Workshop for vejledere. * Man har uddannelsesmestring når følgende er til stede: * Kundskaber – tilstrækkelige kundskaber om emnet * Metode – Behersker.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Eksamenskompetence Konkret viden Faglig viden Noteteknik
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
God Jul ? Du behøver ikke at vente til Jul….
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Øvelser til elever med eksamensangst eller præstationsangst
Du er ret træt og frustreret……
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læringsstile og lektier
YOGA - midt FORENING
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Og hvordan man håndterer den.
Personlige strategier mod stress
Visualiseringsøvelse!
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
De sidste undervisningstimer
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Tar´ sukkerstoffer livet af dig?
Alt du skal vide i ét oplæg!
Engelbert H – og den sidste chance
Velkommen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
Præstationsangst!.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Træning - Patching forberedelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Maskulinitet.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Livsværdier Definition:
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Eksamensangst. Fredensborg den 9 maj..
Stress En folkesygdom?.
Sådan bruger du præsentationen
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan man bekæmper mobning
Derfor skal vi STRÆKKE UD når vi kan
Livet.
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
ANGST Anne-Mette Baatz Lund. Det er tankerne der styrer angsten
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Det du ønsker - har du nu Visualisér det liv du vil have
INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren. INSPIRIUS John Mejlgren Camilla Mejlgren.
Trivsel og mental sundhed
Karakterer og læring.
Præsentationens transcript:

Workshop for vejledere

* Man har uddannelsesmestring når følgende er til stede: * Kundskaber – tilstrækkelige kundskaber om emnet * Metode – Behersker metoderne som skal til for at løse opgaverne * MOTIVATION! * Selvtillid – har troen på at det vil gå godt

* Evner * Mestring af studiesituation * Læringsmiljø – er udd.stedet tilrettet til læring? * Sociale, økonomiske faktorer

* Tanker om ikke at lykkes fører til stress og angst Vi frygter noget konkret Indre uro og ubehag Kontroltab og magtesløshed

* En individuel sag – alle reagerer forskelligt * Fx flyskræk eller hundefobi * Vi har alle en vis mængde angst * Nødvendig i forhold til at øge præstationen * Præstationen svækkes hvis angsten er for stærk

* ”lidt psykisk spænding aktiverer og øger evnen til at præstere og kæmpe. For meget psykisk spænding hæmmer præstation og læring” * Det er normalt at være nervøs for opgaver, der er knyttet elementer af præstation til! * Hvad er Jeres erfaring med at takle eksamensmesting?

…tapper energien * Jeg klarer det ikke! * Det er bare min skyld! * Jeg er ikke dygtig nok! * Jeg er altid uheldig! …giver styrke * Dette går fint! * Jeg klarer det!

* Muligheden for optimal præstation øges når vi er koncentrerede og afslappede på samme tid * Skab positive tanker og forestillinger om dig selv som bidrager til at det går bedre. * Optag denne afslapningsøvelse på din mobil og afspil den ved behov. Fx : Dag for dag bliver jeg bedre til at slappe af og falde til ro. Dag for dag bliver jeg bedre til at bevare roen netop i de situationer, hvor jeg har en tendens til at reagere med panik, uro og stress.

* Reducerer spænding og stress * Lærer os at slappe af i kroppens muskulatur * Lærer os at få tanker og følelser til at falde til ro * Lærer os at bevare roen og forholde os afslappet

* At se eksamenslokalet eller se billeder af det. * Vejledning om ikke at komme alt for tidligt * Vejledning omkring afslapningsøvelser: Øvelse: Fremkald eksamenssituationen for dit indre øje. Du nærmer dig eksamenslokalet og forsøger samtidig at holde roen og være afslappet. Bliver det ubehageligt afbryder du og går tilbage til afslapningsøvelsen (optagelsen på mobilen).

* Få styr på de negative tanker * Luk øjnene * Forestil dig, at du skriver på en tavle og fylder hele tavlen med negative tanker * Derefter bruger du blikket som svamp * Forestil dig, at du visker alt som er skrevet væk, ved at føre blikket vandret frem og tilbage, linje for linje indtil tavlen er tom.

* Prøv denne teknik inden en mundtlig eksamen * Tag et roligt og dybt åndedrag * Lad luften roligt slippe ud samtidig med at løser op for kæbemuskulaturen, sænker skuldrene og slapper af i armene, hofterne og benene * Du vil opleve at du for hvert åndedrag bliver roligere og roligere

* Luk øjnene og se dig selv i et eksamenslokale * Forestil dig, at du får udleveret eksamenssættet * …at du kan løse opgaverne * …og at det går godt

* …er en positivt formuleret tanke om det du vil opnå ledsaget af en visualisering. * Har du et mål, en vision og bekræfter det finder din hjerne en vej til målet. * Det sker ikke pludseligt, men langsomt virker det! * Tempoet afhænger af hvor stærkt det tidligere indlærte er * Jo mere konkret affirmation, desto skarpere er den og har mere gennemslagskraft

* JEG-form * Forstærk den positivt: * Jeg glæder mig, jeg nyder, jeg kan lide… * Sig IKKE hvad du ønsker/vil opnå, men formuler det SOM OM du allerede HAR opnået det du ønsker * ”Jeg glæder mig over at være rolig og koncentreret nok til at løse eksamensopgaven”

* Når affirmationen er udført, sæt dig i en afslappet stilling eller læg dig ned. * Luk øjnene * Pust roligt, helt ned i maven, nogen gange og fornem at du slapper af. * Gentag affirmationen 7-8 gange roligt * Knyt den til et billede af dig selv i den situation du har opnået * Vær i situationen! (ikke se dig selv udefra)

* Fokus på opgaven ikke resultatet * I eksamen bruges tiden på at opgaven som skal besvares (IKKE på tanker om karakteren eller aflæse lærernes udtryk – du gætter ofte forkert!) * Fokus på egen præstation (IKKE andres) * Hjernen arbejder dårligt når den er træt! * Flyver tankerne kan det være et tegn på, at du har brug for en lille pause.

* Aktiver hele hjernen, når du arbejder med indlæring af stoffet * Lyt til instrumentalmusik på lav volume/styrke * Fx Barokmusik – Bach eller Händel eller musikgenren Ambient * Hjernen fylder 2% af vores kropsvægt og forbruger 20% af oxygenindholdet * Dårlig luft og ventilation kan give 20% reduceret arbejdskraft i hjernen

* Dårlige lyskilder medfører, at du anstrenger dig og bliver hurtigere træt. * For stærkt lys medfører at kniber øjnene sammen og udtrætter dig. * Sukker giver en hurtig stigning i blodsukkeret, men er hurtigt ude af kroppen og gør dig træt og uoplagt * Blodsukkeret kan holdes på et højt jævnt niveau ved at spise grøntsager, frugt, groft brød og andre kornprodukter

* AT TÆNKE POSITIVT!

* App * App til mobilen: ”Eksamenshjælp”. Kan hentes gratis: Udgivet af Studenterrådgivningen i Danmark. Der er fakta om eksamensangst. Der er øvelser til afslapning: åndedræt, Den fysiske, Distraktionsøvelser (afledning) og Slowgame. Kun på dansk. * Pjecerne * Pjecerne Eksamen, Perfektionisme, Stress, Angst- og panikanfald, Kørt fast i Studiet og mange flere kan downloades gratis og printes til udlevering på Studenterrådgivningens hjemmeside: