Strategisk kommunikation Oplæg til DUF 22. maj 2007 HAST Kommunikation
Kommunikationsvirkeligheden i dag Kommunikationstrykket er større end nogensinde før – beskeder pr. dag. Kommunikationstrykket er større end nogensinde før – beskeder pr. dag. Modtagernes sortering bliver stadigt mere sofistikeret. Modtagernes sortering bliver stadigt mere sofistikeret. Kommunikation er blevet ubegrænset og leveres i stigende grad ”on demand”. Kommunikation er blevet ubegrænset og leveres i stigende grad ”on demand”. Kommunikation er fragmentarisk og selektiv. Kommunikation er fragmentarisk og selektiv.
God kommunikation: Bygger på win/win situationer. Bygger på win/win situationer. Er konkret. Er konkret. Er præcis. Er præcis. Tager hensyn til modtagerens behov. Tager hensyn til modtagerens behov. Er til stede, når den er efterspurgt. Er til stede, når den er efterspurgt.
Traditionelle kommunikationsmodeller Afsender Modtager Afsender Modtager AfsenderModtagere AfsenderModtagere
En moderne kommunikationsmodel Modtager
Kommunikationsforløb Kommunikationsforløb set fra afsender- synsvinkel: Kommunikationsforløb set fra afsender- synsvinkel:
Kommunikationsforløb Kommunikation set fra modtager- synsvinkel: Kommunikation set fra modtager- synsvinkel:
Niveauer Strategisk. Strategisk. Operationelt. Operationelt. Taktisk. Taktisk.
Indhold i en kommunikations- strategi Formål. Formål. Delmål (målbare). Delmål (målbare). Aktører. Aktører. Målgrupper – motivation + barrierer. Målgrupper – motivation + barrierer. Afsenderposition. Afsenderposition. Temaer. Temaer. Kanaler. Kanaler. Evaluering. Evaluering.