Argumentationsteknik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Advertisements

Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
- i almen studieforberedelse (AT)
Peter Nedergaard: Undervisning i ”Videnskabsteori, Undersøgelsesdesign og Kildekritik” – Argumentationsanalyse – Uge 37 Dagsorden Generelt om argumentationsteori.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Argumentationslære Henriette Lungholt
Projekt: Estimering af marked Skøjtehal i Roskilde.
Kursorisk gennemgang af VUK:
Flexibility © 2000 The Ken Blanchard Companies • Do not duplicate • Item# • V
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv BLÅ FLAG OKTOBER 2011 Brian Samuelsson.
Manipulation og repræsentationsformer
Specialeintroduktion
Den gode opgave Lotte Rienecker m. fl., Den gode opgave. Gyldendal 2000.
Økonomiske kompetencer
Logisk set kap.7, planche 1 Formelle fejl Hvis han er langsom, taber han kampen. Han er ikke langsom. Ergo: Han taber ikke kampen. Hvis man taber et æg.
Retorik - argumentationsteknik og appelformer
Praktisk argumentation
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Henriette Lungholt marts 2010 Argumentationslære.
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Cheminova i forhold til teori Vi vil præsentere tre ting: Cheminova i forhold til CSR-teori, Global Compact og Cheminovas egne mål ASGER/CHRISTIAN.
Argumentationslære Henriette Lungholt
Argumentationsteori.
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Henriette Lungholt Uge Argumentationslære.
Videnskabelig argumentation
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
11 Peter Nedergaard: Undervisning i ”Videnskabsteori, Undersøgelsesdesign og Kildekritik” den 8. september 2010 Dagsorden Hvem sikrer forskningsmæssig.
Peter Nedergaard: VUK på tværs
PROGRAM Eksamensopgaven Gruppe 2 fremlægger
Retorik og Argumentation
11 Peter Nedergaard: Undervisning i ”Videnskabsteori, Undersøgelsesdesign og Kildekritik” den september 2009 Dagsorden Bogens rolle i forskningen.
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
Overgang fra dataforståelse og meningsanalyse til problembesvarelse
Formidling 22. Oktober 2007.
Medierne og den politiske kommunikation
Humanistisk sundhedsforskning
Hvad er forløbsanalyse?
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Argumentation Tekst & Tegn FS Dagens ord Age-otori ‘at få klippet sit hår og se værre ud bagefter end før klipningen’ (japansk, omkring 130 mio.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Hvorfor Børne- og Ungerådgivningen Gør de ikke som vi siger ?
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
Projekt betalingsmodel Formålet med projektet: Projektet har til formål at etablere en betalingsmodel, der kan afløse de nuværende positive budgetreguleringer.
Optrappende og afspændende sprog
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
Mål Fokus Modparten Indvendinger. Mål Fokus Modparten Indvendinger.
Naturfag.
Opgavens argumentation og kildeinddragelse i lokale U91
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Tværmedial Kommunikation 10 Macrowikinomics
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Interkulturel erhvervskommunikation 11 Branding Brand Essence modellen Hofstedes nye dimensioner forår 2018 Pillon - KU.
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Humanistisk Entrepreneurship 12 ad hoc emner
Præsentationens transcript:

Argumentationsteknik Påstande, belæg, hjemmel Gendrivelse og rygdækning Toulmins argumentationsmodel

Argumentationsteknik Den enkle model Styrkemarkør graden af sikkerhed hvormed påstanden fremsættes Belæg Påstand ”fordi” teorier og modeller synspunkt sekundære data primære data hjemmel ”eftersom” metodelegitimering navngiven, velanskrevet, traditionsrig kildehenvisninger

Eksempel: Kommunikation ”En åben kommunikation vil løse alle udfordringer” Styrkemarkør graden af sikkerhed hvormed påstanden fremsættes Belæg Påstand ”fordi” teorier og modeller synspunkt sekundære data primære data hjemmel ”eftersom” metodelegitimering navngiven, velanskrevet, traditionsrig kildehenvisninger

Eksempel: Kommunikation ”En åben kommunikation vil løse mange udfordringer” Styrkemarkør graden af sikkerhed hvormed påstanden fremsættes Belæg Påstand ”fordi” teorier og modeller synspunkt sekundære data primære data hjemmel ”eftersom” metodelegitimering navngiven, velanskrevet, traditionsrig kildehenvisninger

Eksempel: Kommunikation ”En åben kommunikation vil løse mange udfordringer” Styrkemarkør graden af sikkerhed hvormed påstanden fremsættes Belæg Påstand ”fordi” teorier og modeller synspunkt sekundære data primære data hjemmel ”eftersom” metodelegitimering navngiven, velanskrevet, traditionsrig kildehenvisninger ”Vigtigt at alle ved hvad vi taler om”

Eksempel: Kommunikation ”En åben kommunikation vil løse mange udfordringer” Styrkemarkør graden af sikkerhed hvormed påstanden fremsættes Belæg Påstand ”fordi” teorier og modeller synspunkt sekundære data primære data hjemmel ”eftersom” metodelegitimering navngiven, velanskrevet, traditionsrig kildehenvisninger ”Vigtigt at alle ved hvad vi taler om” ”Skabelsen af fælles 3.”

Argumentationsteknik Udvidet model Styrkemarkør Belæg Påstand ”fordi” teorier og modeller synspunkt sekundære data primære data gendrivelse hjemmel ”eftersom” ”imidlertid” Metodelegitimering forbehold, usikkerhed navngiven, velanskrevet, traditionsrig forudsætninger Kildehenvisninger andre mulige vinkler rygdækning ”støttes af” andre undersøgelser, underbygger hjemlen

Argumentationsteknik Udvidet model ”En åben kommunikation vil løse mange udfordringer” Styrkemarkør Belæg Påstand ”fordi” teorier og modeller synspunkt sekundære data primære data gendrivelse hjemmel ”eftersom” ”imidlertid” Metodelegitimering forbehold, usikkerhed navngiven, velanskrevet, traditionsrig forudsætninger Kildehenvisninger andre mulige vinkler rygdækning ”støttes af” andre undersøgelser, underbygger hjemlen ”vigtigt at adskille indhold og forhold” ”Hvem siger at modparten lytter ”åbent”?” ”Vigtigt at alle ved hvad vi taler om” ”Skabelsen af fælles 3.”