Politik og medier.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekvens 3: Diskussion i fokusgrupper Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af skolekultur Arbejdsseminar 1, Fredericia Gymnasium 15/1/14.
Advertisements

Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Diskursanalysen og den økonomiske politik
Faglig læsning og skriftlighed HF-konference Odense 16. november 2011
Convergens / Mads Anker Højlund
Forskellige former for magt
Medierne og demokratiet
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Relationer – Omgangstone
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
1. Lektion: Det politiske system
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Haderslev Kommunes Alkohol- og Misbrugspolitik
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
Who Makes The News Global undersøgelse af mænds og kvinders repræsentation i nyhedsmedierne Offentliggjort d. 29. september 2010.
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Motivationsskema februar 14’ 8Y.  Politik  35 % af klassen svarer, at de er svage i emner om politik  Forberedelse/studieteknik  40% af klasen svarer,
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Medierne - som politisk aktør. Indflydelsen Ungdomsuddannelse - afskaffet efter Tv-indslag Indvandrere arresteres mere - SF foreslår ændringer i optælling.
Mediernes rolle over for politikerne og befolkningen
Medierne og den politiske kommunikation
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
Har du talt med din politiker i dag! Hvad gør vi frem til næste Folketingsvalg?
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Brugen af retorik i politik. Politik og retorik – og hvorfor det er så vigtigt! Vigtigt for ”de politiske forbrugere” at forstå hvornår og hvorfor politikerne.
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Lad dem bare sejle deres egen sø
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Forløbet: Unge - identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Tværmedial Kommunikation 2 Intro
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Politik og medier

Medierne og den politiske dagsorden Lektion 1 Medierne og den politiske dagsorden

Dagsorden Evt.: Tjek på lektien? Medierne og den politiske dagsorden (+ øvelse) Politiske diskurser (+ øvelse)

Hvad var svært? Medierne De tre dagsordener: Politiske diskurser Den politiske dagsorden Mediernes dagsorden Befolkningens dagsorden Politiske diskurser Priming Framing

Øvelse 1 Undersøg gruppe- eller parvis, hvad der dominerer mediernes dagsorden(er) lige nu ved at finde den politiske tophistorie på henholdsvis www.dr.dk, www.tv2.dk, www.politiken.dk, www.berlingske.dk, www.jp.dk, www.bt.dk, www.eb.dk

Medie DR TV2 Politiken Berlingske Tidende Jyllands-Posten BT Ekstra Bladet Dagsorden

Medierne i det politiske system Medierne = vigtigste bindeled mellem politikere og befolkning Medierne har også deres egen dagsorden

Medierne i det politiske system

De tre dagsordener

Politiske diskurser Diskurs = måden man taler om noget på Politiske diskurser = måden et politisk emne beskrives og forstås på Politisk kommunikation = kamp mellem forskellige måder at beskrive og forstå politiske emner og personer på

Undersøgelse af diskurser 1 Diskursens meningshorisont = hvilken beskrivelse og forståelse giver diskursen af et politisk emne? Se efter de vigtigste: Begreber Påstande Antagelser Argumenter

Negativ indvandringsdiskurs Indvandring = problem Kriminalitet Burka Ghetto

Positiv indvandringsdiskurs Indvandring = gevinst Nødvendig arbejdskraft Nye traditioner og madvaner Danmark forberedes på globaliseringen

Udfyld én af figurerne på de næste to slides. Øvelse 2 Undersøg, hvilken diskurs der kommer til udtryk i den sag på mediernes dagsorden, som I fandt før. Udfyld én af figurerne på de næste to slides.

Negativ diskurs

Positiv diskurs

Undersøgelse af diskurser 2 Diskursens handlingshorisont: Hvilke politiske handlinger forekommer acceptable eller uacceptable ifølge diskursen?

Diskussion i klassen Diskuter med udgangspunkt i et eller flere af de undersøgte emner, hvilke politiske handlinger der ifølge diskursen er ”fornuftige” eller ”ufornuftige”