ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011 ETCS + GSM-R = ERTMS Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
ETCS + GSM-R = ERTMS Hvad er togkontrol Togkontrol i Danmark Internationalisering Den europæiske vinkel ERTMS Banedanmarks signalprogram Overgangsløsninger
Hvad er togkontrol
Togkontrol i Danmark, S-banen
Togkontrol i Danmark, fjernbanerne
Internationalisering Forskellige nationale løsninger (signalreglementer): Danmark: Kør med højst tilladte hastighed, næste signal viser også kør Sverige: Kør med lav hastighed, næste signal kan vise stop Norge: Kør til/fra skævt spor (ingen hastighedsangivelse eller information om næste signal)
Internationalisering Trafikale regler varierer fra land til land, herunder hvad signalerne betyder Operationelle regler varierer fra land til land SPROG Forskellige togkontrolsystemer
Internationalisering Forskellige nationale løsninger togkontrolsystemer: Dansk balise I ALT MINDST 24 FORSKELLIGE TOGKONTROLSYSTEMER I EU/EØS Tysk antenne Svensk antenne Dansk antenne Svensk balise
Internationalisering Som bilist ville alt dette betyde at man ved passage af den dansk/tyske grænse skulle: Aflægge tysk køreprøve (kunne alle tyske færdselsregler) Aflægge tysk sprogprøve Skifte hele instrumentbrættet til et hvor alt står på tysk Have bilen forberedt for benzin med andre oktantal Skifte bilradioen
Jernbanens markedsandel for godstransport i EU er lille EU ønsker at øge jernbanens markedsandel ved at indføre fælles retningslinjer for banetekniske systemer Den internationale Jernbaneorganisation (UIC) har arbejdet med at udvikle et fælleseuropæisk togkontrolsystem i mange år
ERTMS Interoperabilitet Teknisk specifikation for Interoperabilitet (TSI) Obligatoriske specifikationer EU-direktiv I alt henvisning til 63 specifikationer, herunder også testspecifikationer ERTMS
ERTMS ERTMS: European Rail Traffic Management System ETCS: European Train Control System GSM-R: GSM Railway ETCS + GSM-R = ERTMS
ERTMS (3 niveauer) Niveau 1:
ERTMS (3 niveauer) Niveau 2: kilometersten
ERTMS (3 niveauer) Niveau 3: kilometersten Moving block Niveau 3 findes pt. ikke, men i Sverige testes en afart, kaldet ERTMS regional
ERTMS i Danmark Banedanmarks signalprogram Udskiftning af alle signalanlæg på Banedanmarks strækninger Introduktion af ERTMS niveau 2 i hele landet Nuværende analoge togradio system udskiftes til GSM-R
Tidsplan for Signalprogrammet GSM-R udrulles i første omgang kun til tale-kommunikation Dog også for data-kommunikation til ERTMS niveau 2 på teststrækninger Ny infrastruktur (master) til GSM-R etableres frem til 2012 I 2013 og 2014 vil både gammel og ny togradio være i drift, mens GSM-R installeres i togene Ved udgangen af 2014 slukkes for den analoge togradio Mellem 2015 og 2019 opsættes ekstra master af hensyn til data-kommunikation til ERTMS niveau 2 på resten af nettet
Hvorfor flere master til data end til tale? Kommunikation til toget skal kunne garanteres
Hvorfor flere master til data end til tale?
Tidsplan for Signalprogrammet
Overgangsløsninger GSM-R: Infrastrukturen kører med både nyt og gammelt system i 2 år, hvor udstyret i togene kan skiftes ud. ETCS: Frem til installationen af ETCS i infrastrukturen skal tog udstyres med ETCS, GSM-R (data) og en STM (Specific Transmission Module).
Overgangsløsninger ETCS level 2 Dansk ATC Radio blok center GSM-R ETCS Dansk ATC-STM ETCS k ETCS level 2 Dansk ATC Dansk Balise k Eurobalise (kilometersten)
Organisering Godkendende myndighed Signalprogram GSM-R-projekt STM-projekt Independent safety assessor
Nogle af fordelene ved Signalprogrammet Togkontrol på alle landets strækninger Øget kapacitet Sparet vedligehold
Øget sikkerhed Nogle baner har ikke togkontrol i dag Hele landet får togkontrol
Øget kapacitet på banenettet Modtager info om at næste signal viser stop I dag
Øget kapacitet på banenettet Næste informationspunkt I dag
Øget kapacitet på banenettet Kontinuerlig informationsoverførsel I fremtiden
Sparede vedligeholdelsesudgifter Sikringsanlæg Sikringsanlæg I fremtiden I dag
Spørgsmål