Transportvaneundersøgelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Regionens opgaver Håndtering af jordforureningen
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
8. december 2010 på Egegård Skole
BL – Danmarkspanel - oktober A&B ANALYSEs Danmarkspanel - BL − Danmarks Almene Boliger - Oktober 2011.
Analyse for Ældre Sagen: Anvendelse af nye teknologiske kommunikationsmidler Rapport Oktober 2008.
FORFRA – Majmøde 2014 Patron Driven Acquisition (PDA) v/Sannie H. Christensen Den 22. maj 2014.
Indikatorer på Det fejlfrie byggeri
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Alle har ret til en aktiv fritid -uanset social status.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Danskernes transport – hvor meget, hvordan, hvornår og hvor henne?
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Senior Online – Nye veje til digital inklusion
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Velkommen til Ø90 kursus.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 10.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Baggrund for etablering af infosystem
Hvem vinder årets mesterskab i Superligaen i fodbold? NORSTAT Danmark A/S Uge 10 og 12, marts 2006.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
KABS – Konference Stofmisbrug 2008 Undersøgelse: Stofmisbrugsområdet efter kommunalreformen.
LUP – Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser Nyt koncept for LUP 2014.
Cykling i Region Hovedstaden
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
TURISMEN ANNO VI INDLEDER PROCESSEN MED ANALYSER FASE 1 – EKSTERN ANALYSE – Formål: Bedre kendskab og forståelse for gæsterne fra Tyskland og Danmark.
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
Opgørelser af beskæftigelsesudviklingen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
Camping Temaanalyse 11. oktober 2005 Gennemført af Jysk Analyse i maj 2005 Opkald til 3012 personer, 2310 gik videre Gennemført telefon interview med 608.
1 SKAT kommer med ét datasæt: Omsætning for momsregistrerede virksomheder – samlet salg mia Data kan kombineres på flere forskellige måder.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Vi kører bil, når vi kører bil – i kommunen! Samarbejde om Sikker Trafik – workshop 1. oktober 2014/ seniorprojektleder.
© Copyright CTT 2005 Center for Trafik og Transport Trafikdage på AUC | | Opdatering af model for Hovedstads- regionen Christian Overgård Hansen.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 9.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Lyngby storcenter LSC har de seneste par år set en negativ udvikling på markedet. Hvordan kan de formå, at ændre denne udvikling til noget positivt?       Hvem.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Stormøde for økonomi på AU
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 10.
Centre for IT-Intelligent Energy Systems for Cities Årsmøde CLEAN 22. Maj 2015 (Al)Fred Heller Vice Centerleder CITIES Lektor DTU Byg
Energi i planlægningen Per Sieverts Nielsen Kursus I By og trafikplanlægning 9. Juni 2015.
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015.
Byen og den kollektive trafik Med tog og bus i den spredte by Jan Jørgensen, Trafikstyrelsen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
PUNKTMÅLING, OKTOBER LANDBRUG & FØDEVARER - KYLLING MARTS 2015.
Temamøde om flowet mellem a-dagpenge og sygedagpenge Roskilde Hallerne 22. Oktober 2013.
1 Smart Mobility in Loop City Aalborg Trafikdage 2016 Emma Liisberg, Gate 21.
Analyse omkring rytmiske koncerter November 2016
CBS / Webpol Webpol Omnibus – September ’14
Årskursus i Hjertemotion
Anja Transportundersøgelser på virksomheder Anja Puggaard, Søren Fischer Jepsen Movia.
Smart Mobility in LOOP CITY
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Det kommunale område Udviklingen i fordelingen af ansatte, årsværk og lønsum, 4. kvartal 2008 til 4. kvartal 2018 Kilde: Egne udtræk fra KRL.
Præsentationens transcript:

Transportvaneundersøgelsen 4. september 2014 Britt Zoëga Skougaard, DTU Transport bzs@transport.dtu.dk www.tudata.dk, turequest@dtu.dk

Hvad er Transportvaneundersøgelsen? En unik datakilde: Metoden er at spørge tilfældigt udvalgte danskere om dagen før. TU er repræsentativ både kalendermæssigt, geografisk, aldersmæssigt etc. 365 dage pr år, hele landet, 10-84 år TU er unik I international sammenhæng Tidshorisont, datamængder, … I dansk sammenhæng ved at være ”eneste” kilde til bla: Gang/cykelture Turformål Sammenhæng mellem transport og person Alle transportarter opgøres efter samme principper 4. september 2014

Hvordan samler vi data? TU samples via det Danske Folkeregister (CPR) stratifikation efter køn, alder og geografi efterfølgende søgning efter telefonnumre Hver respondent tildeles en tilfældig dato, ”dag0” TU er en kombination af internet (20%) og telefon (80%) TU gennemføres helt kontinuerligt alle årets 365 dage, alle dage siden 12. maj 2006 mulighed for internetinterview er 24 timer, 365 dage om året telefoninterview gennemføres alle dage, altid med ”dagen før” 2 undtagelser 24. og 31. december: ingen interview efter kl. 14.00 Svarprocent ligger generelt omkring 60% 4. september 2014

Det spørger vi om Spørgeskema Arbejds-plads Øvrige husstand Generelt om transport-muligheder Socio-økonomi Ejerskab af: Cykel Bus/togkort Kørekort År for erhvervelse Delebil Handikap Biler til rådighed i husstanden: Årgang Brændstof Ejerskab Boligadresse Fødeår Køn Primær beskæftigelse Uddannelse Indkomst Boligtype Øvrige husstand Relation Arbejds-plads Adresse Offentlig/privat Arbejdstimer Mulighed for hjemmearbejde Generelt om transport til hoved-beskæftigelse Sædvanlige daglige udgangspunkt Antal pendlerdage per uge Parkeringsforhold Tur-dagbog Afgangstid Destination Formål Antal medrejsende Transportmidler med længde og tid Fører/passager Kollektiv rejser Ventetid (Bus) linje Fra/til (tog) station Billettype/pris Erhvervs-transport 2 efterfølgende stop med erhvervstransport -> ny side om erhvervs-transport Internatio-nale rejser Supplerende spørgsmål om grænseovergange og formål i udlandet 4 4. september 2014

Hvordan samler vi data? TU har en lang forhistorie Enkelstående undersøgelser er gennemført i 1975, 1981 og 1986 Fra 1992 er undersøgelsen gennemført årligt, dog med pause i 2004-05 I perioden siden 1992 er foretaget ca. 200.000 interviews Med registrering af transportadfærden på næsten 600.000 enkeltture Undersøgelsens kerne er stort set uforandret siden 1992, dog med løbende ændringer og forbedringer Først fra ca. 1995-96 er der præcis geografisk fastlæggelse af tures start- og slutpunkter 4. september 2014

Organisering Parterne bag TU: Transportministeriet Vejdirektoratet Trafikstyrelsen Movia Danske Regioner Rådet for Sikker Trafik Region Hovedstaden Dansk Industri DTU Transport 23 kommuner - dækkende omkring 50% af Danmarks befolkning (Albertslund, Ballerup, Billund, Fredensborg, Fredericia, Frederiksberg, Furesø, Gladsaxe, Herning, Hjørring, Kolding,  København, Middelfart, Næstved, Odense, Randers, Roskilde, Varde, Vejen, Vejle, Viborg, Aalborg, Aarhus) Projektledelse, databehandling og kvalitet: DTU Transport Praktisk interviewarbejde: Epinion Budget = ca. 2½ mio. kr./år 4. september 2014

Disproportional sampling Antal interview per år Landstrafikmodellen Oversampling Aalborg Disproportional sampling ”Normalt” niveau: ca. 12.000 pr år 2. september 2014

Interviewfrekvens Kommuneniveau Oversampling Aalborg 4. september 2014

I alt 115.000 interview Eller næsten 345.000 ture 4. september 2014

Trafikarbejde Kommuneniveau Trafikarbejde (fører af personbil og varebil), personer bosiddende i Næstved Kommune År Km per dag Km per år 2007 2.072.141 756.331.621 2008 1.834.721 669.673.312 2009 1.673.013 610.649.859 2010 2.057.911 751.137.537 2011 2.530.698 923.704.838 2012 2.128.808 777.014.995 2013 2.322.499 847.711.978 Regionaliseret trafikarbejde kan blandt andet benyttes til kommunens CO2 regnskab og til trafiksikkerhedsberegninger. 4. september 2014

Børns transport i Næstved kommune Børn (< 18 år) bosiddende i Næstved Kommune. Ture til uddannelse og fritid fordelt på primærtransportmiddel 4. september 2014

Hvem handler ind i Roskilde? Andel af indkøbsture Cykel 13% Fører af andet motorkøretøj 1% Gang 20% Kollektiv bus 3% Personbil passager Personbilfører 48% Tog 10% 4. september 2014

Cykling i Roskilde Alle ture Cykelandel af ture med start eller slut i Roskilde Kommune Alle ture Korte ture (< 5 km) Andel af km Andel af ture 3% 12% 25% 21% Personer bosiddende i Roskilde (danskere 10-84 år) cykler i gennemsnit 1,5 km per person per dag

Pendling 4. september 2014

Begrænsninger og muligheder TU er en stikprøveundersøgelse, så datagrundlag skal altid overvejes Men med velvalgt metode kan man nå langt endda Gruppere over år, kommuner m.m. Udviklingstendenser skal behandles varsomt, især år til år Mulighed for at købe ekstra interviews i et udvalgt område Mulighed for at bruge TU-spørgeskemaet til specialundersøgelser i en særlig målgruppe (webinterviews) 4. september 2014

Hvad får man som TU-partner? Normalt medlemskab Fuld adgang til datasæt (normalt nye data 2 x pr. år) Teknisk support i en startfase Introkursus Mulighed for standardrapporter på regions-/kommuneniveau Plads i Brugergruppe = indflydelse på undersøgelsen Bindingsperiode min. 2 år Data må bruges til egne analyser og rapporter m.m. Data må videregives til konsulent mhp. konkret opgaveløsning Detaildata må ikke offentliggøres elektronisk eller lign. uden aftale 4. september 2014

?