Regelkurset, afsnit 3 Når både mødes 2 (Afsnit B)
DS Regelkursus Regel 14 Kollision skal undgås Båden med retten til vejen skal også forsøge at undgå kollision Ved skade skal det vurderes, om båden med retten til vejen forsøgte at undgå kollision Båden med retten til vejen straffes ikke ”automatisk”
DS Regelkursus Regel 14
DS Regelkursus Var der kollision med skade til følge? Båden med r-t-v straffes ikke efter regel 14 Nej Holdt båden med r-t-v udkig og forsøgte den at undgå kollision? Nej Skete forsøget straks det var klart at den anden båd ikke ville holde klar? Båden med r-t-v straffes efter regel 14 Nej Ja Regel 14
DS Regelkursus Regel 15 Generelt princip under kapsejlads Båden, som mister retten til vejen: skal ikke forudse det, men... skal reagere omgående (def. plads), når den anden båd har opnået retten til vejen har ingen beskyttelse hvis den selv er skyld i, at den mister retten til vejen.
DS Regelkursus Regel 15
DS Regelkursus Regel 15
DS Regelkursus Regel 16.1
DS Regelkursus Regel 16.1 Den luv båd skal ikke forudse, at den læ båd fortsætter med at luffe. Luvbådens reaktion vil være lidt forsinket og man kan ende i en ”låst” situation.
DS Regelkursus Regel 16.1
DS Regelkursus Regel 16.2
DS Regelkursus Regel 17
DS Regelkursus Regel 17: luffing
DS Regelkursus Regel 17
DS Regelkursus Regel 17 En forpligtelse under regel 17 kan brydes på to måder
DS Regelkursus Regel 17 Hvis A har krav på, at B ikke sejler højere end rigtig kurs: B sejler rigtig kurs ved at holde klar af C, da den også ville sejle som den gør i fravær af A.
DS Regelkursus Regel 17
DS Regelkursus Flere rigtige kurser
DS Regelkursus Regel 17.2 – Slettet nu