Pædagog uddannelsen – Professionens kernefaglighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Udvikling af sygeplejeprofessionen
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Sygeplejerskens virke
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Hvad er en pædagog?.
Hvad render vi rundt og laver?
Pædagog som profession
Pædagoguddannelsen Vi kommer fra Ikast pædagog seminarium. I de følgende slides vil vi fortælle om pædagoguddannelsen. Pædagogens arbejde handler kort.
Pædagoguddannelsen VIA Ikast.
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Udviklingsprojekt om tværprofessionelt samarbejde mellem pædagoger, lærere og socialrådgivere r Vi skal give de studerende bedre tværprofessionelle.
Sundhed i skolen Ifølge ”Fælles mål” fra Undvisningsministeriet er sundhed et obligatorisk emne i skole regi.
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Folkeskolereform 2014.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Kreativitet – et systemisk fænomen Innovatismer – Håndbog for innovationsagenter og forandringsledere. Søren Lybecker, Professor i psykologi ved.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Uddannelse og profession
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Pædagogfagets kernefaglighed
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
SOSU Grundforløb.
Kritisk teori – løst og fast fra fortid, nutid og fremtid
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Implementering - fra hoved til hænder
UNIK 16. maj 2011 Shared care-platform for kronisk syge Chefkonsulent Tove Lehrmann, Region Syddanmark.
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Inspirationskilder: Hverdagslivstænkning
Inklusion og inkluderende processer
LÆRERE ELEVER FORÆLDRE __________________ EKSEMPLER PÅ TILTAG En ledelse med fokus på naturfag - positiv naturfaglig kultur.
Pædagogens univers.
UDDANNELSE OG PROFESSION.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Det sammenhængende børneliv
LIVSOMSTILLING Vibeke Bille og Steven Andersen – Synscentralen i Vordingborg Livsomstilling - Synsfaglige Netværksdage IBOS den 27. november 2014.
Mental sundhed Ulla Uldahl og Henriette Lundstrøm
En slankekur virker…. …….. Så længe man overholder den.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Anna Vadgaard, H. C. Andersen Skolen. Vollsmose – Fyn - Danmark.
Hvorfor Børne- og Ungerådgivningen Gør de ikke som vi siger ?
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Lærer- og pædagoguddannelsen på Færøerne Birgir Sondum og Simone Christensen Helsinki 26/04-11 – 27/04-11.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kompetencemål 5  Borgerens ønsker og livskvalitet skal holdes ved lige, imens man motivere dem til en sundere livsstil – og få en bedre livskvalitet.
I DENTITETSDANNELSE I BØRNEHAVEN : Pædagogik. 1) Teori: opsamling fra opgaven. 2) Praksis: Ny case om P. 3) Analyse. 4) Diskussion og spørgsmål.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Pædagog uddannelsen – Professionens kernefaglighed Som I kan se, tilbydes pædagog uddannelsen flere forskellige steder, men vi er begge fra Ikast. Vi vil gerne med de følgende slides fortælle jer lidt om pædagogens arbejde, som kort sagt omhandler omsorg, opdragelse og udvikling.

3 ½ årig Bachelor uddannelse Teori og Praksis Pædagog uddannelsen er en bachelor uddannelse med både teori og praksis. Vi gennemgår 3 praktikker, 1 er 9 uger og de to sidste er 6 måneder. Dette giver os et godt indblik på det pædagogiske arbejde.

Hvor arbejder pædagoger? Pædagoger har et stort arbejds felt. Alle kender til børnehave, vugge stuer, dag og døgn institutioner m.m. Men arbejdet involver også kriminalitets forebyggende arbejde i boligkvarterer, gaden, belastede miljøer mm. Og vi arbejder også på hospitaler og plejehjem samt mange andre steder.

Hvad er det at sundhedsfremme? Det er og ændre adfærd i en retning af at gøre gode hensigtsmæssige aktiviteter/handlinger gennem opbyggende opfordringer/motivation. Dette er en del af pædagogisk arbejde lige meget hvilket arbejdes område pædagogen arbejder med hvilket kan ses på billedet.

Loven Pædagoger arbejder inden for lovmæssige rammer … her kan feks nævnes dagtilbudsloven som har pædagogisk læreplaner som institutioner skal følge. Kommuner har derudover handlingsplaner hvor de forventer arbejde indenfor bestemte områder. Herning Kommune har feks disse sundhedsmæssige udfordringer for 2012-2014: alkohol, rygning, overvægt, kost og motion, mental sundhed og trivsel.

Omsorg At drage god omsorg for mennesker kan betyde empati og forståelse for et andet menneskes ønsker og behov. Det vil sige, at man er i stand til at observerer, handler og være til stede i den situation, man er i lige nu i forhold til et andet menneske.

… med hjertet det rette sted Opdragelse Vejledning af adfærd med henblik på at lære nogen at leve og arbejde sammen med andre. Det indebærer en begrænsning og styring af deres drifter, som behovet for søvn og hvile, behovet for mad, for aktivitet og følelsesmæssig udfoldelse. Det betyder ligeledes oplæring i færdigheder og overføring af værdier og normer. … med hjertet det rette sted

Udvikling …. Der er ingen der udvikler sig ens, men pædagogens arbejde indeholder også at styrke menneskers udvikling det sted i livet hvor de er, således at de får et liv på samme vilkår som andre og et liv de er glade for.

Kultur er en sammensat helhed af skikke og opfattelser, som et menneske tilegner sig som medlem af et samfund. Kultur ændre sig, kultur er forskellig fra sted til sted. Pædagoger møder mennesker med forskellig kulurer og må være åbne og imødekommende. Kultur

Magt er produktivt – brug det til og sundhedsfremme Ifølge filosoffen Michel Foucault er magt produktivt! Dette betyder at vi som pædagoger kan bruge magt til at sundhedsfremme hvis vi kan opfordre og motivere andre til og deltage/prøve/gøre noget som er godt for dem selv.

Inklusion/eksklusion Der skal være plads til alle, så alle kan have succes på deres niveauer og derved opnår man den mentale sundhed for den enkelte

Axel Honneth Tysk professor og filosof Anerkendelse Det er Axel Honneths opfattelse, at anerkendelse er selve kernen som pædagogik er gjort af. I mødet med den anden må der være en anerkendelse, en respekt og en forståelse til stede. Anerkendelse styrker vores selvtillid og øger derfor vores mentale sundhed Børnene/brugerne kan anerkendes som enkelt personer, men også i samspil med andre.

Positiv Psykologi Positiv psykologi er et paraplybegreb, som dækker et stort forskningsområde inden for psykologi, der fokuserer på studiet af menneskets psykiske sundhed og udvikling baseret på empiriske undersøgelser. Man lægger vægt på menneskets styrker (build what’s strong) frem for svagheder (fix what’s wrong).

Mihaly Csikszentmihaly Ungarsk psykologiprofessor Flow

Flow Med de rette udfordringer, hverken for svære(stressende) eller for lette(kedelige), får man en længerevarende optimaloplevelse

Aaron Antonovsky Amerikansk-israelsk professor i medicinsk sociologi Oplevelsen af Sammenhæng (OAS) Den salutogenesiske idé Oplevelsen af sammenhæng er en global indstilling, der udtrykker den udstrækning, i hvilken man har en gennemgående, blivende, men også dynamisk følelse af tillid til, at De stimuli, der kommer fra ens indre og ydre miljø, er strukturerede, forudsigelige og forståelige; Der står tilstrækkelige ressourcer til rådighed for en til at klare de krav, disse stimuli stiller; og Disse krav er udfordringer, det er værd at engagere sig

Salutogenese Patologenese Salutogenese = Det sunde Patogenese = Det syge Ideen er at flytte fokus, fra det syge til det sunde. Antonovsky mener at vi, i stedet for altid at lægge vægt på det syge og folks svagheder, burde lære folk selv at klare sig igennem udfordringer. Vi skal støtte og guide de brugere vi arbejder med

Livskvalitet Begrebet livskvalitet har haft sit indpas i det danske sprog de sidste 35 – 40 år. Ordet livskvalitet handler om, at livet har værdi Et individuelt begreb da der er stor forskel på hvad der giver større mening for mig end for jer En igangværende proces hele livet igennem hvor man konstant har mulighed for at øge og videreudvikle ens livskvalitet

Sundhedsfremme Sundhed er ikke kun det at motionere og spise sundt. Sundhed er også det at have det godt med sig selv Fremme af sundhed kan ske ved en række indsatser. Vejledning Aktiviter Anerkendelse Via motivation og engagement har vi som pædagoger, mulighed for at øge brugerens sundhed.

Fokuser på individets behov Forslå pædagogisk tiltag som er mulige Eksempel på løsning omkring udfordring vedr sundhedsfremme …. Fokuser på individets behov Forslå pædagogisk tiltag som er mulige Et eksempel kan være en overvægtig dreng og det er vigtigt og fokuser på hvad drengens behov er, tabe sig med motion mens han er sammen med andre eller alene – hvad foretrækker han? Komme med realistiske forslag til motion og kost … lyt til barnet ….