder tidsplan Stille åbne og refleksive spørgsmål Lytte omhyggeligt til deltagerne Støtte den enkelte deltagers læringsproces