Tværsektorielt samarbejde om ambulante patienter v/Peter Qvist Overlæge Center for Kvalitet, Region Syddanmark
Tværsektorielt (tværfagligt) samarbejde DGMA´s undersøgelser vedrørende medicinske ambulatorier Perspektivering – aktuelle initiativer
Tværsektorielt samarbejde
Tværsektorielt samarbejde Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning)
Tværsektorielt samarbejde Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer)
Tværsektorielt samarbejde Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer) Virker det? (evaluering)
Tværsektorielt samarbejde Hvad ønsker vi at opnå? (målsætning) Hvordan kan det gøres? (midler/værktøjer) Virker det? (evaluering) Kan vi gøre det bedre?
Overordnede mål med samarbejdet
Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb
Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling
Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser
Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser Velfungerende kommunikation mellem fagfolk og sektorer
Overordnede mål med samarbejdet Skabe sammenhængende patientforløb Afklaring af ansvars- og opgavefordeling Fornuftig koordinering af sundhedsfaglige ydelser Velfungerende kommunikation mellem fagfolk og sektorer Enslydende patientinformation
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer)
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige)
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg)
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg) Shared care
Organisering af samarbejdet (midler/værktøjer) Generelle samarbejdsaftaler Kommunikationsretningslinier Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Koordinatorfunktioner (f.eks. PKO, forløbsansvarlige) Faste tværsektorielle udvalg (samarbejdsudvalg) Shared care Tværfaglige/tværsektorielle teams
Virker det?
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap)
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap) Evaluering af forløbsbeskrivelser/-programmer
Virker det? Evaluering af samarbejdsaftaler Evaluering af tværsektoriel kommunikation og opgavefordeling Evaluering af tværsektorielle forløb (TAP, ProTap) Evaluering af forløbsbeskrivelser/-programmer Evaluering af PKO
Henvisning, visitation og opfølgning af ambulante medicinske patienter
Det ambulante patientforløb Primærsektor Sekundærsektor Primærsektor Afsl. Henvendelse Us./beh. Henvisning Vis. Amb. FU Us./beh. Kontrol Afsl. Us. Kontrol
Deltagende afdelinger • Patientinformantundersøgelse • Henvisning og visitation
Indikatorer Henvisninger Timing Relevans Indhold Visitation Planlægning Ventetider Koordinering af undersøgelser og kontrol ”Dobbelt- undersøgelser” Placering af ansvar for fremtidig kontrol
Fig. 18 Henvisningens timing Ratio Afdelingskode Frekvens af patienter, hvor visiterende overlæge vurderer, at henvisning er sendt på det rigtige tidspunkt i forløbet.
Henvisningens indhold
Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.)
Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed)
Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater)
Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater) Medicinliste
Henvisningens indhold Stamoplysninger (adresser, tlf.nr. m.v.) Anamnese (symptomer/fund inkl. varighed) Parakliniske undersøgelser (resultater) Medicinliste Formålet med henvisningen
Fig. 4 Indhold af oplysninger om undersøgelsesresultater Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der indeholder oplysninger om undersøgelsesresultater.
Fig. 5 Indhold af medicinliste Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der indeholder fyldestgørende medicinliste.
Fig. 1 Samlet vurdering af henvisningens indhold Ratio Afdelingskode Frekvensen af henvisninger, der vurderes som fyldestgørende/tilfredsstillende.
Fig. 20 Planlægning af undersøgelsesprogram Ratio Afdelingskode Frekvens af henvisninger, hvor der i forbindelse med visitation er planlagt en eller flere undersøgelser.
Fig. 21 Ventetider Antal dage Afdelingskode Gennemsnitligt antal dage fra modtagelse af henvisningen til første ambulante besøg.
Tabel 7 Vurdering af dobbeltundersøgelser Tabellen viser vurdering af frekvensen af unødige dobbeltundersøgelser for hele patientmaterialet. Overlæge Praksiskonsulent Antal patienter 1352 1360 Frekvens af gentagne undersøgelser 28% 24,3% Unødige dobbeltundersøgelser i procent af gentagne undersøgelser 17,5% 24,8% Unødige dobbeltundersøgelser i procent af alle 4,9% 6,0%
Tabel 8 Vurdering af ansvar for fremtidig kontrol Tabellen viser vurdering af, hvordan patienten i fremtiden bør følges (hele patientmaterialet). Overlæge Praksiskonsulent Antal patienter 1352 1360 Primært i ambulatorium 25,1% 20,3% Primært hos egen læge 26,3% 34,0% Hos begge 17,4% 17,6% Ingen kontrol på længere sigt eller for tidligt at vurdere 31,2% 28,0% Ønskedes kun besvaret, hvis patientens tilstand som minimum kunne henføres til en hoveddiagnosegruppe
Opfølgende interviews
Opfølgende interviews Er lokale resultater diskuteret
Opfølgende interviews Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet
Opfølgende interviews Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet Har deltagelse resulteret i konkrete initiativer
Opfølgende interviews Er lokale resultater diskuteret Er lokale resultater formidlet Har deltagelse resulteret i konkrete initiativer Kommentarer til undersøgelsens design
Diskussion, formidling og konsekvens Gennemført Planlagt Ikke planlagt Resultater diskuteret 21 (75%) 2 5 Resultater formidlet (almen praksis) 13 (46%) 9 6 Konkrete initiativer 10 (36%) 10 8
Konklusion
Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation
Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation Stor variation i visitationspraksis og ventetider
Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation Stor variation i visitationspraksis og ventetider Ikke optimalt koordinerede undersøgelsesprogrammer
Konklusion Ikke optimal tværsektoriel skriftlig kommunikation Stor variation i visitationspraksis og ventetider Ikke optimalt koordinerede undersøgelsesprogrammer Nogen uenighed om ansvar for kontrol af patienter med kronisk sygdom
Hvad oplever patienterne?
Hvad oplever patienterne?
Hvad oplever patienterne? Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation
Hvad oplever patienterne? Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning)
Hvad oplever patienterne? Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning) Koordinering af undersøgelsesprogrammer
Hvad oplever patienterne? Sundhedspersonalets indbyrdes kommunikation Ventetider (planlægning) Koordinering af undersøgelsesprogrammer Opgavefordeling mellem fagfolk
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier 94%´s besvarelse, svarende til i alt 2444 patienter
Informantundersøgelse, medicinske ambulatorier Deltagelse af 38 medicinske ambulatorier Spørgeskema udleveret til patienter i ambulatorier 94%´s besvarelse, svarende til i alt 2444 patienter Fokus på kommunikation, planlægning og ventetider
Fig. 2 Overensstemmende information Andelen af patienter, der har fået information fra mere end en faggruppe, som angiver at informationen var overensstemmende. Beregningerne er foretaget på alle deltagere, som har fået information fra mere end en fagperson. Antal besvarelser: 1423 (58,2%), Besvarelsesprocent af antal mulige: 90,4%, Gennemsnitsratio: 0,84 max. 0,96 min. 0,48
Fig. 6 Ny tid ved samme læge Andelen af patienter, som har fået ny tid ved samme læge. Antal besvarelser: 1803 (74%) 227 patienter fik ingen ny tid. Besvarelsesprocent af antal mulige: 83%. Gennemsnitsratio: 0,69 max. 0,93 min. 0,33.
Spontane kommentarer
Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid
Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid Manglende journal
Spontane kommentarer Dårlig planlægning af tid Manglende journal Manglende prøvesvar
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier Monitorering af patientforløb
Aktuelle initiativer - kommende udfordringer Forløbsbeskrivelser, forløbsprogrammer Implementeringsstrategier Monitorering af patientforløb Benchmarking – læring på tværs
Patientforløb - forløbsbeskrivelser Almen praksis Lab. Røntgen Sygehusafd. Fysioterapi Afsl. Hvilke ydelser indgår? I hvilken logisk rækkefølge? Maksimale ventetider? Hvem gør hvad? (herunder kontaktperson/tovholderfunktion mv.) Hvordan kommunikeres?
Implementeringsstrategier
Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer)
Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning
Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame
Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter
Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter Struktur / organisation
Implementeringsstrategier Brugervenlighed (beskrivelser, programmer) Undervisning Information / reklame Incitamenter Struktur / organisation IT støtte mv.
Læring på tværs
Læring på tværs Workshops!
Tak for opmærksomheden Læring på tværs Workshops! Tak for opmærksomheden