Universitetsbiblioteker Visioner og tendenser (uddrag) Jakob Heide Petersen Styrelsen for Bibliotek og Medier.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Advertisements

IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
BioCentrum DTU …for life and technology BiC Innovation Hvordan gøres universitetsforskning profitabel Per Væggemose Nielsen
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Læring og uddannelse med mobile medier
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Co-funded by the 7th Framework Programme of the European Commission through the contract T4ME, grant agreement no.: Præsentation af METASHARE –
Tove Bang Hvilke ydelser skal biblioteket satse på at sælge - og er der penge at tjene? Strategimøde om betalbare ydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus.
Mit fokus vil være Overlever forskningsbibliotekerne - hvordan Vilkårene her og nu Opgaveporteføljen der ændrer sig Tegn på ændret opgavesplit mellem.
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening
AUL temagruppe Forskerstøtte Aarhus University Library´s værdi for forskerne og forskningen på Aarhus Universitet 31. august 2011.
#1 Christian Wang, IT-Chef IT DIGITALISERING OG INNOVATION Marts 2011.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Beskyt & bevar kontrol med information CRM LOB ERP Find information, viden & øget indsigt i forretning Enklere samarbejde mellem mennesker Reducerede.
STUDIEKOMPETENCER I GYMNASIET EFTER REFORMEN – LÆREREN, ELEVEN, BIBLIOTEKAREN Lars Qvortrup Middelfart 23. oktober 2007.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
OIOXML Anvendelse i Virk.dk
Litterært makerspace.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Universitetsbiblioteker Visioner og tendenser Jakob Heide Petersen Styrelsen for Bibliotek og Medier.
Tove Bang Overbibliotekar Handelshøjskolens Bibliotek i Århus METROEN Videndeling i et læringsmiljø.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Oplæg Forskningsnet konference november Online ressourcer i DEFF Jakob Heide Petersen DEFF- sekretariatet.
Kapitel 18 Informationsteknologi og videnøkonomi
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Eksempler på best practice, uddannelse, forskning, samfund
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Leif Vestergaard Adm. direktør, EG A/S Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet.
Dansk Data Arkiv Hans Jørgen Marker IASSIST 2005 DDI and Data Hans Jørgen Marker Senior Researcher Dansk Data Arkiv
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Omsætning af en model til en RDB Jesper Tørresø DAB1 F Marts 2008.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 6TH OF OCTOBER 2015 AARHUS UNIVERSITET AU MASTER THESIS INFORMATION MEETING SOFIE VEJE AND JACOB BONDE.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
Effektiv vækst - Workshop
IKA e-tænketank 25. August 2016.
digitaliseringsstrategi
Et mere fit ITS 2016, 2017  2021 ITS temamøde 17. Maj 2017.
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Informationsundervisning og læring i en global virksomhed
An IP Strategy comprises
International Federation of Library Associations and Institutions
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
Business Model Generation
Academic Information Seeking
Academic Information Seeking
#UNGKBH Oplæg om sociale medier.
WiseFlow En introduktion i anvendelsen af Wiseflow
Præsentationens transcript:

Universitetsbiblioteker Visioner og tendenser (uddrag) Jakob Heide Petersen Styrelsen for Bibliotek og Medier

Et bud på strategi for universitetsbiblioteker 2 “For me there are five parts of a strategy for maintaining the library as a vibrant enterprise worthy of support from our campuses. 1.Complete the migration from print to electronic collections and capture the efficiencies made possible by this change. 2.Retire legacy print collections in a way that efficiently provides for its long term preservation and makes access to this material available when required. This will free space that can be repurposed. 3.Redevelop the library as the primary informal learning space on the campus. In the process partnerships with other campus units that support research, teaching, and learning should be developed. 4.Reposition library and information tools, resources, and expertise so it is embedded into the teaching, learning, and research enterprises. This includes both human and, increasingly, computer-mediated systems. Emphasis should be placed on external, not library-centered, structures and systems. 5.Migrate the focus of collections from purchasing materials to curating content.” A Model for Academic Libraries 2005 to 2025, David W. Lewis, Dean of the IUPUI University Library

Generelle tendenser Opsplitning, fragmentering –Kapitlet frem for bogen, nummeret frem for pladen, kurset frem for uddannelsen, ydelsen frem for institutionen Efterspørgselsdrevet, frit valg –Mobilitet, digital distribution og mere information har øget den studerendes valgmuligheder Adgang overalt –Information og service er overalt, og brugere forventer øjeblikkelig og konstant service Ophavsret som kontroversielt spørgsmål –Open source og open access vs. behovet for at blive anerkendt for bidrag og modtage vederlag The Tower and The Cloud, Richard N. Katz 3

Tendenser inden for forskning Forskning bliver stadig mere –Digital –Kollaborativ –International –Tværfaglig –Problembaseret –Strategisk –Tværsektoriel (offenlig-privat) –Koblet til innovation 4

5 Forandringer i uddannelse og læring Uddannelse  Læring Tavle  Den studerendes foretrukne læringsplatform Individuel  Kollektiv læring Undervisning  facilitering Specifikke færdigheder  meta-kompetencer Formelt uddannelsesforløb  livslang læring Undervisningslokale  Bibliotek? Lærer  bibliotekar? Netværk og sociale medier som læringsfora From Teaching to Learning - A New Paradigm for Undergraduate Education By Robert B. Barr and John Tagg

6 Forskeres brug af forskningsbiblioteker Konklusioner E-tidsskrifter er meget værdsatte af forskere inden for alle fagområder, men de værdsætter i mindre grad andre af bibliotekets e-ressourcer Stadig større forskningsprojekter samt øget udbredelse af kollaborativ og tværfaglig forskning udfordrer bibliotekets muligheder for at tilbyde effektive services og lige adgang for medlemmer af forskningsgrupper Vækst i e-research og virtuelle forskningssamarbejder påvirker bibliotekets mulighed for at tilbyde services Der er behov for en klarere arbejdsdeling mellem parterne involveret i forskningsprocessen for at håndtere en voksende mængde digital forskningsinformation – 46http:// 6

Kunderelations- styring (CRM) Produkt- Innovation Infrastruktur Back office funktioner der understøtter daglige opgaver. Rutineprægede processer. Economies of scale er vigtigt Udvikle nye produkter og services og implementere dem Hastighed/fleksibilitet er vigtigt Tiltrække og skabe relationer med brugere Serviceorienteret og skræddersyet Economies of scope er vigtigt Kundefokus Effektivitets- og forretningsfokus Virksomhedens centrale elementer Medarbejder- og innovationsfokus

Fokus og kompetencer Economies of scope (variation) –Lavere enhedsomkostninger ved produktion af forskellige beslægtede produkter –Forudsætter generelle kompetencer, der udnyttes i bred vifte af produkter –Vidensorganisation, informationskompetence, kompetencer med nye medier og systemer, pædagogik og brugerfokus Economics of scale (størrelse) –Lavere enhedsomkostninger ved produktion af et produkt –Forudsætter stordrift –Traditionelle bibliotekariske kompetencer, it-arkitektur, internationalt samarbejde Innovation –Opmærksomhed på nye brugerbehov, værdiskabelse –Brugerinddragelse og partnerskaber, it-kompetencer, fleksibilitet 8

Forsker- og studenter- service Nye behov Informations- forsyning Forskningsregistrering Virtuelle læringsmiljøer Informationskompetence Bibliotekssystem Samlingsopbygning ILL og dokumentlevering Digitalisering Publicering og copyright Videoservices Mobilservices og apps Bibliometri og citations- analyser Anti-plagiering services Open accessForskningsdata Linked data Reputation management og SNA OA repositories og preprint Forskerportaler og -blogs Specialer og afhandlinger Executive services Digitale kompendier Nye medier – materialer som sociale objekter Alumne services Integreret søgning Podcasts Crowdsourcing Faglige web 2.0 netværk Personaliserede services E-porteføljer OA for undervisningsmaterialer Erhvervsservice

Sammenfatning I kraft af Internettet er biblioteket ikke centrum i brugerens informationsunivers Ændringer i forskning og uddannelse – nye behov –Overblik, struktur, services, kompetencer Fragmentering af biblioteket Fra samling til service – det offensive bibliotek Prioriteringer –Hvilken profil? –Hvilke kompetencer? –Hvilken organisering? 10