læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ
orienteringslæsning Hurtigt overblik i en tekst. Læs: Titel, Kapitel- og afsnitsoverskrifter, Forord, Indholdsfortegnelse, Figurer og illistrationer, Bagsidetekst (bog), Konklusion.
orienteringslæsning Formål: At finde ud af, hvad teksten handler om. At finde ud af, hvordan teksten er opbygget. At få overblik over sværhedsgraden. Anvendelse: Få overblik over nyt stof.
skimming Hurtig læsning uden at hænge sig i detaljer. Lad blikket løbe ned over siden. Koncentrer dig om nøgleord og vigtige passager.
SKIMMING Formål: At skaffe overblik over hovedindhold i en tekst. At finde særlige passager i en tekst, man vil læse grundigere. Anvendelse: F.eks. når man søger efter konkrete oplysninger.
Selektiv læsning Tekstlæsning med særligt fokus, perspektiv eller problemstilling. Du leder efter særlige emner i teksten. Passager i teksten, der indeholder det, du søger, læses mere grundigt. Tolkes samtidig med læsning.
Selektiv læsning Formål: Finde ud af, om en tekst er relevant ud fra en bestemt synsvinkel. Bedømme, om teksten kan anvendes i en specifik sammenhæng. Anvendelse: F.eks. projektarbejde.
Normal læsning Læsning af hele teksten for at forstå og tilegne sig tekstens mening. Denne form for læsning er det, de fleste forstår ved ”læsning.”
Normal læsning Formål: At forstå det samlede budskab, helheden, tankegangen, argumentationen, problemstillingen og resultaterne. Anvendelse: F.eks. ved læsning af grundbøger.
Intensiv læsning Teksten læses ord for ord. Lav læsehastighed, Samtidige notater og margenkommentarer, Alle detaljer i teksten har interesse, Læses ofte mere end én gang.
Intensiv læsning Formål: At lære en tekst i detaljer. At kunne huske indholdet. At kunne gengive præcise, konkrete informationer. Anvendelse: Ved krav om eksakt paratviden.