Borgerinddragelse og samskabelse (ledelsesmæssige) udfordringer og muligheder Manon de Jongh
Hvem er jeg? Organisatorisk adfærd fra Holland Organisationskonsulent Dr. afhandling (PhD) i psykologi hvordan påvirker gruppedynamikker resultat af komplekse samarbejdsprocesser (på tværs), og hvordan kan man så arbejde med/lede dem mest fornuftigt?
Dagsorden Program Seminar 30-31 okt Borgerinddragelse og samskabelse: hvad er det overhovedet? hvilket lederskab kræver det?
Program 30 oktober: Formiddag: vision Eftermiddag: samskabelse; inspiration, læring, fremtidsværksted 31 oktober: Handlingsplaner samskabelse Samskabelse under overfladen Hvad har vi nået/besluttet?
Borgerinddragelse på dagsorden: hvorfor? Effektivitet - Mere effektiv styring - Flere ressourcer Demokrati/legitimitet - Politisk tillid og deltagelse - Social kapital/medborgerskab Innovation - Løse ”wicked problems Effektivitet Velfærds- innovation Demokrati
Borgerinddragelse i 3 generationer Høring Information Legitimitet Tidlig inddragelse Nye ideer og viden Bedre beslutninger Samarbejde Innovation Social kapital Bærdygtighed
Fra myndighed til fællesskab Borgere: Undersåtter Politikere: Afgøre Serviceorg. Borgere: Forbrugere Politikere: Styre Fællesskab Borgere: Medborgere Politikere: Lede
Indflydelsesrummet? Medbestem. Indflydelse Dialog Høring Information
Samskabelse på dagsordenen Borgerne som medproducenter af velfærd
Tankegangen i samskabelse Der er en fælles opgave Alle berørte er relevante deltagere Alle har ressourcer og viden Et fælles ansvar – afspejles i processen Opbygge netværk og fællesskaber Grænser mellem borgere og professionelle sløres www.centerforborgerdialog.dk
Vindmølle ejere Borgere (inkl. foreninger) Producenter Energiselskaber planlægning Energiselskaber Kommunale interesser NST
Foreninger Borgere Sundhedsaktører Center for Sundhed Politikere Komm. medarbejdere Regionen
Paradox 1 Borgerne er forbrugere og hverdagsmagere ”Ego-forældre” – forbrugere, fravælger formel deltagelse, krav og rettigheder Engagement i det nære, aktive i lokalsamfund, frivilligt arbejde
Paradox 2: Direkte og repræsentativt demokrati Samskabelse rykker ved magten ”Co-production almost always means a redistribution of power among stakeholders. The very proces of moving to greater co-production is necessarily highly political and calls into question the balance of representative democracy, participative democracy and professional expertise” (Bovaird, 2007)
Roller i skred; rolledillemaer Borgerne: Brugere – forbrugere – medborgere/medproducenter? Medarbejderne: Eksperter – facilitatorer? Politikerne: Suveræne beslutningstagere – metaguvernører? Hvem styrer og hvem bliver styret? Hvem er legitime deltagere? Skellet mellem administrative og politiske styringsopgaver under pres
Hvem skal inddrages? Systemanalyse Hvem består systemet af – internt og eksternt: Beslutningstagere Ressourcepersoner Faglig ekspertise Berørte/interesserede
Gruppe snak Hvad tænker I om jeres praksis i lyset af borgerinddragelse generation 1-2-3? Hvad er mulighederne i Varde Kommune?
At lede samskabelse: collaborative leadership Facilitating a more inclusive and democratic society through collaboration: “If you bring the appropriate people together (being broadly inclusive) in constructive ways (creating a credible, open process) with good information (bringing about a shared understanding of problems and concerns), they will create authentic visions and strategies for addressing the shared concerns of the organization or community” (Chrislip & Larson, 1994, p.146)
Collaborative leadership Under specific conditions: Traditional leaderhip theories are insufficient : they often focuses on situations in which goals and strategies are specified, groups are rather homogeneous, and leaders take decisive actions. However, collaborative initiatives are characterized by unclear goals and strategies, high complexity and ambiguousness, and diverse groups. (Chrislip & Larson, 1994; Huxham & Vangen, 2005; Schruijer, 2011)
Hvad kræver det af ledelsen? Analyse: Parter og konflikter Bringe parterne sammen Opbygge tillid og relationer Udvikle et fælles billede af opgaven Fokus på proces Langsigtede mål
Fire faldgruber i borgerinddragelse ”Dem derude” – dem og os Quick fix – for lidt tid, for få ressourcer ”Vores” opgave – ejerskab og kontrol Uklart mandat, grundlag
Fire råd om borgerinddragelse Brug kræfter på at skabe klarhed: Hvad er formålet? Rammer og roller? Den interne opgave er den største: Forankring, hvordan bliver organisationen parat? Få alle interessenter med: Borgerinddragelse interessentinddragelse Procesledelse: Plads til fællesskab i forskellighed. Har I kompetencerne?
Vi glæder os til seminaret! Hjemmeopgaver:
Spørgsmål og diskussion