Trafikdage 2006 1 Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nationalregnskabets pålidelighed
Advertisements

GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Ubetinget vigepligt Ubetinget vigepligt
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Forebyggelse Dosis-Respons
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Præsentation af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Transport og transportudfordringer
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Alle spillerne.. Spillere på holdet: Camilla Andersen
Beslutningsgrundlag COWI
PolitietsResultatEvalueringsSystem PRES modellen version
BeBiked Foregår på Roskilde Festival -Sommerperioden Monopol Pilotprojekt (nyt) Billigt.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Årsmøde på Husum Skole - En skole i bevægelse. Program – Beretning for spørgsmål Arbejdet i skolebestyrelsen Pause
Den traditionelle opfattelse af retrorefleksion En bilist på vej mod en retroreflekterende vejtavle Belysningen fra en af lygterne reflekteres tilbage.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Transportvaneundersøgelsen
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Eksamensoplæg Tendenser i samtiden.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Tanja Legind Rendsvig Cand. psych.
© Copyright CTT 2005 Center for Trafik og Transport Trafikdage på AUC | | Opdatering af model for Hovedstads- regionen Christian Overgård Hansen.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Når der laves moms hos deltager I/S kursus for begyndere Efterår 2006.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Trafikdage på Aalborg universitet 28. august 2006 Special session: Kørselsafhængige afgifter for tunge køretøjer Ole Kveiborg Danmarks Transportforskning.
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Trafikdage Kørselsafgifter i Norden Erling Hvid COWI.
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Diverse vejændringer anlægsbevilling Sagsnr.: G
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
MIDT- OG VESTSJÆLLANDS Ældre Adfærd i trafikken Midt- og Vestsjællands politi Færdselsafdelingen Vicepolitiinspektør Peter Stryhn Torsdag den 27. november.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Overskrift Max 1 linje HVORFOR undervise i færdsel ?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Motionscyklister vs bilister- konflikter på vejene
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
Kryds og rundkørsler.
Statistik, bøder m.m..
Statistik, bøder m.m..
Andre trafikanter.
Øveprøve – lille knallert
Tæt trafik.
Typiske ulykkessituationer
Omsorgssvigt Grundforløbet.
Projekt- og studietur den september 2018
Hvor og hvordan sker ulykken?
Sigtlængder på vejstrækninger
Trafikpolitik for Durup Skole.
Præsentationens transcript:

Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning

Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Definition af risikomål Risikomål 2003 Pointer for – Fodgængere – Cyklister – Bilister Fremtidens fokus

Trafikdage Definition af risikomål Antal dræbte og alvorligt skadede Transportarbejde Egenrisiko belyser risikoen ved at færdes i trafikken Antallet af dræbte og alvorligt skadede af en given trafikantart divideret med transportarbejdet for denne trafikantart Totalrisiko belyser den risiko en aktiv trafikant udsætter sig selv og andre for Samtlige dræbte og alvorligt skadede i uheld, hvor en given trafikantart er involveret divideret med transportarbejdet for den givne trafikantart

Trafikdage Eksempel Cykler: 1 cyklist – dræbt 1 cyklist – alvorligt skadet Bil: 1 fører – let skadet 1 passager – alvorligt skadet CyklistBilførerBilpassager Dræbte og alvorligt skadede Egenrisiko201 Totalrisiko33- Transportarbejde 3105 Risikomål Egenrisiko2/3=0,70/10=0,01/5=0,2 Totalrisiko3/3=1,03/10=0,3-

Trafikdage Risikomål Risikomål tidligere opgjort for , Nye risikomål Opgør risikomål opdelt på – Transportmidler – Trafikantens køn – Trafikantens alder Datakilder – Uheldstal fra Vejdirektoratet – Transportarbejde fra TU

Trafikdage Risikomål 2003 GangCykelKnall.45- knall. Bil, fører Bil, pass. Vare, fører Last, fører Bus, pass. Egenrisiko 2,42,938,912,30,30,40,70,1<0,1 Totalrisiko 2,93,345,213,11,0-2,81,8- Usikkerhed 5%7%30%34%4%8%25%34%17% Enhed: Dræbte og alvorligt skadede per 10 mio. personkm

Trafikdage Risikomål 2003

Trafikdage Risikomål

Trafikdage Risikomål, fodgængere

Trafikdage Risikomål, fodgængere

Trafikdage Risikomål, fodgængere

Trafikdage Risikomål, cyklister

Trafikdage Risikomål, cyklister

Trafikdage Risikomål, cyklister

Trafikdage Risikomål, cyklister

Trafikdage Risikomål, bilførere

Trafikdage Risikomål, bilførere

Trafikdage Risikomål, bilførere

Trafikdage Risikomål, bilførere 3,7

Trafikdage Risikomål, bilførere

Trafikdage Risikomål, bilpassagerer

Trafikdage Risikomål, bilpassagerer

Trafikdage Fremtidens fokus Knallertkørere – De absolut mest udsatte trafikanter – Mest til fare for sig selv (høj egenrisiko) – Almindelige knallerter farligere end 45-knallerter Unge (mandlige) bilister – Specielt de årige – Til fare for sig selv og andre (høj egenrisiko og meget høj totalrisiko) Derudover – Motorcyklister – Unge cyklister

Trafikdage Tak for opmærksomheden …