Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustration fra Kort om kræft figur 3.1.
Advertisements

Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
LÆSNING.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Faglig læsning Dagsorden
Læringsstile og lektier
Metode i AT Religion.
Elsker DU også at læse lektier?
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Almen studieforberedelse
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Gymnasielektionen screening i dansk
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Synopsis VIP3/2012.
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Afsenderens eget univers er - naturligt nok - udgangspunkt når budskaber skal formidles. Afsenderens univers er – foruden en masse viden - fyldt med: Afsenderen.
Gymnasielektionen screening i dansk
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Projektvejledning på performance-design
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Animation.  Det er ganske let at indstille en brugerdefineret animation – blot klik på Tilføj effekt og vælg mellem mange forskellige effekter. PowerPoint2.
Læsestrategier.
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
Et mærkeligt skib.
Nyhedsside i eReolens app til iPhone og iPad Læs nyheder fra eReolens redaktion.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
NOTATTEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Illustration fra Bogen om kræft figur 5.1.
Finde og åbne et chatrum Brug søgefunktionen i Lync til at finde de rum, du har adgang til. 1.I hovedvinduet i Lync skal du klikke på fanen Chatrum. 2.Skriv.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Læsning.
Kildekritik Historie.
Illustration fra Bogen om kræft figur 6.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 3.1.a Figur 3.1. Første del. Kapitel om Kræft i Danmark.
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
SKABELON.
Illustration fra Bogen om kræft figur 8.1.
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Skriveperiode (synopsis)
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Illustration fra Bogen om kræft figur 9.1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 10.1.
Præsentationens transcript:

læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ

orienteringslæsning Hurtigt overblik i en tekst. Læs: Titel, Kapitel- og afsnitsoverskrifter, Forord, Indholdsfortegnelse, Figurer og illistrationer, Bagsidetekst (bog), Konklusion.

orienteringslæsning Formål: At finde ud af, hvad teksten handler om. At finde ud af, hvordan teksten er opbygget. At få overblik over sværhedsgraden. Anvendelse: Få overblik over nyt stof.

skimming Hurtig læsning uden at hænge sig i detaljer. Lad blikket løbe ned over siden. Koncentrer dig om nøgleord og vigtige passager.

SKIMMING Formål: At skaffe overblik over hovedindhold i en tekst. At finde særlige passager i en tekst, man vil læse grundigere. Anvendelse: F.eks. når man søger efter konkrete oplysninger.

Selektiv læsning Tekstlæsning med særligt fokus, perspektiv eller problemstilling. Du leder efter særlige emner i teksten. Passager i teksten, der indeholder det, du søger, læses mere grundigt. Tolkes samtidig med læsning.

Selektiv læsning Formål: Finde ud af, om en tekst er relevant ud fra en bestemt synsvinkel. Bedømme, om teksten kan anvendes i en specifik sammenhæng. Anvendelse: F.eks. projektarbejde.

Normal læsning Læsning af hele teksten for at forstå og tilegne sig tekstens mening. Denne form for læsning er det, de fleste forstår ved ”læsning.”

Normal læsning Formål: At forstå det samlede budskab, helheden, tankegangen, argumentationen, problemstillingen og resultaterne. Anvendelse: F.eks. ved læsning af grundbøger.

Intensiv læsning Teksten læses ord for ord. Lav læsehastighed, Samtidige notater og margenkommentarer, Alle detaljer i teksten har interesse, Læses ofte mere end én gang.

Intensiv læsning Formål: At lære en tekst i detaljer. At kunne huske indholdet. At kunne gengive præcise, konkrete informationer. Anvendelse: Ved krav om eksakt paratviden.