Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Palliativ indsats til KOL-patienter
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
ADR (AUTOMATIC DELIVERY REWARDS ) (Nyt program - 1. september) LifePak ® (eksempel) – 72,40 PSV 401,60 DKK med 5 % rabat= 381,52 DKK (68,78 PSV) Fragt.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Nabe marts Organdonation Hospitalspræstens funktion Ritualer – ved afsked med en hjernedød v. Henning Nabe-Nielsen, præst, RH.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
Udsatte familiers bosætnings- mønstre
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Velkommen hos Juvel A/S
Elevernes digitale dannelse
Körper-koordinationstest für Kinder (KTK)
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Lisbet Hørslev Rasmussen.
1 & Har du forsøgt at holde op inden for det sidste år? Nu: 40 % blandt de brugere, der ryger Sidste gang: 30.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Nordre Skole Elevernes vurdering af vores undervisningsmiljø Undersøgelsen foretaget i 2008/2009 Der er anvendt TERMOMETER fra DCUM.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Udvælgelse af Patientforløb - Tragtmodel
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultatet af en arbejdsproces
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Sommeren 1942 Gruppen får to nye medlemmer
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Køn og præstationer. Her dannes et hanligt fosterhormon.
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
DMU PeopleXS Workflows (alt) (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
DJF PeopleXS Workflows (uden forhandlingsdel) Stillingsfaser – Opslag Fremstilling/validering, godkendelse, annoncering – Bedømmelsesudvalg.
Fundamentale datastrukturer
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Svampebekæmpelse – sidste nyt fra landsforsøgene Landskonsulent Ghita Cordsen Nielsen Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl Planteproduktion.
Præsentationens transcript:

Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter v/Peter Qvist Overlæge Center for Kvalitet, Region Syddanmark

Tværsektorielt (tværfagligt) samarbejde DGMA´s undersøgelser vedrørende medicinske ambulatorier Perspektivering – aktuelle initiativer

Tværsektorielt samarbejde

Tværsektorielt samarbejde Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning)

Tværsektorielt samarbejde Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer)

Tværsektorielt samarbejde Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer) Virker det? (evaluering)

Tværsektorielt samarbejde Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer) Virker det? (evaluering) Kan vi gøre det bedre?

Overordnede mål med samarbejdet

Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb

Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling

Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser

Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser Velfungerende kommunikation mellem fagfolk og sektorer

Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser Velfungerende kommunikation mellem fagfolk og sektorer Enslydende patientinformation

Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)

Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler

Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier

Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer

Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige)

Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg)

Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg) Shared care

Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg) Shared care Tværfaglige/tværsektorielle teams

Virker det?

Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler

Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling

Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap)

Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap) Evaluering af forløbsbeskrivelser/-programmer

Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap) Evaluering af forløbsbeskrivelser/-programmer Evaluering af PKO

Henvisning, visitation og opfølgning af ambulante medicinske patienter

Det ambulante patientforløb Primærsektor Sekundærsektor Primærsektor Afsl. Henvendelse Us./beh. Henvisning Vis. Amb. FU Us./beh. Kontrol Afsl. Us. Kontrol

Deltagende afdelinger • Patientinformantundersøgelse • Henvisning og visitation

Indikatorer Henvisninger Timing Relevans Indhold Visitation Planlægning Ventetider Koordinering af undersøgelser og kontrol ”Dobbelt- undersøgelser” Placering af ansvar for fremtidig kontrol

Fig. 18 Henvisningens timing Ratio Afdelingskode Frekvens af patienter, hvor visiterende overlæge vurderer, at henvisning er sendt på det rigtige tidspunkt i forløbet.

Henvisningens indhold

Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.)

Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed)

Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater)

Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater) Medicinliste

Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater) Medicinliste Formålet med henvisningen

Fig. 4 Indhold af oplysninger om undersøgelsesresultater Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der indeholder oplysninger om undersøgelsesresultater.

Fig. 5 Indhold af medicinliste Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der indeholder fyldestgørende medicinliste.

Fig. 1 Samlet vurdering af henvisningens indhold Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der vurderes som fyldestgørende/tilfredsstillende.

Fig. 20 Planlægning af undersøgelsesprogram Ratio Afdelingskode Frekvens af henvisninger, hvor der i forbindelse med visitation er planlagt en eller flere undersøgelser.

Fig. 21 Ventetider Antal dage Afdelingskode Gennemsnitligt antal dage fra modtagelse af henvisningen til første ambulante besøg.

Tabel 7 Vurdering af dobbeltundersøgelser Tabellen viser vurdering af frekvensen af unødige dobbeltundersøgelser for hele patientmaterialet. Overlæge Praksiskonsulent Antal patienter 1352 1360 Frekvens af gentagne undersøgelser 28% 24,3% Unødige dobbeltundersøgelser i procent af gentagne undersøgelser 17,5% 24,8% Unødige dobbeltundersøgelser i procent af alle 4,9% 6,0%

Tabel 8 Vurdering af ansvar for fremtidig kontrol Tabellen viser vurdering af, hvordan patienten i fremtiden bør følges (hele patientmaterialet). Overlæge Praksiskonsulent Antal patienter 1352 1360 Primært i ambulatorium 25,1% 20,3% Primært hos egen læge 26,3% 34,0% Hos begge 17,4% 17,6% Ingen kontrol på længere sigt eller for tidligt at vurdere 31,2% 28,0% Ønskedes kun besvaret, hvis patientens tilstand som minimum kunne henføres til en hoveddiagnosegruppe

Opfølgende interviews

Opfølgende interviews Er lokale resultater diskuteret

Opfølgende interviews Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet

Opfølgende interviews Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet Har deltagelse resulteret i konkrete initiativer

Opfølgende interviews Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet Har deltagelse resulteret i konkrete initiativer Kommentarer til undersøgelsens design

Diskussion, formidling og konsekvens Gennemført Planlagt Ikke planlagt Resultater diskuteret 21 (75%) 2 5 Resultater formidlet (almen praksis) 13 (46%) 9 6 Konkrete initiativer 10 (36%) 10 8

Konklusion

Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation

Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation Stor variation i visitationspraksis og ventetider

Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation Stor variation i visitationspraksis og ventetider Ikke optimalt koordinerede undersøgelsesprogrammer

Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation Stor variation i visitationspraksis og ventetider Ikke optimalt koordinerede undersøgelsesprogrammer Nogen uenighed om ansvar for kontrol af patienter med kronisk sygdom

Hvad oplever patienterne?

Hvad oplever patienterne?

Hvad oplever patienterne? Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation

Hvad oplever patienterne? Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning)

Hvad oplever patienterne? Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning) Koordinering af undersøgelsesprogrammer

Hvad oplever patienterne? Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning) Koordinering af undersøgelsesprogrammer Opgavefordeling mellem fagfolk

Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier

Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier

Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier

Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier 94%´s besvarelse, svarende til i alt 2444 patienter

Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier 94%´s besvarelse, svarende til i alt 2444 patienter Fokus på kommunikation, planlægning og ventetider

Fig. 2 Overensstemmende information Andelen af patienter, der har fået information fra mere end en faggruppe, som angiver at informationen var overensstemmende. Beregningerne er foretaget på alle deltagere, som har fået information fra mere end en fagperson. Antal besvarelser: 1423 (58,2%), Besvarelsesprocent af antal mulige: 90,4%, Gennemsnitsratio: 0,84 max. 0,96 min. 0,48

Fig. 6 Ny tid ved samme læge Andelen af patienter, som har fået ny tid ved samme læge. Antal besvarelser: 1803 (74%) 227 patienter fik ingen ny tid. Besvarelsesprocent af antal mulige: 83%. Gennemsnitsratio: 0,69 max. 0,93 min. 0,33.

Spontane kommentarer

Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid

Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid Manglende journal

Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid Manglende journal Manglende prøvesvar

Aktuelle initiativer - kommende udfordringer

Aktuelle initiativer - kommende udfordringer Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer

Aktuelle initiativer - kommende udfordringer Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier

Aktuelle initiativer - kommende udfordringer Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier Monitorering af patientforløb

Aktuelle initiativer - kommende udfordringer Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier Monitorering af patientforløb Benchmarking – læring på tværs

Patientforløb - forløbsbeskrivelser Almen praksis Lab. Røntgen Sygehusafd. Fysioterapi Afsl. Hvilke ydelser indgår? I hvilken logisk rækkefølge? Maksimale ventetider? Hvem gør hvad? (herunder kontaktperson/tovholderfunktion mv.) Hvordan kommunikeres?

Implementeringsstrategier

Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer)

Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning

Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame

Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter

Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter Struktur / organisation

Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter Struktur / organisation IT støtte mv.

Læring på tværs

Læring på tværs Workshops!

Tak for opmærksomheden Læring på tværs Workshops! Tak for opmærksomheden