Folkeskolereformens betydning og udfordringer for pædagogfaget og fritidsområdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fleksibel Skole på Ubberud Skole
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Inddrag nu Kick-off møde
Læring i bevægelse - hvorfor?
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Fremtidens folkeskole i Aalborg
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
På vej mod folkeskolereformen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Aktiv fritid Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet 1.
Skolereformen – optimering af barndommen?
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Folkeskolereform i København
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Børnemad madvalget Ideer til temaer til drøftelse ifm. valg af frokostordning September 2010 Kære ledere/ forældrebestyrelser I dette powerpointshow er.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereform Version 1.0
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Den inkluderende skole
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Forsøget begyndte d. 1.januar 2005 og bygger bl.a. på
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Sanne Lorentzen Status, NLS Lederforum Folkeskolereformen Flere undervisningstimer i skolen Mindre tid i fritidstilbud Pædagoger deltage i undervisningen.
Mit barn skal i skole og SFO! - et oplæg om skolestart på Vejle Midtbyskole.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformens betydning og udfordringer for pædagogfaget og fritidsområdet.

Folkeskolereformen - Udfordringerne!! Skoledagens forlængelse. Hvad sker der med det fritidspædago-giske? Hvor er de pædagogfaglige ledere i reformen? Samdrift! Fortsat USFO-mulighed – udvidelsen blev bremset, men ideen er fortsat dårlig. De økonomiske forudsætninger?

Folkeskolereformen - Mulighederne!! Bedre muligheder for at styrke børns liv og læring gennem øget samarbejde med lærerne. Muligheder for at pædagoger bedre kan skabe helhed og variation i børns liv ved at binde skoleliv og fritidsliv bedre sammen. Det kan særligt gavne de socialt udsatte børn. Bedre overgange. Pædagogers rolle og opgave i at skabe sammenhæng i overgangen fra daginstitution til skole og ift samarbejdet med familien ved skolestarten.

Pædagogprofessionen - Udgangspunktet! fritidspædagogiske traditioner. social/specialpædagogiske traditioner. læringsorienterede traditioner. etiske overvejelser.

Pædagogprofessionen - Fremtiden!