Voksne med ADHD Samsø 2. september 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Den 16.august 2010 Regionsgården
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Cannabis og psykiske lidelser
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
DEPRESSION! Undervisning af udviklingssygeplejerske Irene Amby
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Session 6: Symptomer på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Metha Jensen Depression Pårørendeseminar Aulum fritidscenter.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Søskende til børn med AD/HD
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
ADHD hos voksne Aulum den 3. oktober 2015 V. Agnethe Elkjær, distriktssygeplejerske med special- uddannelse i psykiatri. Regionspsykiatrien Vest, Herning.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Voksne og ADHD Hedensted Hvem er jeg?  Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen  Arbejdet med voksne med ADHD de sidste 4 år  Kæreste.
Unipolar depression - Patienter og pårørende 3. Session - Symptomer, stemningsregistrering og årsager.
Patientundervisning 3. Session Bipolar lidelse Symptomer ved depressive episode.
Mulighederne for at bringe unge med psykiske funktions- nedsættelser tilbage i arbejde ? Vilhelm Borg seniorforsker NFA Indlæg
Patientundervisning 4. Session Bipolar lidelse Årsager.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Psykoedukation skizofreni
At motivere til forandring
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Præsentationens transcript:

Voksne med ADHD Samsø 2. september 2014

Hvem er jeg? Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen www.ADHDundervisning.dk info@ADHDundervisning.dk Tlf. 20707597

Hvorfor interessere sig for lidelsen ADHD er hyppigt forekommende. 3-5% hos børn og 50% fortsætter i voksenalderen Høj arvelighed Anden psykiatrisk lidelse er hyppigt forekommende og ofte henvisningsårsagen ADHD medfører store lidelser og samfundsmæssige omkostninger

Hvorfor interessere sig for lidelsen ADHD patienter er ofte massivt medicinerede og fejlbehandlede ADHD patienter kræver, på baggrund af deres grundlidelse, en særlig indsats af medarbejdere i sundheds- og socialvæsenet

Årsager For tidlig født, lav fødselsvægt Brug af alkohol og tobak under graviditet Iltmangel under fødsel Velstrukturede familieforhold reducerer belastning Støttende forældre, forstående lærere reducerer det negative selvbillede Kriminalitet, misbrug, disharmoni påvirker udviklingen negativt

Årsager 75 % er genetisk, men man har endnu ikke kunnet identificere enkelte gener Både dopamin, serotonin og noradrenalin har været i fokus

Klinisk billede hos voksne Vanskelighed ved at planlægge og føre planer ud i livet. Ringe overblik og prioriteringsevne Ringe konsekvenstænkning og gøren brug af erfaringer. Her og nu er altid vigtigst. Impulsiv Dårlig tidsfornemmelse Vanskelighed ved konfliktløsning og regulering af emotionelle reaktioner. Stort igangsætningsbesvær

Klinisk billede hos voksne Forringet korttids-/arbejdshukommelse Popcorntanker Fysisk nedslidthed Dårlig søvn (75%) Svært ved at styre temperament Nedsat koncentration Motorisk urolig

Klinisk billede hos voksne Meget talende Isolerer sig Manglende tålmodighed Præget af manglende selvtillid og selvværd Egoistisk for sine omgivelser Udviklingsalder 30% lavere end kronologisk alder Vanskelighederne er uafhængige af intellekt, men god begavelse medfører som oftest bedre mestring

Generelle kriterier Forstyrrelserne har været til stede i mindst 6 måneder Symptomerne til stede før 7 års alderen Forstyrrelserne optræder i flere situationer: arbejde, skole, fritid Forstyrrelserne forårsager betydelige vanskeligheder socialt, beskæftigelsesmæssigt, uddannelsesmæssigt

Funktionsforstyrrelser hos voksne Indlæringsproblemer – GAF score ofte på 43 Kortere skolegang (51% kun afsluttet folkeskole, 20 % generelt. 18% gymnasium eller mellemlang udd, 42% generelt) Dårligere uddannet Lavere indkomst (71% < 200.000 kr pr. år) Mere arbejdsløs og øget sygefravær (38 dage årligt)

Funktionsforstyrrelser hos voksne Flere jobskift Mere kriminalitet og flere domme Flere partnerskift og sociale problemer Flere trafikulykker (x 4), fartbøder Teenagegraviditeter, suicidalforsøg Misbrug

Funktionsforstyrrelser hos voksne Mennesker gør det godt hvis de kan …. hvis de ikke kan, må vi finde ud af, hvad der kommer i vejen for dem, så vi kan hjælpe dem Vi må skabe forståelse gennem indsigt i den enkeltes særlige forudsætninger

75% af voksne med ADHD har en eller flere andre psykiske lidelser Komorbiditet 75% af voksne med ADHD har en eller flere andre psykiske lidelser 25-45% har misbrug af forskellig art 40% er rygere 20-30% lider af angst 20-55% har periodiske depressioner

Komorbiditet 10% har bipolær lidelse 60% har læse og indlæringsvanskeligheder 6-25% har personlighedsforstyrrelser 75% har søvnforstyrrelser Dyssocial personlighedsstruktur Behandling af ADHD fører til mindre udvikling af affektiv lidelse, angst og PTSD

Misbrug Tobak; mindre rastløs, mindre sur og irriteret Hash; mindre rastløs, angst og aggressiv. Nedsat hukommelse, sløv. Varer 5 dage før hjernen ikke længere er påvirket Alkohol; bliver mere glad i starten af rus. Lettere aggressiv, trist, nedsat korttidshukommelse Amf/ecstasy; glad under påvirkning. Tænker mere klart og handleorienteret. Minus søvn, trist, aggressiv efter rus. Mere impulsiv

Arbejdskrav For 20 år siden: loyal, pligtopfyldende, arbejdsom, stabil Nu: omstillingsparat, fleksibel, mange bolde i luften, selvstyrende, teamplayer; selv stillingsannoncer for ufaglærte indeholder disse krav

Begrænsninger i arbejdsliv Koncentrationsproblemer, afledelighed, kaos Kommer for sent, forlægger ting, glemmer Ustrukturerede, gør ting på sin egen måde, ufleksibel Dårligt overblik og organisationsevne Mangler tidsfornemmelse, arbejdsnarkomani, manglende pauser Underpræsterer i uddannelse og arbejde

Begrænsninger i arbejdsliv Bliver fyret eller siger op / udebliver da de mister interessen Sociale problemer pga uopmærksomhed Konflikter pga. vredesudbrud og opposition til leder Svært ved at huske flere beskeder Forstyrres let af ydre uro Humørsvingninger giver problemer

Begrænsninger i arbejdsliv Brugsanvisning = brugsforvirring Mange har særlige færdigheder og kompetencer, men uden eksamen

Medicinsk behandling Methylphenidat: Ritalin, Medikinet, Motiron, Ritalin Uno, Concerta Strattera Dexamfetamin Elvanse

Psykosocial intervention Personen med ADHD skal tage ejerskab og ansvar for sin lidelse Kun det personen er motiveret for vil lykkes Sæt realistiske mål, små sikre sejre Aflæring af års nederlag og identitet som taber tager lang tid Undervisning til faggrupper, pårørende, patient (psykoedukation)

Psykosocial intervention Kognitiv terapi hos nogle Adfærdsregulering Udvikling af kompenserende strategier og aflæring af destruktive mestringsstrategier Tage hånd om sekundære følelsesmæssige symptomer: sorg, vrede, skyld Tilpasning af fysiske omgivelser i hjem, uddannelse, arbejdsplads

Psykosicial intervention Tilpasning af sociale omgivelser Vurdere kontakt til det kommunale Vær opmærksom på, at en person med ADHD ikke kan navigere i det kommunale system på baggrund af sine kernesymptomer

Det kommunale system For at få hjælp kræves det: overblik, vide hvilken hjælp man har brug for, udfylde skema, deltage i langvarige møder. Følge op på møder, overholde aftaler, indsende div. materialer, organisere, planlægge, holde orden, få tingene gjort, opfatte, handle på instrukser, fuldføre arbejdsprøvninger …... Sagsbehandlerskifte x mange

Kommunikation

Kommunikation Den voksne med ADHD skal føle sig hørt Lyt uden at validere – vurdere det du hører, vær nysgerrig og spørg ind Undgå at springe i samtalen, bevar roen Gå ikke i diskussion Undlad at argumentere / overbevise Vær åben for alternative løsninger Pas på alt for mange ord

Kommunikation Vær konkret, sorter overflødigt fra Pas på ”small-talk” - det fylder Vær tydelig, undgå vage ord: måske, det kan godt være Ironi / sarkasme bruges varsomt Hvad mener vi med det vi siger Pak ikke budskabet ind

Kommunikation Skriv aftaler ned Giv få overskuelige valgmuligheder, undgå store og åbne spørgsmål som ”Hvad vil du med dit liv” Inviter den voksne med ADHD til at komme med løsningsforslag Opsummer samtalen og aftaler

Litteratur Thomsen, Per Hove. ”Et liv i kaos – om voksne med ADHD”. København, Hans Reitzels forlag 2011 Steinhausen, Hans-Christoph. ”ADHD – livslange perspektiver og særlige behov”. Dansk psykologisk forlag, 2011 Barkley, Russell. ”Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Adults – the latest assesment and treatment strategies”. USA, Jones and Bartlett publishers, 2010

Litteratur Foredrag med Barkley. ADHD foreningens kongres september 2012 Egne erfaringer :-)