Musikkultur 01.03.13 MM1 Køn og seksualitet. Overordnede betragtninger (Longhurst 2007, s. 112-14): -Vi må kigge udover et fokus på musikindustri eller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Litteratur- og informationssøgning
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Kulturmøder og kulturforskelle
Seksualpolitik på specialskoler FNSS – konference 31. oktober 2011 Kim Steimle Rasmussen.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Hvad er korruption? En kort introduktion
Dansk Musik gruppearbejde
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Kvalitative Resultater Fra imaginær forskellighed til konstruktiv diversitet Sara Louise Muhr, P.hd. Lektor, Lunds Universitet.
Scenekunsten sætter sig i kroppen Teateranmelder Anne Middelboe Christensen DB kulturkonference 2011.
Musiksociologi- og kulturstudier
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Digitale medier og mobning
Realkreditinstitutter
AT-1 - efterspil 2013.
Det Internationale Område
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Digitalisering, medialisering og skoleudvikling 13. marts 2012.
Musiksociologi MM1 Køn og seksualitet.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
Udgangspunkt Vibeholmskolen, Digitalisering og medialisering • Digitalisering vedrører teknologi og tekniske løsninger • Medialisering rummer.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Vidensprofilering og mind-mapping
Musiksociologi MM
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Lyd og lyrik.
Musikkultur S2+LT2 Køn og seksualitet.
Musikkultur M2 Køn og seksualitet.
At løfte i flok – støtte til voldsudsatte børn og familier
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Musiksociologi MM Musikindustrien. Fælles opsummering Hvad talte vi om sidst?
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Musikkultur S1+LT Autenticitet Hvordan konstrueres autenticitet?
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Etnisk minoritetsunge og familier – at skabe én sammenhængende verden! Fredericia 2014 Basim Osman Cand. psych., autoriseret psykolog Selvstændig psykologisk.
Forskellige former for magt
Musiksociologi MM Udlevering af opgave.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
International opgave = KULTUR
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Børn og unges sociale liv online
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Påvirkning ved brug a point system i vor tid for militæret.
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Studiestartsprojekt Projektet Emne: Studenterlivet ved SDU Slagelse – I skal undersøge, hvordan forskellige parter (universitetet, medierne, kommunen,
INDUSTRISAMFUNDET - fra damp til drivhusgasser -
Kulturforskelle Af: Rikke Nors.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Almen Studieforberedelse - AT MUSIK – 2016:. De kunstneriske fag kan deltage med overskridelse af kulturelle, genremæssige og æstetiske grænser og alt.
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

Musikkultur MM1 Køn og seksualitet

Overordnede betragtninger (Longhurst 2007, s ): -Vi må kigge udover et fokus på musikindustri eller musikforbrug. -Musikindustrien er mandsdomineret. -Karakteristik af forskellige former for maskulinitet i ”cock rock” og ”teenybop.” -Sammenhængen mellem disse tekstuelle og performative former, og publikum. -Forsøg på at kigge udover sangtekster. -Pop repræsenterer en ”femininisering” af rock. -Køn og seksualitet er flydende begreber, der konstrueres. Eks. fra Frith & McRobbie (1990): Tammy Wynette: ”Stand By Your Man” >< Helen Reddy: ”I Am Woman”

Køn og seksualitet Eks. fra Frith & McRobbie (1990): Tammy Wynette: ”Stand By Your Man” >< Helen Reddy: ”I Am Woman”

Køn og seksualitet Vi tænker ofte på køn og seksualitet som noget meget visuelt, men det kommer også til udtryk musikalsk. Sonateform: Eks. Beethoven: Coriolan-ouverture. Stemme: Eks. Otto Brandenburg: Når en sailor går i land.

Køn og seksualitet To eksempler, der i sin tid skabte debat: John Zorn/Naked City: Torture Garden. peo Anne Linnet/Marquis de Sade: Marquis de Sade

Smith, Courtney E.: “Where Have All the Girl Bands Gone?”, Record Collecting for Girls, (Mariner Books, 2011), s Diskussion med udgangspunkt i teksten: - Hvilke kønsstereotyper optræder i teksten? -Hvad er sammenhængen mellem køn og magt? -Hvordan præsenteres hhv. kvinder og mænd? -Hvor er alle pigebandene?

Stærke kvinder? Madonna, udfordrer kønsroller inden for mainstream. Queen Latifah, bruger hiphoppems maskuline ”troper”. b7o b7o Aretha Franklin, ”Respect”. C. Aguilera, blanding af de to forrige eks.? XHw XHw

Barrierer for kvinder -Penge (kvinder har ikke adgang til økonomiske midler; der er ikke ligeløn). -Udstyr (rockinstr. er stereotypt maskuline, derfor er det svært for kvinder, at få adgang til dem). -Transport (kvinder ejer ikke transportmidler i samme grad som mænd; de er afhængige af andre) -Rum/plads (mangel på privatsfære og udelukkelse fra offentlige rum). -Regulering af kvinders fritid/leg (af forældre og kærester/ægtefæller) -Mandlige musikeres udelukkelse af kvindelige (pga. rockens maskuline identitet mm.) Bayton, M.: ”Women Making Music”, Bennett, Shank & Toynbee (red.): The Popular Music Studies Reader, (Routledge, Abingdon, 2006), s

Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s

Maskulinitet og rock Den umandige mand?

Essay – Obama, Beyoncé og den store playbackskandale. Emner, du kan overveje: -Autenticitet. -Medier. -Teknologi. -Sammenhængen mellem musik og politik. -Musik som ritual. -Etnicitet. -Seksualitet. -Amerikansk identitet og værdier. -Idoldyrkelse.