Musikkultur MM1 Køn og seksualitet
Overordnede betragtninger (Longhurst 2007, s ): -Vi må kigge udover et fokus på musikindustri eller musikforbrug. -Musikindustrien er mandsdomineret. -Karakteristik af forskellige former for maskulinitet i ”cock rock” og ”teenybop.” -Sammenhængen mellem disse tekstuelle og performative former, og publikum. -Forsøg på at kigge udover sangtekster. -Pop repræsenterer en ”femininisering” af rock. -Køn og seksualitet er flydende begreber, der konstrueres. Eks. fra Frith & McRobbie (1990): Tammy Wynette: ”Stand By Your Man” >< Helen Reddy: ”I Am Woman”
Køn og seksualitet Eks. fra Frith & McRobbie (1990): Tammy Wynette: ”Stand By Your Man” >< Helen Reddy: ”I Am Woman”
Køn og seksualitet Vi tænker ofte på køn og seksualitet som noget meget visuelt, men det kommer også til udtryk musikalsk. Sonateform: Eks. Beethoven: Coriolan-ouverture. Stemme: Eks. Otto Brandenburg: Når en sailor går i land.
Køn og seksualitet To eksempler, der i sin tid skabte debat: John Zorn/Naked City: Torture Garden. peo Anne Linnet/Marquis de Sade: Marquis de Sade
Smith, Courtney E.: “Where Have All the Girl Bands Gone?”, Record Collecting for Girls, (Mariner Books, 2011), s Diskussion med udgangspunkt i teksten: - Hvilke kønsstereotyper optræder i teksten? -Hvad er sammenhængen mellem køn og magt? -Hvordan præsenteres hhv. kvinder og mænd? -Hvor er alle pigebandene?
Stærke kvinder? Madonna, udfordrer kønsroller inden for mainstream. Queen Latifah, bruger hiphoppems maskuline ”troper”. b7o b7o Aretha Franklin, ”Respect”. C. Aguilera, blanding af de to forrige eks.? XHw XHw
Barrierer for kvinder -Penge (kvinder har ikke adgang til økonomiske midler; der er ikke ligeløn). -Udstyr (rockinstr. er stereotypt maskuline, derfor er det svært for kvinder, at få adgang til dem). -Transport (kvinder ejer ikke transportmidler i samme grad som mænd; de er afhængige af andre) -Rum/plads (mangel på privatsfære og udelukkelse fra offentlige rum). -Regulering af kvinders fritid/leg (af forældre og kærester/ægtefæller) -Mandlige musikeres udelukkelse af kvindelige (pga. rockens maskuline identitet mm.) Bayton, M.: ”Women Making Music”, Bennett, Shank & Toynbee (red.): The Popular Music Studies Reader, (Routledge, Abingdon, 2006), s
Maskulinitet og rock Se også: Straw, Will: “Characterizing the Rock Music Culture”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s
Maskulinitet og rock Den umandige mand?
Essay – Obama, Beyoncé og den store playbackskandale. Emner, du kan overveje: -Autenticitet. -Medier. -Teknologi. -Sammenhængen mellem musik og politik. -Musik som ritual. -Etnicitet. -Seksualitet. -Amerikansk identitet og værdier. -Idoldyrkelse.