Illustrationer til undervisningsbrug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Advertisements

Analyse af eksterne og interne forhold
Projekt: <indsæt projektnavn>
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Illustrationer til undervisningsbrug
Modul 1 - Processer.
Illustrationer til undervisningsbrug
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Illustrationer til undervisningsbrug
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Step 5: Styring og kvalitetssikring af projektet
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Illustrationer til undervisningsbrug
Udvikling og styring af en virksomhed
Illustrationer til undervisningsbrug
Risici for SAPA-projektet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Fra innovation til projektudvikling
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Vores projektorganisering
Kurser i projektledelse
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Interessenthåndtering
Først - hvad er et projekt?
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.
Illustrationer til undervisningsbrug
Styring af styregrupper
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Projektstyring dag 2.
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Illustrationer til undervisningsbrug
At deltage i projektarbejde
Projektledelse Projekter og Projektarbejdsformen
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Lederkonferencen 9. juni 2010
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Ny styringsmodel og ny model for porteføljestyring i DR PMI netværksmøde Flemming Højskov Andersen, Porteføljechef,
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Projektlederens mareridt ”Jeg red ind i byen ved solopgang. Straks bemærkede jeg fjendskabet. Jeg var fremmed – jeg skulle ikke blande mig i deres liv.
Hans Kjær Direktør for Teknik & Miljø
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
SUF - gevinstrealisering
Præ-projekt Planlægning Afslutning
Præsentation af forretningsplan
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Projekt: SBSYS sagsnummer: Oprettelsesdato: Ændringsdato:
En fælles platform til integreret styring af ressourcer, projekter og budgetter hos DIN Forsyning Projektchef Henrik Blicher fortæller om hvordan en uigennemsigtig.
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse og Projektstyring med enkle midler. Sættet må anvendes af undervisere i projektledelse, med kildeangivelse.

Ledelseskonceptet

Ledelsesmodellen 5x5 modellen Projektets 5 grundelementer Projektopgaven Behov og nyttemål Omfang og indhold Mål og produkter Forandringen Tidsramme Interessenter Anvendelse, ejerskab Vilje og drivkraft Ressourceydelser Formel godkendelse Almen accept Ressourcer Kompetencer Personer Faciliteter Materialer Penge Projektledelse Lede projektet Fremgangsmåde og plan Organisation og samvirke Opmærksomhedsområder Læring Omgivelser Marked Teknologi Omgivende systemer Fysisk miljø Regelsæt, normer

System-/produktudviklingsproces Forankrings- og forandringsproces Projektledelse og -styring Omverdenens processer Anvendelse/drift Projektets procesmodel Opgaveprocesser System-/produktudviklingsproces Forankrings- og forandringsproces Projektets produkter Drifts- og brugsnytte Produkt i brug

Snæversyn • Projektet har en begyndelse • Projektet har en afslutning • Termin og budget skal holdes • Projektet har en organisation • De tildelte ressoucer skal anvendes • Projektet har tydelige mål • Projektet skal afgrænses • Det drejer sig om at løse opgaven • Usikkerhed skal reduceres • Projektet er midlertidigt og særligt • Projektets elementer skal styres • Fokus på opgaven Vidsyn • Projektet har en fortid • Projektet har en eftertid • Termin og budget skal svare til opgavens omfang og kvalitet • Projektet har interessenter • De rigtige ressourcer skal findes • Projektet har uklare mål • Projektet skal tilgrænses til omgivelserne • Det drejer sig om at løse den rigtige opgave • Usikkerhed skal bruges • Projektet ændrer virksomheden • Projektets helhed skal styres • Der skal koordineres med andre projekter Metoder til at skabe vidsyn i projektarbejdet • Identifikation af interessenter og deres interesse i projektet • Definition af projektets succeskriterier • Afdæk tilgrænsende områder • Undersøg sammenhænge • Afprøv alle forudsætninger • Undersøg risici og usikkerhed

+ Projektets udfordringer Erkendelsesprocessen Afklaring af muligheder Kompleksitet Uigennemsigtighed Mangfoldighed Ustabilitet Spændinger Forandringer Projektets portræt ud- fordringer Erkendelsesprocessen + ! opmærk- somheds- punkter Projektide og vilkår ? Afklaring af muligheder og usikkerhed Formning Fremgangs- måde Ledelse Projektets udfordringer

Formningsmodel Det ’hele’ projekt (PPSOP) Missionen og visionen Forme projektet Opmærk somheds- punkter Projektide og vilkår ? Projektets ud- fordringer ! Missionen og visionen Det ’hele’ projekt (PPSOP) Projektets værdikæde Projektopgavens omfang Projektopgavens struktur (Indsatsområder) Sammenhæng med andre projekter Styrbarhed Ambitionsniveauet grænseflader

Beslutningsdel og forankring hos projektejer Ledelsesdel Arbejdsdel Forankrings- del og forandring i drifts- organisationen Indflydelses- del Leverandør- Rådgiver- Projektorganisationens grundmønster

5x5 modellen som Styringsmodel Projektledelse Lede projektet Planlægge Organisere og lede samvirket Håndtere opmærksomhedsområder Sikre læring Projektopgaven Sætte kursen mod behov og nytte Styre opgaven og kvaliteten Fremtage og overdrage produktet Styre forandringsprocessen Styre fremdriften Ressourcer Tilføre kompetencer Styre energien (ressourcer) Styre økonomien Styre faciliteterne Styre logistikken Omgivelser Overvåge og reagere Skabe sammenhæng med omgivelserne Sikre overholdelse af regelsæt Interessenter Opnå ejerskab Påvirke interessenternes forventninger Opnå forståelse og accept Lytte til og forstå Informere

Lede udad Projektleders 5 ledelsesområder Aktivitetstyring Projektejer/styregruppe Interessenter Aktiv fremadrettet styring Opfølgning Projektgruppen Den enkelte projektdeltager Nytteværdier, drift og forretning Fremtage produkterne Lede udad Ledelse af opgaven Lede indad Aktivitetstyring Ressourceledelse Allokering til opgaver Kompetencetilførsel Projektleders 5 ledelsesområder