Digitale læringsmuligheder – Velfærdsteknologi, E-Læring og simulationsrum Sundhed & Omsorg Esbjerg Kommune Seminar for AMU udbydere 15. august 2014 – Fokus på E-learning Irene Ravn Rossavik Leder af Afklaringsteam & Carecenter, Sundhed & Omsorg
Det Nære Sundhedsvæsen 2016
Længst muligt aktiv i eget liv Synergi af indsatserne Mere sundhed for pengene Det hele menneske er i centrum – ikke systemet – alle 3 sektorer i beredskab – resourcer inddrages – større synergi af indsatserne – mere sundhed for pengene. Et ligeværdigt og respektfuldt samarbejde Vi er sammen om borgerne
Det nære sundhedsvæsen
Det nære sundhedsvæsen KL har tidligere sagt at al behandling skal foregå i sygehusregi – men ikke længere. Flere og flere behandlings opgaver overgår til kommunalt regi. Porth a Cath CVK Intravenøse behandlinger
Træning - mestring Rask - syg http://www.nethinden.com/Gallery/577%20PW%20bjerg.jpg http://www.langelandkommune.dk/da-DK/Borger/Aeldre/~/media/Images/Administrationen/__Aeldre/Aldre_pleje%20jpg.ashx?w=460&h=200&as=1
Eksempler på aktuelle tiltag
Afklaringsteam & Carecenter – Velfærdsteknologi for både borger og medarbejder
Call-Center Kommuner Praktiserende Læger Shared Care Sygehuse Utryghed Blodtryk Medicinindtag Receptfornyelse Blodsukker Kalender M.v. Call-Center Vi har samarbejdet med Next Step Citizen omkring udvikling af en digital velfærdsplatform til de mange forskellige devices, hvor de kan kobles på. Sideløbende arbejdes der den digitale landevej, i et samarbejde med Region Syddanmark og Next Step Citizen omkring den digitale infrastruktur, hvor data kan deles mellem sektorer og devices i borgernes hjem kan anvendes af flere.
Medicinhåndtering – E-læring anvendt som kompetence udvikling for SOSU personalet
E-læring - Medicinhåndtering
E-læring - Medicinhåndtering
E-læring - Medicinhåndtering
Test – Efter kurset
Simulationsrum Partnerskabsprojekt mellem Esbjerg kommune og SOSU skolen Pædagogisk indlæring Tænkte scenarier udspilles og filmes Anvendelse af figuranter og dukker Praksisnært Debriefing og evaluering efterfølgende ETIK
Hvad kan simulationen bruges til? I uddannelse og kompetenceudvikling Der kan være single task, som er enkelte mål hvor en praktisk færdighed øves Simulation: full scale, her efterlignes en situationen med patient/borger fuldt ud mono/eller tværfagligt Realistiske situationer i realistiske omgivelser trænes, uden at borger skades-påvirkes
Fordele ved metoden Integration af teori og praksis Patienten/borger skades ikke Kompleksiteten kan kontrolleres og justeres Fejl er tilladt – gentagelse er muligt Teamtræning, tværfaglige opgaves kan trænes
Facilitators rolle og ansvar Styrer scenariet Guider igennem scenariet og tager time-out ved behov Skaber struktur og overholder tidsplan Stille åbne og refleksive spørgsmål Lytte omhyggeligt til deltagerne Støtte den enkelte deltagers læringsproces