At tale om sexualitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvilken forskel gør spørgsmål?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
At bruge disse to ord rigtigt
Parforhold; kommunikation og seksualitet
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Så er ordbogen endelig kommet. Enhver Kvinde og Mand bør eje den
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Graviditetsomsorgen i Danmark
I himlen.dk Et ordenligt Julekort.
Ordentlig Julekort.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Det her talent foregår i nærheden af mig…
Notatteknik.
Vi gennemførte en række interview ifm
Måske er I bedste venner i et år,
Jeg støtter barnet ved:
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Hvilken del af spørgsmålet forstod du ikke??
“Hvilken del af ’stille’ forstod du ikke?”. Alle har brug for at føle sig sikker...
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvad ser du på næste side?
Kommunikation mellem mennesker
Inspiration til reformarbejdet
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Uge 7 Unge og seksualitet.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Hvad ser du på næste side?
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
1 Handleplan. 2 Ved mistanke Mærk din reaktion Skynd dig langsomt med mindre der er fare Indkald til møde med kolleger Indkald evt. til tværfagligt møde.
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Livet er dejligt! Det består af en masse små dejlige øjeblikke...
Læreren som læringsleder
Læborg skole- 4.kl kl. Undervisningsmiljø. 5./6. klasse 4 drenge
Mit Navn Er Susi DE første 17 år boede jeg på landet. Jeg keder mig...og vil gerne vide hvordan det er at være i “byen”.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Præsentationens transcript:

At tale om sexualitet

At tale om sexualitet Hvornår tales der om sex: Vi fortæller vittigheder om sex Vi høre sange om sex Vi læser om sensationspræget stof i medierne Vi taler uforpligtende med venner og familie Vi taler fagligt om beboers problemer Vi taler personligt med en behandler Vi taler privat med partneren

At tale om sexualitet At tale med et offer: Er en faglig opgave Kræver fortrolig og tillid Kræver forståelse Kræver at man lytter Kræver at man hjælper med at reflektere Kræver handling

At tale om sexualitet Hvorfor er det så vanskeligt: Det er stadig tabu at tale om sex Andres ulykke påvirker os Starter forestillingen om, hvad nu hvis det var mig… Giver erindringer om egne traumer Gør os fagligt usikre Gør os forpligtede til at handle

At tale om sexualitet Forslag til samtalen: Jeg kan høre, at det, du er ved at fortælle mig, er noget der er meget vanskeligt at tale om, men du skal vide, at du gerne må fortælle mig, det du har lyst til, så skal jeg nok hjælpe dig Du ser ud til at have det rigtig skidt. Hvis der er noget, du gerne vil fortælle mig, vil jeg gerne høre, hvad der gør dig så ked af det.

At tale om sexualitet Samtalen: Lad samtalen foregå et roligt og kendt sted Hold dine egne følelser udenfor Tro på det, der bliver fortalt Brug et sprog offeret forstår Fortæl at det er godt, at offeret fortæller om overgrebet Hjælp ved at fortælle, at du kender andre Fortæl at det ikke er offerets skyld

At tale om sexualitet Samtalen fortsat: Bevæg dig lidt ud og ind af samtalens emne Tag så få notater som muligt Respekter offerets fysiske grænser Respekter voksne ofres ønsker Lad være med at love noget du ikke kan holde Fortæl hvad du nu vil gøre

At tale om sexualitet Næste skridt på vejen: Vurder graden af krisen Vurder støttemuligheder Vurder offerets sikkerhed Vær ansvarlig for at en samtale ikke står alene Gå i gang med at handle i forhold til det, du har sagt

At tale om sexualitet Den behandlende samtale: Offeret skal gives rig lejlighed til at fortælle i detaljer om, hvad der er foregået Det er vigtigt at få hæftet følelser på hændelserne Hjælpe offeret med at få forståelse for, at det ikke var offerets skyld Hjælpe offeret med at se fremad Hjælpe offeret med at få genskabt selvtillid