Voksne med ADHD Samsø 2. september 2014
Hvem er jeg? Specialsygeplejerske Rikke Gylling Jensen www.ADHDundervisning.dk info@ADHDundervisning.dk Tlf. 20707597
Hvorfor interessere sig for lidelsen ADHD er hyppigt forekommende. 3-5% hos børn og 50% fortsætter i voksenalderen Høj arvelighed Anden psykiatrisk lidelse er hyppigt forekommende og ofte henvisningsårsagen ADHD medfører store lidelser og samfundsmæssige omkostninger
Hvorfor interessere sig for lidelsen ADHD patienter er ofte massivt medicinerede og fejlbehandlede ADHD patienter kræver, på baggrund af deres grundlidelse, en særlig indsats af medarbejdere i sundheds- og socialvæsenet
Årsager For tidlig født, lav fødselsvægt Brug af alkohol og tobak under graviditet Iltmangel under fødsel Velstrukturede familieforhold reducerer belastning Støttende forældre, forstående lærere reducerer det negative selvbillede Kriminalitet, misbrug, disharmoni påvirker udviklingen negativt
Årsager 75 % er genetisk, men man har endnu ikke kunnet identificere enkelte gener Både dopamin, serotonin og noradrenalin har været i fokus
Klinisk billede hos voksne Vanskelighed ved at planlægge og føre planer ud i livet. Ringe overblik og prioriteringsevne Ringe konsekvenstænkning og gøren brug af erfaringer. Her og nu er altid vigtigst. Impulsiv Dårlig tidsfornemmelse Vanskelighed ved konfliktløsning og regulering af emotionelle reaktioner. Stort igangsætningsbesvær
Klinisk billede hos voksne Forringet korttids-/arbejdshukommelse Popcorntanker Fysisk nedslidthed Dårlig søvn (75%) Svært ved at styre temperament Nedsat koncentration Motorisk urolig
Klinisk billede hos voksne Meget talende Isolerer sig Manglende tålmodighed Præget af manglende selvtillid og selvværd Egoistisk for sine omgivelser Udviklingsalder 30% lavere end kronologisk alder Vanskelighederne er uafhængige af intellekt, men god begavelse medfører som oftest bedre mestring
Generelle kriterier Forstyrrelserne har været til stede i mindst 6 måneder Symptomerne til stede før 7 års alderen Forstyrrelserne optræder i flere situationer: arbejde, skole, fritid Forstyrrelserne forårsager betydelige vanskeligheder socialt, beskæftigelsesmæssigt, uddannelsesmæssigt
Funktionsforstyrrelser hos voksne Indlæringsproblemer – GAF score ofte på 43 Kortere skolegang (51% kun afsluttet folkeskole, 20 % generelt. 18% gymnasium eller mellemlang udd, 42% generelt) Dårligere uddannet Lavere indkomst (71% < 200.000 kr pr. år) Mere arbejdsløs og øget sygefravær (38 dage årligt)
Funktionsforstyrrelser hos voksne Flere jobskift Mere kriminalitet og flere domme Flere partnerskift og sociale problemer Flere trafikulykker (x 4), fartbøder Teenagegraviditeter, suicidalforsøg Misbrug
Funktionsforstyrrelser hos voksne Mennesker gør det godt hvis de kan …. hvis de ikke kan, må vi finde ud af, hvad der kommer i vejen for dem, så vi kan hjælpe dem Vi må skabe forståelse gennem indsigt i den enkeltes særlige forudsætninger
75% af voksne med ADHD har en eller flere andre psykiske lidelser Komorbiditet 75% af voksne med ADHD har en eller flere andre psykiske lidelser 25-45% har misbrug af forskellig art 40% er rygere 20-30% lider af angst 20-55% har periodiske depressioner
Komorbiditet 10% har bipolær lidelse 60% har læse og indlæringsvanskeligheder 6-25% har personlighedsforstyrrelser 75% har søvnforstyrrelser Dyssocial personlighedsstruktur Behandling af ADHD fører til mindre udvikling af affektiv lidelse, angst og PTSD
Misbrug Tobak; mindre rastløs, mindre sur og irriteret Hash; mindre rastløs, angst og aggressiv. Nedsat hukommelse, sløv. Varer 5 dage før hjernen ikke længere er påvirket Alkohol; bliver mere glad i starten af rus. Lettere aggressiv, trist, nedsat korttidshukommelse Amf/ecstasy; glad under påvirkning. Tænker mere klart og handleorienteret. Minus søvn, trist, aggressiv efter rus. Mere impulsiv
Arbejdskrav For 20 år siden: loyal, pligtopfyldende, arbejdsom, stabil Nu: omstillingsparat, fleksibel, mange bolde i luften, selvstyrende, teamplayer; selv stillingsannoncer for ufaglærte indeholder disse krav
Begrænsninger i arbejdsliv Koncentrationsproblemer, afledelighed, kaos Kommer for sent, forlægger ting, glemmer Ustrukturerede, gør ting på sin egen måde, ufleksibel Dårligt overblik og organisationsevne Mangler tidsfornemmelse, arbejdsnarkomani, manglende pauser Underpræsterer i uddannelse og arbejde
Begrænsninger i arbejdsliv Bliver fyret eller siger op / udebliver da de mister interessen Sociale problemer pga uopmærksomhed Konflikter pga. vredesudbrud og opposition til leder Svært ved at huske flere beskeder Forstyrres let af ydre uro Humørsvingninger giver problemer
Begrænsninger i arbejdsliv Brugsanvisning = brugsforvirring Mange har særlige færdigheder og kompetencer, men uden eksamen
Medicinsk behandling Methylphenidat: Ritalin, Medikinet, Motiron, Ritalin Uno, Concerta Strattera Dexamfetamin Elvanse
Psykosocial intervention Personen med ADHD skal tage ejerskab og ansvar for sin lidelse Kun det personen er motiveret for vil lykkes Sæt realistiske mål, små sikre sejre Aflæring af års nederlag og identitet som taber tager lang tid Undervisning til faggrupper, pårørende, patient (psykoedukation)
Psykosocial intervention Kognitiv terapi hos nogle Adfærdsregulering Udvikling af kompenserende strategier og aflæring af destruktive mestringsstrategier Tage hånd om sekundære følelsesmæssige symptomer: sorg, vrede, skyld Tilpasning af fysiske omgivelser i hjem, uddannelse, arbejdsplads
Psykosicial intervention Tilpasning af sociale omgivelser Vurdere kontakt til det kommunale Vær opmærksom på, at en person med ADHD ikke kan navigere i det kommunale system på baggrund af sine kernesymptomer
Det kommunale system For at få hjælp kræves det: overblik, vide hvilken hjælp man har brug for, udfylde skema, deltage i langvarige møder. Følge op på møder, overholde aftaler, indsende div. materialer, organisere, planlægge, holde orden, få tingene gjort, opfatte, handle på instrukser, fuldføre arbejdsprøvninger …... Sagsbehandlerskifte x mange
Kommunikation
Kommunikation Den voksne med ADHD skal føle sig hørt Lyt uden at validere – vurdere det du hører, vær nysgerrig og spørg ind Undgå at springe i samtalen, bevar roen Gå ikke i diskussion Undlad at argumentere / overbevise Vær åben for alternative løsninger Pas på alt for mange ord
Kommunikation Vær konkret, sorter overflødigt fra Pas på ”small-talk” - det fylder Vær tydelig, undgå vage ord: måske, det kan godt være Ironi / sarkasme bruges varsomt Hvad mener vi med det vi siger Pak ikke budskabet ind
Kommunikation Skriv aftaler ned Giv få overskuelige valgmuligheder, undgå store og åbne spørgsmål som ”Hvad vil du med dit liv” Inviter den voksne med ADHD til at komme med løsningsforslag Opsummer samtalen og aftaler
Litteratur Thomsen, Per Hove. ”Et liv i kaos – om voksne med ADHD”. København, Hans Reitzels forlag 2011 Steinhausen, Hans-Christoph. ”ADHD – livslange perspektiver og særlige behov”. Dansk psykologisk forlag, 2011 Barkley, Russell. ”Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Adults – the latest assesment and treatment strategies”. USA, Jones and Bartlett publishers, 2010
Litteratur Foredrag med Barkley. ADHD foreningens kongres september 2012 Egne erfaringer :-)