Software - hvordan vi gør en computer nyttig
RHS - Informationsteknologi Hardware og software For at kunne lave noget fornuftigt med en computer, skal man bruge både hardware og software Hardware: Engelsk, betyder ”isenkram” – de fysiske dele, en computer består af (skærm, tastatur, mus, og alt det inden i kassen) Software: De programmer (Word, Messenger, Counterstrike, Internet Explorer,…) vi bruger for at lave noget med computeren RHS - Informationsteknologi
Hvad er software egentlig? Software er jo det, der ”forvandler” vores computer fra en død bunke metal til et nyttigt redskab Computerens funktion defineres helt af den software der anvendes For en DVD-afspiller er den enkelte film en slags software – vi er ikke specielt interesserede i selve DVD-afspilleren RHS - Informationsteknologi
Hvad er software egentlig? Lidt mere teknisk: Meget præcise instruktioner til computeren, om hvordan den skal reagere på forskellige typer input Hvad kan input være? Et klik med en mus Tastetryk Noget data i en fil Noget data fra Internettet Og så videre, og så videre… RHS - Informationsteknologi
Hvordan laves software? Første trin er – naturligvis – at have en idé om, hvad softwaren (programmet) skal kunne En vigtig – og svært – trin i den forbindelse er præcist at specificere, hvordan programmet skal virke En specifikation vil være en samling af regler for programmets opførsel Det er ikke lige let at formulere regler for alle problemer… RHS - Informationsteknologi
Hvordan laves software? Eksempel: Multiplikation At gange to (store) tal kan være svært for et menneske, men reglerne er helt præcise Meget let at lave et program, der kan gange to tal korrekt En computer er langt hurtigere til multiplikation end et menneske RHS - Informationsteknologi
Hvordan laves software? Eksempel: Skak Skak er svært, selv om reglerne er præcise! Hvad er svært i skak? At vurdere, om din stilling bilver bedre af at foretage et bestemt træk Hvis man kan sætte et tal på ”kvaliteten” af din stilling, er det ”bare” at prøve en masse mulig-heder af De bedste skakprogrammer er på højde med de bedste menneskelige spillere RHS - Informationsteknologi
Hvordan laves software? Eksempel: Opfattelse af andres følelser Mennesker kan let (sådan da…) aflæse en anden persons følelser ud fra ansigtsudtryk, kropssprog, med videre Dette er svært at formulere præcise regler for! De bedste programmer er meget dårligere end mennesker til at opfatte andres følelser RHS - Informationsteknologi
Hvordan laves software? Hvis vi kan beskrive et program ved et sæt af regler, hvordan beskriver vi så disse regler for en computer? Hvilket sprog skal reglerne beskrives med? Husk at computeren ikke kan meget andet end at plusse 0’er og 1’er Hvordan kan vi overhovedet beskrive reglerne på en form, computeren kan forstå??? RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Den lange vej… Idé Pro- gram Menneske- sprog Program- merings- sprog CPU- sprog Mikro- sprog 0’er og 1’er Mennesker Program Computer RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Menneskesprog Første trin er at formulere reglerne for programmmet i ”almindeligt sprog” Skal være så præcist beskrevet som muligt Eksempel: Hvis din konge står i skak, skal du Flytte kongen til et felt, hvor den ikke står i skak, eller Flytte en anden brik til et felt, så kongen ikke er skak Findes sådan et felt ikke, har du tabt Problem: almindeligt sprog er ikke altid præcist RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Software – Opgave 1 Engang i fremtiden har du købt den menneske-lignende husholdnings-robot Robert. Robert kan udføre simple ting som f.eks at skrue en skrue i, men lidt mere komplicerede opgaver skal den ”oplæres” i. Robert skal have tingene ret præcist og detaljeret at vide, men heldigvis kan man oplære den bare ved at fortælle den reglerne for at løse en opgave, ved brug af alminde-ligt menneskesprog Opgave: Prøv at lave en beskrivelse af, hvordan man lapper en cykel. Brug almin-deligt sprog, men husk at beskrivelsen skal være detaljeret og præcis! RHS - Informationsteknologi
Programmerings-sprog Nu skal reglerne skrives i et sprog, som et andet program kan oversætte til et sprog, som computeren kan forstå Dette sprog er bindeleddet mellem menneske og computer Et kompromis mellem at være helt logisk præcist, og være forståeligt for mennesker RHS - Informationsteknologi
Programmerings-sprog if (myPieces.King.Status == Check) then { if (board.noCheck(myPieces.King).exists == true) then (myPieces.King.move()) else if (myPieces.avoidCheck().exists == true) then (myPieces.avoidCheck().move()) myGame.status = lost; } RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi CPU-sprog Det program, der kan oversætte programmeringssprog til CPU-sprog, kaldes en oversætter (logisk nok…) Med nogen øvelse kan vi mennesker godt læse programmeringssprog At læse CPU-sprog kræver megen øvelse… RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi CPU-sprog MOV AH, 08 INT 21 CMP, AL 42 JZ 0116 MOV BH, 12 INT 32 NJZ 0100 RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Mikro-sprog CPU-sprog er nærmest umuligt for mennesker at forstå – men CPU’en kan forstå det! Dog laver CPU’en selv yderligere en oversættelse, til mikro-sprog Dette sprog er det som selve regne-delen af CPU’en kan forstå Så godt som umuligt at læse… RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Mikro-sprog 0A B1 23 41 88 6C 12 92 CB 9A 88 2E 11 07 AE …eller bare 0010010101001001010 0101001101111011010 1001001010101111110 RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi 0’er og 1’er Instruktioner skrevet i mikro-sprog kan CPU’en regne på ”direkte” – og meget hurtigt Nu tager transistorerne over! Sprogligt har vi rejst en meget lang vej, hvor mennesker, andre programmer, samt computeren selv har været i gang Stadig ret besværligt at lave software, men meget nemmere end da de første computere blev lavet RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Software – opgave 2 En anden måde at beskrive en metode på kan være et diagram, som beskriver de handlinger og beslutninger, man må udføre for at løse en opgave. Et simpelt diagram kan have disse elementer: Handling: Noget vi skal gøre Beslutning: Et spørgsmål vi må besvare, før vi udfører den næste handling Pil: Viser hen til den næste Handling eller Beslutning, som vi skal udføre På det følgende diagram har vi lavet et diagram for opgaven ”Find det største tal i en række af tal”. For at løse denne opgave har vi også brug for ”kasser”. I denne sammenhæng er en ”kasse” et sted vi kan lægge et enkelt tal, for at bruge det igen senere. Handling Beslutning Pil Kasse RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Software – opgave 2 Start: Læg det første tal i rækken i kassen ”Størst” Størst Næste Har jeg undersøgt alle tal i rækken? Er tallet i ”Næste” større end tallet i ”Størst”? Læg det næste tal i rækken ned i kassen ”Næste” Ja Slut: Nu rummer kassen ”Størst” det største tal i rækken Ja Nej Nej Læg tallet i kassen ”Næste” ned i kassen ”Størst” RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Software – opgave 2 Prøv at finde det største tal i rækken ”5 7 3 8 6” ved at bruge den metode som diagrammet viser Prøv at lave en metode til at finde ud af, om der er flest lige eller ulige tal i en række af tal – beskriv metoden i form af et diagram Prøv din metode for disse rækker af tal: 3 7 2 1 8 2 5 4 8 2 1 9 6 RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Typer af software Der findes tusinder og atter tusinder af programmer, men de kan inddeles i relativt få kategorier Helt overordnet bruger vi to kategorier: System-programmer Anvendelses-programmer RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi System-programmer System-programmer kan beskrives som programmer, der gør det muligt for andre programmer at udføre deres opgave Andre programmer = anvendelses-programmer Med andre ord sidder vi sjældent og arbejder med et system-program som sådan Det vigtigste system-program er operativ-systemet RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi System-programmer Andre vigtige typer system-software er: Database-programmer – kan forsyne andre programmer med data Udviklings-programmer – bruges til at udvikle andre programmer med (oversætter) Kommunikations-programmer – gør det muligt at kommunikere med andre computere, f.eks via et netværk (kan godt være en del af operativ-systemet) RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Database-programmer En database er en organiseret samling af data, hvor data hurtigt kan gemmes og findes frem igen Mange programmer – specielt i virksomheder – har brug for at benytte en database Ofte benytter mange programmer den samme database – brug for program til at ”styre” databasen RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Database-programmer Database-programmer bruges til at administrere databaser, således at Mange andre programmer kan bruge databasen på samme tid, uden at den ”går i kludder” Databasen kan ændres eller udvides, hvis der er behov for det Brugere af databasen får kun lov at gøre de ting, de har ret til at gøre I Microsoft Office pakken er Access et database-program RHS - Informationsteknologi
Udviklings-programmer Programmer kommer jo ikke ud af den blå luft – hvordan laves de? Programmer laves ved hjælp af andre programmer, kaldet udviklingsprogrammer Et udviklingsprogram gør det muligt at beskrive en metode for at løse et problem, i et sprog der er nogen-lunde forståeligt for mennesker RHS - Informationsteknologi
Udviklings-programmer Findes mange udviklings-programmer Selv om det sprog vi benytter er ”næsten” menneskesprog, er det stadig svært at skrive andre programmer Computere tåler meget dårligt fejl eller upræcise beskrivelser… Hvordan laver man så udviklings-programmer? Med andre udviklings-programmer RHS - Informationsteknologi
Kommunikations-programmer Disse programmer håndterer kommunikation mellem flere computere (netværk) Var før i tiden separate programmer - nu er de oftest en integreret del af operativ-systemet Varetager opgaver som: Adgang til andre computere Adgang til f.eks en netværks-printer Håndtering af rettigheder RHS - Informationsteknologi
Anvendelses-programmer Dette er de programmer, vi rent faktisk bruger for at få computeren til at lave noget nyttigt Dette er en meget stor mængde af programmer, og man kan dele op på mange måder En måde at dele op på: Administrative programmer Generelle anvendelses-programmer Andre programmer (rodekasse…) RHS - Informationsteknologi
Administrative programmer Primært formål: løse administrative opgaver i virksomheder (hvad er så det…?) Regnskab og bogføring Lagerstyring Produktionsstyring Kunderelationer …med videre Naturligvis et meget stort marked for sådanne systemer – alle virksomheder bruger IT i dag RHS - Informationsteknologi
Administrative programmer Yderligere opdeling: Standardprogrammer Til den ”almindelige” virksomhed Kan ikke tilpasses virksomheden, men ret billigt Brancheprogrammer Til den almindelige virksomhed i en specifik branche Nogen tilpasning, dyrere end standard-programmer Specialudviklede programmer Til den specielle/unikke virksomhed Skræddersyet, og derfor ganske dyrt… RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Hvor specielle er vi? almindelig virksomhed speciel virksomhed Unikt Standard standard software specialudviklet software RHS - Informationsteknologi
Generelle anvendelses-programmer Primært formål: løse opgaver, som er så almin-delige at ”alle” har behov for at få dem løst Rettet både mod virksomheder og private Typisk eksempel er en Office-pakke: Tekstbehandling Regneark Præsentation E-mail Billedbehandling RHS - Informationsteknologi
Generelle anvendelses-programmer Kan måske være svært at skille tingene ad... Hvad er Notepad (simpelt program til tekstbehandling)? Er det… Et generelt anvendelses-program? En del af Windows? På en måde begge dele – Windows er ikke ”bare” et operativsystem, men også en samling af forskellige generelle anvendelses-programmer RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Andre programmer… En rodekasse for det som er tilbage…og det er en hel del! Hvad med f.eks spil? Er et gigantisk marked, Guitar Hero 3 har solgt for over 1 mia $ Andre eksempler: Undervisnings-programmer Musik-programmer (synth, trommer, …) Programmer til video-redigering Programmer til slægtsforskning …og så videre RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Software – opgave 3 Undersøg, hvilke programmer skolen stiller til rådighed gennem Citrix-systemet. Inddel dem i de grupper af software, vi har gennemgået Microsoft Office pakken er relativt dyr at købe – omkring 1.000 kroner. Man kan også hente gratis Office-pakker på Nettet, f.eks Open Office (søg på Google for flere informationer). Hvilke fordele og ulemper kan der være ved at benytte en sådan gratis software-pakke? RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Operativsystemet Et operativ-system (ofte bare kaldet OS) er ”bare” et program, som holder styr på din computer Men ”bare” dækker over et væld af opgaver, som operativ-systemet tager sig af! I det daglige tænker vi ikke så meget over operativ-systemet, det ”er der bare” RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Operativsystemet Dette er blot nogle af opgaverne: Administration af andre programmer Administration af filer Modtage input (fra mus, tastatur, m.v) fra brugeren, og give dette input videre til andre programmer Modtage output fra andre programmer, og sende dette output videre til skærm, højttalere, m.v. Sikre, at andre programmer deles pænt om brugen af for eksempel en printer, skærmen, m.v. Holde styr på forskellige brugere af computeren RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi OS og computeren Bruger-grænseflade (tastatur, mus, skærm, …) Operativ-system Program Program Fil-system Program Intern computer hardware (CPU, indre lager, ydre lager, …) RHS - Informationsteknologi
Administration af programmer I et moderne operativ-system (som Windows) kan du have flere programmer i gang på samme tid Når et program startes, bliver det kopieret fra det ydre lager (harddisk) til det indre lager (RAM), hvorefter computeren begynder at udføre instruktionerne i programmet RHS - Informationsteknologi
Administration af programmer Når mere end ét program er i gang, skal operativ-systemet sørge for, at program-merne ikke ”træder hinander over tæerne” Hvordan ”træder man hinanden over tæerne”? RHS - Informationsteknologi
Administration af programmer Selv om vi har mange pro-grammer i gang, er der jo stadig kun én CPU, én skærm, og så videre Men det skal det enkelte program ikke tænke over – det er operativ-systemets ansvar! RHS - Informationsteknologi
Administration af programmer Operativ-system indre lager (RAM) Program Hvad nu hvis begge programmer gemmer et tal her…? Program Program RHS - Informationsteknologi
Administration generelt Det indre lager er langfra det eneste, som operativ-systemet skal holde styr på Det skal også holde styr på Input fra brugeren Output til brugeren Brug af netværk Brug af CPU’en Brug af ydre lager …og så videre; alt, som programmerne skal deles om RHS - Informationsteknologi
Administration generelt Vi kan tænke på operativ-systemet som et slags ”kontrollør-program”, som sikrer at alle programmer får fair adgang til det de skal bruge De andre programmer skal ikke tænke over, at de skal dele De andre programmer skal heller ikke vide noget om de tekniske detaljer for f.eks en skærm RHS - Informationsteknologi
Eksempler på administration Sikre, at alle programmer får lov at bruge CPU’en noget af tiden Sikre, at programmerne ikke tegner samme sted på skærmen Håndtering af data ”trafikken” mellem CPU’en, lageret, og de andre enheder Håndtering af detaljer omkring at hente og gemme filer på det ydre lager Sikre, at brugere kun kan gøre hvad de har ret til RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Er en PC ”født” med et OS? Nej, du kan faktisk godt ændre operativ-system, hvis du vil Er dog ikke en helt simpel sag, og de fleste programmer virker kun på ét operativ-system Dog er en PC født med et meget lille operativ-system, kaldet BIOS (Basic Input Output System) RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Er en PC ”født” med et OS? BIOS håndterer meget elementære handlinger som tryk på tastaturet, og tegning af bogstaver på skærmen Når en PC starter, vil BIOS som det første begynde at køre Det vigtigste opgave for BIOS er at starte det rigtige operativ-system BIOS ligger på en chip i PC’en RHS - Informationsteknologi
Administration af programmer - igen Når vi starter et program, vil det blive kopieret fra det ydre lager til det indre lager, og sat i gang Operativ-system Det indre lager (RAM) Program Program Program RHS - Informationsteknologi
Administration af programmer - igen Operativ-system skal ”finde plads” til program-met i det indre lager – hvad nu, hvis der ikke er mere plads? Indre lager Program Program Program Program Program Program Program Program Program Program Hvad nu? RHS - Informationsteknologi
Administration af programmer - igen Operativ-systemet kan bruge noget af det ydre lager (harddisken), som en ”nød-udvidelse” af det indre lager Indre lager Ekstra (midlertidigt) indre lager Program Program Program Program Program Program Program Program Program Program RHS - Informationsteknologi
Administration af programmer - igen Ved at bruge denne form for nødløsning, kan computeren køre videre, selv om vi egentlig har startet for mange programmer …men det sløver computeren voldsomt! Hvorfor? Husk, at det ydre lager fungerer meget langsommere end det indre lager En meget typisk årsag, hvis din PC pludselig begynder at køre meget langsomt RHS - Informationsteknologi
RHS - Informationsteknologi Software – Opgave 4 Hvad kan fordelen være ved, at det er operativ-systemet som kommunikerer med f.eks skærm og printer, frem for at det enkelte program gør det ”direkte”? Kan man udskifte sit operativ-system? Hvad sker der med de programmer, man har liggende? Windows fra Microsoft har en meget stor markedsandel på PC-markedet, nok over 90 %. Hvad kan fordele og ulemper være ved det? Sikkerhed er en vigtig problemstilling, når man har en PC. Er det operativ-systemet eller andre programmer, som håndterer sikkerhed på en PC? RHS - Informationsteknologi