Politisk temaaften Den 24. november kl. 17-21. Politisk Temaaften Energi på Tværs 24. november 2014 Velkomst v. Özkan Kocak Formand for Klimapolitisk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Advertisements

Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Fremtidens energiplanlægning
”Grøn Gas” i et regionalt perspektiv
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Muligheder og status i Danmark v/ Mads Helleberg Dorff Christiansen
InnoCamp Design af fremtidens selvforsynende Smarthouses Jonas Rasmussen & Anne B. Holm Innovationscenter, DONG Energy A/S.
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
En klimaberedt region Klimatilpasningens politiske dimension Politikerseminar 21. Maj 2014 v. Formand Jens Mandrup, Miljø og Trafikudvalget, Region Hovedstaden.
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Smart Grid - IT møder Energi v/Göran Wilke, Exergi Innovation og rådgivning
NORDHAVN ENERGIPARTNERSKAB
Målsætninger på klima- og energiområdet
DONG Energy 85/15 Jakob Askou Bøss Vice President DONG Energy
Klimapolitik: Kommer den bilbranchen ved?
Klimatilpasningens politiske dimension Sinatur Hotel Frederiksdal Onsdag den 21. maj –
Workshop – nyttiggørelse af landbrugets husdyrgødning 4. oktober 2012
Energibesparelser i offentlige bygninger
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Karl sperling Høje taastrup kommune going green kommunale aktører i strategisk energiplanlægning partnermøde 27. juni 2014 Karl sperling.
Energi på tværs Visionsworkshop mandag den 31. marts
Projektleder Martin Dam Wied Gate 21
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Intelligent energi – intelligente markedsmuligheder
Biogas og Fjernvarme v/Henrik Andersen – Dansk Fjernvarme.
Fossilfrit Danmark i Introduktion det intiligente energisystem
Værdi gennem partnerskaber
Biogasrejseholdet Borgermøde i Brande den 20. oktober 2014
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Klimaplan 2025 Favrskov Kommune
Vedvarende energi og energioptimering – muligheder og udfordringer? Marts 2013.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Status og perspektiver for energiforsyningen i Fredericia Kommune Jørgen Lindgaard Olesen 1Strategisk Energiplan Fredericia - Erhvervsforeningen 12. november.
VE til procesordningen Hjallerup Fjernvarme Temadag 11. december 2014
Stedet som indgang til digital forvaltning
Forslag Energi 2020 – Lemvig Kommune % VE i 2020
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Morgendagens varmeforsyning – samspil og fleksibilitet i energisystemet. Transform2012, Dag 1 Breakout session på Aalborg Universitet København 21. November.
Grunde til at jeg elsker dig
Energiraffinaderiet - rygraden i fremtidens energisystem IDA den 12. juni 2006 Flemming Nissen Udviklingschef i Elsam.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Morgendagens varmeforsyning samspil og fleksibilitet i energisystemet TRANSFORM konference den 21. november 2012 Lars Gullev Direktør, VEKS.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk Energiplanlægning – Et Inspirationsoplæg Karl Sperling Forskningsgruppen for Energiplanlægning Institut for Planlægning
Forslag til fælles energivision i hovedstadsregionen Borgmestermøde 13. april 2015 Vicedirektør Kristian Johnsen, Region Hovedstaden.
Strategisk energiplan for Viborg Kommune Det Grønne Råd d. 2. december 2015 Rasmus Trangbæk Kjærsgaard.
Energi i planlægningen Per Sieverts Nielsen Kursus I By og trafikplanlægning 9. Juni 2015.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Fælles fynsk strategisk Energiplan (SEP FYN) Erhvervspotentialer Fyns Fremtid 3 d. 8/8-13.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Temamøde 3: Strategisk energiplanlægning i kommunerne Bjarne Juul-Kristensen, Energistyrelsen, d. 14. april 2011.
Tilskud til partnerskaber Informationsmøde 19. september 2016 Renato Ezban Energistyrelsen.
Energipolitik – vækst og klima
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Målopfølgning – Klima- og Bæredygtighedsudvalget
Præsentationens transcript:

Politisk temaaften Den 24. november kl

Politisk Temaaften Energi på Tværs 24. november 2014 Velkomst v. Özkan Kocak Formand for Klimapolitisk Forum og medlem af miljø- og trafikudvalget, Region Hovedstaden

VELKOMMEN

Baggrund for en fælles energivision Region Hovedstaden har en vision om at være en grøn og innovativ metropol med høj vækst og livskvalitet ReVUS sætter fokus på stærke partnerskaber Kommunernes og regionens fælles klimastrategi har formuleret behovet for et sammenhængende energi- og transportsystem baseret på VE En fælles vision og plan som ramme for omstillingen

Hvorfor er vi samlet? En omstilling af energisystemet kræver politiske beslutninger om milliardstore investeringer. Der er behov for styrket samarbejde langsigtet og strategisk energiplanlægning på tværs fokus på et grønt vækstpotentiale innovative samarbejder mellem energiselskaber, erhvervsliv og offentlige myndigheder. borgernes og erhvervslivets opbakning til lokalpolitiske beslutninger.

Program og formål med aftenen At synliggøre udfordringer og muligheder At drøfte særlige temaer Fokus på 1. Nødvendigheden af en omstilling 2. Hvorfor samarbejde og strategisk energiplanlægning 3. Energi på Tværs - projektets bidrag 4. Rollefordeling – forsyninger, kommuner og region 5. Debat om samarbejdet Hvorfor Hvordan Forankring

Program 17:00 – 17:55Rundvisning på ARC - Dir. Ulla Röttger, 18:05 – 18:10Velkomst - Özkan Kocak, MTU Region H 18:10 – 18:40Energi til forandring Morten Bæk, Dir. Energistyrelsen 18:40 – 19:00Projektpræsentation – hvad vil projektet? Vicedirektør Kristian Johnsen, Region H 19:00 – 19:10Kaffepause 19:10 – 21:00Debat - Kasper Westphal, Operate A/S Runde 1 - hvorfor samarbejde? Runde 2 - hvordan samarbejde Runde 3 - Næste skridt

Energi til forandring Morten Bæk, Direktør for Energistyrelsen

Energi til forandring - Hvorfor er samarbejdet om strategisk Energiplanlægning særligt vigtigt? Morten Bæk, Energistyrelsen Politisk temaaften – Energi på Tværs Amager Ressourcecenter (ARC) 24. november 2014 DATO: 24/11/14

Disposition 1.Klima- og energimål 2.EU vigtig i den danske omstilling 3.Transport og landbrug stigende udfordring – kommuner og regioner kan hjælpe 4.SEP - En win–win situation 5.Kommunens energirelaterede opgaver 6.Energi på Tværs - SEP i Hovedstaden 7.Tvær-regionalt planlægning

Klima- og energimål Nationalt mål: 40 pct. reduktion i DHG 2020 på tværs af sektorer. EU mål for Danmark: 20 pct. reduktion i DHG uden for kvotesektoren i 2020 og nyt mål for pct. VE i 2020

EU vigtig i den danske omstilling Ambitiøs indsats på EU-niveau -Gør indsatsen i Danmark billigere -Fremmer fair konkurrence for udsatte sektorer -Fremmer danske eksportmuligheder

Transport og landbrug stigende udfordring – kommuner og regioner kan hjælpe

Strategisk energiplanlægning - En win–win situation InteresseRoller EUForsyningssikkerhed, omkostnings eff., DHG reduktioner Målsætning og rammevilkår StatenUnderstøtte og drive energiomstillingen Strategi, rammevilkår, målsætning, …? RegionenRegional udviklingTværkommunalt samarbejde, …? KommunenFremme grøn vækst, miljøvenlig omstilling, billig energi, m.v. Implementering, initiativ, involvering, ejerskab, sektor planlægning, godkendende myndighed…? SEP projekter skal give input

Kommunens (nuværende) energirelaterede hovedopgaver 2. Arealplanlægning 1. Energieffektivisering af egne bygninger 3. Varmeforsyning

Energi på Tværs - SEP i Hovedstaden Er der brug for tvær- kommunal/regional planlægning? Risiko for suboptimering!? -Kommunal -Regional Muligheder Udfordringer Fælledparken 2035?

Kommunal/regional suboptimering Hvordan sikres: -Optimering af ressource anvendelse -Optimering af forsyningssystemer Planlægningsmæssig stordrifts fordele?SEP => Planlægningsmæssig og infrastrukturel sammenspil på tværs af kommuner (og regioner?)

Hvad vil projektet Energi på Tværs? Kristian Johnsen, Vicedirektør Region Hovedstaden

Energi på Tværs Præsentation af projektet Politisk Temaaften 24. November 2014 Vicedirektør Kristian Johnsen, Region Hovedstaden

Fælles klimastrategi

Hvorfor er omstilling af energisystemet vigtig? Drivhusgasreduktioner o Global opvarmning o Klimaændringer Forsyningssikkerhed o Indpasning af vedvarende energi o Udskiftning af ”ældre” produktionsanlæg Erhvervspolitik o Stort potentiale for vækst og arbejdspladser o Stort investeringbehov i infrastruktur Sikkerhedspolitik o Brændselsafhængighed o Konflikter og flygtningestrømme som følge af klimaeffekter

Mange aktører i spil Staten: Lovgivende, rammesættende Regionen: Regionen som virksomhed Udviklingsmyndighed, facilitator af tværgående samarbejder Trafikbestiller – krav til leverandører og trafikplanlæggere Råstofmyndighed Kommunerne: Kommunen som virksomhed og myndighed Ejer af forsyningsselskaber Planlægningsmyndighed (trafik, varme, affald, etc.) Informere og involvere borgere Forsyningsselskaber: Infrastruktur, investeringer, drift, energipriser, forsyningssikkerhed

Energi på Tværs - fakta Budget: 9 mio. kr. Partnere: Region Hovedstaden, KKR Hovedstaden(29 kommuner), ARC, CTR, HMN Naturgas, HOFOR, Nordforbrænding, VEKS, Vestforbrænding og Gate 21. Energistyrelsen medfinansierer Tidsramme: Januar juli 2015.

Formål En politisk vedtaget vision og handlingsplan for omstilling til et fleksibelt og energieffektivt energisystem i hovedstadsregionen baseret på 100 % vedvarende energi i 2050 Strategisk energiplanlægning som et værktøj til at sikre visionens gennemførsel

Forventede resultater Operationelle energiscenarier frem til 2050 Fælles tilgange og værktøjer til strategisk energiplanlægning Kapacitetsopbygning inden for strategisk energiplanlægning Tværkommunale energisamarbejder og energiplaner Konkrete indsatser og handlingsplan

Overordnet ramme Mål og strategier Særlige temaer/problem- stillinger Visionsplan og prioritering af indsatser Handlings- planer Proces Sep/okt 14’: Standard dagsorden 24. nov 14’: Temaaften 26. marts 15’: Borgmestermøde Okt 14’ – feb 15’: Tema-diskussion i udvalg Efter juli 15’: Etablering af handlingsplan Implementering

Arbejdspakkerne

Udskiftningstempo frem mod 2050 InfrastrukturInfrastruktur +Etablering +Beslutning InfrastrukturInfrastruktur

Det er nu vi skal handle! Forskellige veje til et fossilt frit energisystem, men… Omstillingen er mulig med kendt teknologi og kan finansieres med en overkommelig merinvestering Hvis vi handler i fællesskab nu, kan vi: Sikre sammenhæng i investeringerne Undgå suboptimering og udnytte de samlede ressourcer mere effektivt Undgå at nødvendige investeringer bliver fordyrende ved at vente Udnytte det fulde vækstpotentiale i udviklingen af det fremtidige energisystem Være foregangsregion med de gevinster det medfører

Vision og muligheder 1.Hvor ambitiøse skal vi være? 2.To parallelle spor 3.Fire fælles indsatsområder 4.Vision og overordnet målsætning

To parallelle spor til en fossilfri fremtid Energieffektiviseringer Energibesparelser i slutforbrug Reduktion af energiforbrug Udbygning af vedvarende energi VE-baseret transportsystem Omstilling til vedvarende energi

Fire fælles indsatsområder Planlægning Hvordan håndterer vi den fælles planlægning ? Samarbejde Hvordan organiseres omstillingen? Økonomi Hvordan håndteres investeringer? Innovation Hvordan skaber vi innovation og vækst?

Planlægning Hvordan kan kommunerne arbejde sammen om energiplanlægningen? –Hvilke udfordringer og risici står vi overfor, hvis vi ikke samarbejder? –Hvad er rammerne og råderummet for handling i regionen (ifht. EU, nationalt plan)? –Hvilke konkrete beslutninger kan vi tage på regionalt plan (fælles rammer for transportplanlægning, fælles varmeplan, fælles rammer for affalds- og ressourcehåndtering)? Planlægning Hvordan håndterer vi den fælles planlægning?

Samarbejde Hvordan kan der etableres velfungerende samarbejder i forbindelse med omstillingen af energisystemet? –Hvilke udfordringer og risici står vi overfor, hvis vi ikke samarbejder? –Hvad er rammerne og råderummet for handling i regionen (ifht. EU, nationalt plan)? –Hvilke typer samarbejder kan bidrage til at profilere politikerne og sætte regionen på landkortet i EU og globalt? –Hvilke konkrete beslutninger kan vi træffe? Samarbejde Hvordan organiseres omstillingen?

Økonomi Hvilke økonomiske risici står vi overfor, hvis vi ikke samarbejder? Hvilke økonomiske vurderinger skal ligge til grund for valg af løsninger? Brugerøkonomi eller samfundsøkonomi? Hvad er mulighederne for at finde ekstern finansiering i EU og andre steder? Hvordan foretager vi investeringerne – adskilt eller sammen? Hvor er der synergier ved fælles investeringer? Skal aktørerne kompensere for hinanden ift. investeringer? Økonomi Hvordan håndteres investeringer?

Innovation Hvordan kan vi skabe en fælles strategisk satsning på at fremme udbredelsen af grønne energiteknologier, systemløsninger og forretningsmodeller? –Hvilke sektorer og teknologier bør være i centrum, som vil gøre Region Hovedstaden unik? –Skal fokus ligge på procesinnovation, enkeltteknologier eller systemløsninger? –Muligheder for (fælles) finansiering? Hvordan styrker vi incitamentsmodellerne for grøn innovation og vækst? –Hvilke incitamentsmodeller er der? –Hvem har reguleringskompetencen? –Hvad kan vi gøre på fælleskommunalt plan? Innovation Hvordan skaber vi innovation og vækst?

Udkast Forslag til vision og målsætning Overordnet målsætning: Region Hovedstaden og de 29 kommuner vil sikre en ambitiøs, sammenhængende, fleksibel, omkostningseffektiv, vækstskabende og tværgående omstilling til 100 % vedvarende energi i energi- og transportsystemet frem mod Ambitiøs – gå foran gennem en aktiv indsats for at udfase de fossile brændsler Sammenhængende – skabe synergi mellem energiformer og besparelsesforanstaltninger samt undgå suboptimering Fleksibel – samspil mellem energiformer og teknologier så fluktuerende energikilder bliver en styrke, og vi får et dynamisk og robust system Omkostningseffektiv – der vælges teknologier, som er markedsmodne og ny teknologi indfases i takt med at eksisterende anlæg er udtjente Vækstskabende – samarbejde med virksomheder om at udvikle og indfase nye teknologier på basis af nyt vidennetværk Tværgående – en vision der skaber koblingerne til øvrige regioner i forhold til samarbejde, udnyttelse af ressourcer og investeringer

Omstillingen er mulig, men den kræver ambitiøse fælles mål og implementering af fælles strategiske indsatser!

Kaffepause

Debat Runde 1 - hvorfor samarbejde? v./ Hans Henrik Lindbo, EA analyse Runde 2 - hvordan samarbejde? v./ Steen Christiansen, Borgmester Albertslund Kommune Runde 3 – Næste skridt v./ John Schmidt Andersen, Borgmester Frederikssund Kommune

Scenarier for den grønne omstilling Hans Henrik Lindboe, Partner i Ea Energianalyse

Energi på tværs Mål og samarbejde 24 november 2014, ARC Hans Henrik Lindboe, konsulentgruppen 42

Kommuner og regioner Få del i den grønne vækst Prioritere arbejdet med strategisk energiplanlægning Samarbejde med erhvervslivet om de regionale vækstpotentialer Skabe sammenhæng til den fysiske planlægning og varmeplanlægningen. Bruge kommunale selskaber proaktivt (varme, affald, gas, el) Kommunikere. Og udnytte de politiske muligheder for indflydelse 43

44

IPCC, nov

Danske målsætninger og udmeldinger Energiaftale 2012 og regeringen Uafhængig af fossile brændsler i % vind i 2020, Kul og naturgas ude af el- og varmesektoren i 2030/2035 Energiselskaber sparer 12,2 PJ årligt Oliefyr udfaset i 2030 Måske ikke biomasseimport på lang sigt Affaldsforbrænding skal reduceres Økonomisk effektivisering i energisektoren 46

En region i Danmark 47 Kilde: Energi på tværs, regionsrapport (udkast) COWI

48 Samarbejde om fjernvarme

Kommunale handlemuligheder 49 Rammer for effektivt samarbejde 29 klimamål eller ét regionalt mål ? 2 gasselskaber, 3 affaldsselskaber, 30+ varmeselskaber. Fælles energisekretariat ?

HVORFOR SAMARBEJDE? Der skal milliardinvesteringer til i de kommende årtier. Skal vi lave dem sammen eller hver for sig? Hvad taler for et samarbejde? Hvad taler imod?

Hvordan samarbejde? Steen Christiansen, Borgmester i Albertslund Kommune

HVORDAN SAMARBEJDE? Hvordan får vi 29 energiplaner til at spille sammen? Skal vi have fem forsyningsselskaber eller ét? Hvordan skaber vi sammenhæng mellem de politiske beslutninger og forsyningsselskabernes dispositioner?

Hvordan forankrer vi samarbejdet? John Schmidt Andersen, Borgmester i Frederikssund Kommune

Hvad nu? Hvad kan vi gøre konkret for at sikre synergi og koordinering? Hvilke politiske beslutninger skal der træffes?