1. Forbandet ungdom? 13.01.2015 – Groupcare Indhold Kort om mig Hvad laver DUF Er ungdommen forbandet? Venstres Ungdom – En udvikling der blev vendt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Advertisements

Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Borgernes barrierer for brug af IT
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Det frivillige foreningsliv i dansk idræt
Variation i forbrug af lægemidler og økonomi i almen praksis. Hvor meget er rimeligt? IRF`s Årsmøde Vejle, Koordinerende læge i Nord-KAP, Jørgen.
Introduktion til Sprogpakken
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
Hvem er LandboUngdom? … med frivillig mener vi, at vi brænder for vores forening og skaber den med vores engagement … med samler mener vi, at vi gør det.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
FBUs visionsplan 2015.
Den næste generation – demokratisk deltagelse og digitalisering Biblioteksforeningens konference: Digitaliseringens dannelsesprojekt Vartov, den 24. april.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Idrætsorganisationernes ledelse og organisation
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Nord.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Virksomheder - definition
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Per Hylander Dronninglund Rotary klub siden 1991 Guvernør D Formand for Rotary Danmark Distriktstræner D Rotary Coordinator.
Styring af styregrupper
Kommunikationsnetværk 9. September 2009 / Spejdercenter Holmen.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Kend din organisation Red Barnet Ungdom Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634 København V Tlf.:
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Møde med Trygfonden Den 29. august 2011 Danmarks Lungeforening.
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Muligheder og begrænsninger i arbejdet med inklusion i dagtilbud Reforma 14 – dagtilbud d v. Tom Ritchie UCC.
Biblioteket som katalysator for social kapital
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Det frivillige arbejde giver overskud Det frivillige arbejdes indflydelse på samfundet og økonomien.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Den koordinerede ungeindsats
Sygepleje og fagidentitet
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Idrættens Analyseinstitut l Kanonbådsvej 12A l 1437 København K l Tlf l Senioridrætten i vækst -idrætsvaner blandt 60+ i Danmark.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

1

Forbandet ungdom? – Groupcare

Indhold Kort om mig Hvad laver DUF Er ungdommen forbandet? Venstres Ungdom – En udvikling der blev vendt Hvad kan foreningerne gøre? Hvad gør DUF? DUF vil gerne bruges 3

Kort om mig Morten Østergaard Sørensen Politisk konsulent i Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) 27 år Cand.Merc.Sol (pr. 30/1 forhåbentlig) Speciale om ledelse og organisationsudvikling i frivillige organisationer Foreningserfaring Venstres Ungdom: Næstformand 2009 – 2011 Venstres Ungdom: Sekretariatsleder 2012 – 2014 Barndommen blev brugt i idrætsforeninger 4

Hvad laver DUF Vi skal tilbage til begyndelsen… 5

6

Hvad laver DUF - fortsat Udlodder tipsmidler Service- og interesseorganisation for 70 medlemsorganisationer 7

Er ungdommen forbandet? Politisk interesse 62 procent af de unge angav i 2008, at de interesserede sig for politik, hvilket er en stigning på næsten 27 procent siden Politisk vidende Danske unge er sammen med finske unge de der ved mest om demokratiet. De har bare ikke så stor selvtillid – her ligger DK midt i feltet. Politisk aktive Antallet af unge, som er medlem af en politisk ungdomsorganisation, er steget med 51 procent siden Det samlede medlemstal i pol.ung er steget med siden 1994 til i (0,86 pct til 1,24 pct årige ) 72 procent årige har i 2013 deltaget i en politisk aktivitet. Unge har i dag et politisk og samfundsmæssigt engagement, der af forskere sammenlignes med '68-generationen. 8

Er ungdommen forbandet? - fortsat Kilde: Lars Torpe ”Unges politiske deltagelse”, redegørelse til Valgretskommissionen. Tal fra ESS 2008 Unge er politisk interessede – og det mere end ‘68’erne

10

Forskning: Hvorfor er stærke identiteter og fællesskaber vigtige? Foreninger er en vigtig arena for at skabe social integration  Befolkningsgrupper mødes på tværs af økonomi og social status Muligheden for at identificere sig ved andre deltagere er centralt Det er nært forbundet med unges motivation for at indgå i det sociale fællesskab, at de har en følelse af samhørighed med især andre jævnaldrende. Foreningerne kan tilbyde et socialt fællesskab med andre unge, på et tidspunkt i deres liv, hvor de måske er mest identitetssøgende og står overfor mange af de første store personlige og identitetsgivende valg. Det er centralt for mange unge, at foreningernes sociale fællesskab kan give plads til et frirum i den forstand, at unge kan få lov at være på afstand af voksenlivets krav. Foreningerne kan være et pusterum for lærings- og udviklingskravene. Trygfonden: Identitet, tilhørsforhold og identifikation med en gruppe skaber en magtfuld sammenhæng og forudsætningen for tillid til andre og andres tillid til én. Har man modsat ikke et tilhørsforhold eller identifikation med nogen – falder en af de væsentlige forudsætninger ud af denne kæde Det er i mødet med andre, at vor identitet skabes. Selvet formes gennem social aktivitet i en gruppe. At mennesker taler sammen bidrager til at udvikle identiteten. Set som ressource understreges betydningen af tilhørsforhold – kulturelle forhold(traditioner, normer og værdier), - netværk og – hvordan man indgår i den sociale struktur.

Forskning: Hvad ved vi om unges engagement? DUF: Tidens optagethed af den enkeltes eget livsværk har udfordret ansvarsfølelsen for helheden, for samfundet i bredere forstand. Unge er nok engagerede, men de er det ikke ift. samfundet som helhed. Unge har holdningsmæssigt et engagement overfor omverdenen, men i praksis udtrykkes engagement og ansvaret kun i egne små enheder. Samfundsengagementet og deltagelsen er formet efter ”what’s in it for me” (–and my crew)” frem for ”what’s in it for us”. Det er et enhedsengagement, hvor ansvarstagen for det der ligger ud over din og min enhed – vores samfund – ligger fjernt. Det er en alvorlig udfordring for bevarelsen af samfundsfællesskabet, hvis ikke unges samfundsengagement styrkes.

Venstres Ungdom – En udvikling der blev vendt 13

ÅrMedlemstal Udvikling fra året før % % % % % % % % % 14

Hvad kan foreningerne gøre? En strategisk tilgang til at få flere medlemmer En revitalisering af selve foreningsmodellen 15

Hvad kan foreningerne gøre? En strategisk tilgang til at få flere medlemmer Find frem til kernen af organisationen. Find organisationens ”hvorfor” Man må godt sige at man vil have flere medlemmer Det er okay at man gerne vil have noget ud af at engagere sig i en forening Sænk dørtærsklen til jeres forening Udnyt eksisterende medlemmers netværk Vær opmærksom på at børn og unge udvikler sig løbende, og derfor efterspørger skiftende udfordringer De bedste idéer er ikke nødvendigvis nye – Søg inspiration 16

Hvad kan foreningerne gøre? En revitalisering af selve foreningsmodellen Brænd jeres trofæer! Lad de unge komme til. Ens succes som formand skal ikke måles på hvor godt ens forening kører mens man er formand, men hvor godt den kører to år efter man er stoppet som formand En ny verden, et nyt sprog Nye fællesskaber Vær bedre til at omfavne og forankre projekter indenfor eksisterende organisationer 17

Hvad gør DUF? Vi gennemfører en stor undersøgelse blandt unge og vores foreninger for at afdække hvad foreninger skal gøre, for at ruste sig til fremtiden Vi vil meget gerne have inputs hertil! Hvad kan være interessant at få afdækket? 18

DUF vil gerne bruges! Kontakt os endelig, hvis I: Har inputs til hvordan vi styrker arbejde med demokrati, unge og foreninger Efterlyser ekspertviden om demokrati, unge og foreninger Vil have et oplæg omkring demokrati, unge og foreninger Læs mere: Kontakt: Morten Østergaard Sørensen - Tlf.: