Et menneske… som tilfældigvis har nyresvigt – Oplæg ved Cand. Jur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Den gode modtagelse og frivillig trivsel
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialysebehandling er, uanset dialysemetode, en belastning og betyder store ændringer i det daglige liv for den hvis liv afhænger af dialyse og for de nære.
Tænk over den!!! Klik med musen for at gå videre..
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Pårørende-professionel relationer
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Nyborg Strand 29. januar 2014 Stig Hedegaard Kristensen
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
At være magtesløs med den magtesløse
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Temadag Funktionelle lidelser.
TERM modellen Introduktion til øvelse
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Klik på musen og se siderne
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Vokse gennem venskab!.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Støvring den 11. september 2007
Cheflæge Jørgen Lund Stressklinikken.dk Købmagergade 57, 1150 København K.
Mestring af ADHD som voksen.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Empowerment og sundhed
Patient i eget hjem 6. juni 2012 Sven Gerner Nielsen.
Børns omsorgssituation og trivsel
Hvad gør livet så værdifuldt
Hvad gør livet så værdifuldt
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Workshop Motivation og fokus på målet
Lidelsens problem (teodicé)
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Netværk – Bruger du dit ? Inspirationsaften om netværk og din arbejdsdag? Onsdag den 9. november 2011 Olsensenergy - Hanne Olsen.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Hvordan kan verden også se ud? Konference om vejledning til personer med handicap 26. marts 2007 Per Schultz Jørgensen.
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
 Cirka 30 Limited care(LC) patienter  Cirka 12 Selfcare(SC) patienter  Cirka 20 Hjemmehæmodialyse(HHD) patienter  Strukturændring 2012  Den enkelte.
... Hvis du sender det til (mindst ) 2 venner... Får du 3 år med masser af held!!! ***
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Marie Lenstrup, 2016 Samarbejde mellem kommune og pårørende.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Forebyggelse og rehabilitering
Ansvarlig.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Kursus for personer med demens og pårørende
Præsentationens transcript:

Et menneske… som tilfældigvis har nyresvigt – Oplæg ved Cand. Jur Et menneske… som tilfældigvis har nyresvigt – Oplæg ved Cand. Jur. Malene Madsen

At overleve eller leve… Det handler om, at se det hele menneske. At mennesket ikke bliver nurset til en grønsag, men at der stilles krav også selv man er kronisk syg. Det handler ikke om at overleve, men derimod at leve et godt liv.

Classic dialyse Dialysemaskinen bliver sat op inden patientens ankomst. Patienten går ud og vejer sig og tager evt. morgenmad – derefter ”grønsag” i stolen. Indrettet ”effektivt” KAN føles af patienten som ”Kreaturer der gennes igennem systemet”. Hørt en læge sige til en patient: ” Du skal ikke bekymre dig om fremtiden – vi skal nok tage beslutningen om dialyse når vi når dertil.”

DOGMER Et dogme (af græsk: "mening", "læresætning") er en religiøs, ideologisk eller lignede trossætning eller doktrin – eller en grundantagelse (aksiom), som ikke er til diskussion af trosgrunde eller mytologiske årsager. Videnskabelige beviser og analyser vil derfor ikke kunne anfægte et dogme. Dogville Lars Von Trier

Patienter er beskidte # 1 RENT DEPOT – ADGANG FORBUDT FOR DE URENE (?) Dogme – Patienter er beskidte/ urene - Hvorfor uddannes patienter ikke i en god standard hygiejne? Hvorfor er dette dogme vigtigt at udrydde?

Patientinddragelse? Sygeplejersken 1997, markant flere ældre, side 13

Patienter skal administreres # 2 Pieter Bruegel d.æ. ”Blind leder blind” DU kan kun få din dialyse med hjem, hvis x antal dialyse af x antal timer. Kun muligt at vælge små kopper til at drikke morgenkaffe af… Kun muligt at få fløde ikke mælk

Patienter skal sygeplejes # 3 Patienter er skrøbelige og skal plejes Patienter magter ikke at klare deres sygdom, derfor sættes deres maskiner op Maskinen er vendt væk fra patienten Da patienten er ”uren” bringes alt til patienten. Herunder mad til patienten og materialer til maskinen.

Patienten er ekspert i eget liv

TÆNK KREATIVT! SÆT PATIENTEN I CENTRUM Medmenneskelighed, næstekærlighed, nærhed, tillid, forståelse, engagement, medfølelse, motivation, samtale, problemløsning – og et kærligt spark bagi! TÆNK KREATIVT! SÆT PATIENTEN I CENTRUM

Hvad er empowerment Protest mod de hvide kitlers vælde: Psykolog Julian Rappaport skrev i 1985: Mennesket har en egen healingskraft og kan modstå alvorlig sygdom Mennesket har evnen til at hele sig selv eller selvudvikle sig sammen med andre medpatienter.

Empowerment i ”sygeplejen” Støt mig som det menneske jeg er, giv mig inspiration til at tage ansvar for mit eget helbred og behandling. Empowerment tager udgangspunkt i det enkelte menneskes resurser i stedet for at fokuserer på personens begrænsninger. Som menneske har du forskellige mål som du ønsker at opnå. Plejepersonalet og lægen skal være inspiratorer, facilliatorer og coaches som skal støtte dig i at opnå dine mål.

Men jeg er ikke min sygdom… “You may then think and speak of yourself as a “sufferer” of this or that chronic illness or disability. You receive a great deal of attention from doctors and others who constantly confirm to you your conceptual identity as a sufferer or a patient. You then unconsciously cling to the illness because is has become the most important part of who you perceive yourself to be.” Echart Tolle, New earth

Hvilke værdier har MENNESKET? Kærlighed/ sex/ familieliv/ ønsket om børn Venner og fritid Rejse og føle sig fri Arbejde og føle at ens bidrag er værdifulde Respekt – Min sygdom definerer ikke hvem jeg er.

De 7 sokratiske dyder • Kærlighed (lidenskab, omsorg, holde af, har kært, elsker...) • Stilhed (langsommelighed, lytten, letting-go, letting- come) • Ydmyghed (tilbageholdenhed, ‘intellektuel kyskhed’) • Humor (det legende muntre ‘fanden-i-voldske’, se det store i det Små og små i det Store ...) • Mod (integritet, at turde tale op og sætte sig på spil...) • Selv-disciplin (at lære af traditionen, lyttende og åben/ reflektion – og forsøge i praksis at leve det filosofiske liv) • Venskab (mødet, samvær, fællesskab, omsorg, rummelighed, leg...)

HVAD HVIS SELVBETJENT DIALYSE VAR UDGANGSPUNKTET? Hvad hvis alle dialysecentre var indrettet, som et uddannelsessted, hvor patienterne selv kunne bestemme hvor meget eller hvor lidt ansvar de ønskede. Døgnåbent – adgangskort – it-løsning med booking (selfcare) Sygeplejerskerne underviser og motiverer. Ikke klassisk sygepleje MEN indlevelse ( ikke medlidenhed ) og coaching. Centre/ kommunal dialyser tæt på patienten og indrettet efter patienterne – ingen ferielukninger - for patienter kan jo lige knap holde ferie vel?

Det anerkendende møde HVEM KAN KØRE SELVBETJENT DIALYSE Alle kan køre selvbetjent dialyse uanset alder, etnisk oprindelse eller handicap – ( Undtagelse særlige alvorlige lammelser eller svære psykiske handicaps) LIVSKVALITET: Enhver patient som ønsker at være uafhængig i en eller anden grad bør kunne komme til optræning i selvbetjent dialyse. Når du er optrænet kan du komme og gå som du har lyst til. TILLID til patienten. FRIHED: Patienten kan booke dialyse via nettet.

Kliniske retningslinjer Medinddragelse af patienten Uddannelse af patienten Oplevet tilfredshed Livskvalitet Livslængde

Hvad nu hvis du kun har en chance…