ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

April 2011 Dias 1 Arktisk Sikkerhedspolitik: Danmark og Grønland Seniorforsker, Ph.d. Kristian Søby Kristensen Centre for Military Studies.
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
8. december 2010 på Egegård Skole
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
FN-konvention, direktiver og standarder
Oplæg på REUN årsmøde 2004 Hedvig Vestergaard
Fordele, muligheder og udfordringer ved direktivets implementering i forhold til Universitetshospitalet i Aalborg. Morten Noreng Lægefaglig Direktør.
HACCP Comenius Skoleudviklingsprojekt
IM-Strategi.
Digitalt tv til Nødebo Nødebo Kro, 1. april 2009.
Gregers Mogensen, Rejsekort A/S
Video Active Præsentation på Christianshavns Gymnasium 29. april 2009 Af: Kristian Damsbo Eriksen, DR Arkiv & Research.
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Europæisk samarbejde om fugleovervågning DOF’s årsmøde 2012 Nymindegab, 24. marts 2012 Henning Heldbjerg.
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Skandinaviske synergier – projekt Agnes  Efter overvejelse af navngivningen, har vi her i Danmark talt om, om opgaven egentlig består af, at finde et.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
IAA Marketing Management Session 1 forberedelse til: Marketings rolle i virksomheden.
Hvad betyder beslutningen for Banedanmark
Grundlag og organisering
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Teknologi, erfaring og EU rammer Søren Rasmussen, Sund & Bælt Senior Specialist Toll systems Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter,
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
EU direktivet om Europæiske Samarbejdsudvalg (ESU) Vedtaget i 1994 ( ) Revideret i 2008 ( ) Hvad er nyt?
TUR chaufførkonference september 2013
SkoleIntra 15. marts 2011 UNITube for eleverne og det kommende UNIServer koncept Ebbe Schultze Chefkonsulent UNIC
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Agenda Brug af NemHandelsregistret eOrdrer Compliance på rammeaftaler Datakvalitet i faktura Vejledning til UTS PEPPOL gateway Nordisk Forsendelsesadvis.
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Fællesoffentlige it-arkitekturkrav Initiativ 32 Kravpakker – udkast til planlægningsarbejdet 16. april 2008 Michael Bang Kjeldgaard, IT-arkitekturkontoret,
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
8. maj Folkeskolens nationale tests Karl-Åge Andreasen 2.
Morten Søndergaard 18. december 2006 IDA. Signalprojektet Del 1: Strategianalysen fra Booz Allen Hamilton og Banedanmark.
Optimal investeringshorisont og genanskaffelse
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
KLINIKPAKNING Annette Bested Toft, KLIFO© 2011.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
TRAFIKPLANLÆGNING Center for Byudvikling Søren Elle Overordnet trafikplanlægning 24. april 2013.
Konsekvenser –Frekvenser. Konsekvenser –Køreplan.
Sporarbejde Farumbanen 2008 –Pressemøde den 29. april 2008.
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
INSPIRE samarbejdsmodel v/ Niels H. Broge. Programpunkter Baggrund Videregivelse af data – Rammer og principper Roller og spillere Aftaler om gensidig.
Implementering i Region Midt
OIOREST workshop 22. april 2008 Finn Jordal Centeret for Serviceorienteret Infrastruktur IT- og Telestyrelsen.
Danmark er mere afhængig af omverden end omverden er af Danmark Energiens Topmøde 2014 Charlotte Søndergren Dansk Energi.
Sikkerhedsmyndigheden og de mange aktører Trafikstyrelsens sikkerhedskonference 18. november 2014.
Webkamera Baseret på google maps - fint til test Udviklingsprojekt - der udvikles live Kilde kan kopieres ind i andre applikationer Målet er ikke Internettet,
TÜV SÜD Rail TÜV SÜD Danmark TSI implementering I Danmark TÜV SÜD Rail.
Sikkerhedskonference 2012 ­Signifikansvurdering: Hvad skal man gøre - og hvad skal man ikke gøre? Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Sikkerhedskonference 2008
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Privatbanerne og interoperabilitet
Implementering og dokumentation
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Future Vejle inspiration
Præsentationens transcript:

ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011 ETCS + GSM-R = ERTMS Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011

ETCS + GSM-R = ERTMS Hvad er togkontrol Togkontrol i Danmark Internationalisering Den europæiske vinkel ERTMS Banedanmarks signalprogram Overgangsløsninger

Hvad er togkontrol

Togkontrol i Danmark, S-banen

Togkontrol i Danmark, fjernbanerne

Internationalisering Forskellige nationale løsninger (signalreglementer): Danmark: Kør med højst tilladte hastighed, næste signal viser også kør Sverige: Kør med lav hastighed, næste signal kan vise stop Norge: Kør til/fra skævt spor (ingen hastighedsangivelse eller information om næste signal)

Internationalisering Trafikale regler varierer fra land til land, herunder hvad signalerne betyder Operationelle regler varierer fra land til land SPROG Forskellige togkontrolsystemer

Internationalisering Forskellige nationale løsninger togkontrolsystemer: Dansk balise I ALT MINDST 24 FORSKELLIGE TOGKONTROLSYSTEMER I EU/EØS Tysk antenne Svensk antenne Dansk antenne Svensk balise

Internationalisering Som bilist ville alt dette betyde at man ved passage af den dansk/tyske grænse skulle: Aflægge tysk køreprøve (kunne alle tyske færdselsregler) Aflægge tysk sprogprøve Skifte hele instrumentbrættet til et hvor alt står på tysk Have bilen forberedt for benzin med andre oktantal Skifte bilradioen

Jernbanens markedsandel for godstransport i EU er lille EU ønsker at øge jernbanens markedsandel ved at indføre fælles retningslinjer for banetekniske systemer Den internationale Jernbaneorganisation (UIC) har arbejdet med at udvikle et fælleseuropæisk togkontrolsystem i mange år

ERTMS Interoperabilitet Teknisk specifikation for Interoperabilitet (TSI) Obligatoriske specifikationer EU-direktiv I alt henvisning til 63 specifikationer, herunder også testspecifikationer ERTMS

ERTMS ERTMS: European Rail Traffic Management System ETCS: European Train Control System GSM-R: GSM Railway ETCS + GSM-R = ERTMS

ERTMS (3 niveauer) Niveau 1:

ERTMS (3 niveauer) Niveau 2: kilometersten

ERTMS (3 niveauer) Niveau 3: kilometersten Moving block Niveau 3 findes pt. ikke, men i Sverige testes en afart, kaldet ERTMS regional

ERTMS i Danmark Banedanmarks signalprogram Udskiftning af alle signalanlæg på Banedanmarks strækninger Introduktion af ERTMS niveau 2 i hele landet Nuværende analoge togradio system udskiftes til GSM-R

Tidsplan for Signalprogrammet GSM-R udrulles i første omgang kun til tale-kommunikation Dog også for data-kommunikation til ERTMS niveau 2 på teststrækninger Ny infrastruktur (master) til GSM-R etableres frem til 2012 I 2013 og 2014 vil både gammel og ny togradio være i drift, mens GSM-R installeres i togene Ved udgangen af 2014 slukkes for den analoge togradio Mellem 2015 og 2019 opsættes ekstra master af hensyn til data-kommunikation til ERTMS niveau 2 på resten af nettet

Hvorfor flere master til data end til tale? Kommunikation til toget skal kunne garanteres

Hvorfor flere master til data end til tale?

Tidsplan for Signalprogrammet

Overgangsløsninger GSM-R: Infrastrukturen kører med både nyt og gammelt system i 2 år, hvor udstyret i togene kan skiftes ud. ETCS: Frem til installationen af ETCS i infrastrukturen skal tog udstyres med ETCS, GSM-R (data) og en STM (Specific Transmission Module).

Overgangsløsninger ETCS level 2 Dansk ATC Radio blok center GSM-R ETCS Dansk ATC-STM ETCS k ETCS level 2 Dansk ATC Dansk Balise k Eurobalise (kilometersten)

Organisering Godkendende myndighed Signalprogram GSM-R-projekt STM-projekt Independent safety assessor

Nogle af fordelene ved Signalprogrammet Togkontrol på alle landets strækninger Øget kapacitet Sparet vedligehold

Øget sikkerhed Nogle baner har ikke togkontrol i dag Hele landet får togkontrol

Øget kapacitet på banenettet Modtager info om at næste signal viser stop I dag

Øget kapacitet på banenettet Næste informationspunkt I dag

Øget kapacitet på banenettet Kontinuerlig informationsoverførsel I fremtiden

Sparede vedligeholdelsesudgifter Sikringsanlæg Sikringsanlæg I fremtiden I dag

Spørgsmål