DET FORSØMTE FORÅR Bogens opbygning:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Gammelheds-Philosophy
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
”Intet” af Janne Teller
Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Prospekt. Ideen •Casa della filosofia er navnet på en forening, der giver almin- delige mennesker mulighed for at have brugsret til et hus i Italien på.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
-om uddannelsesparathed
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Orienteringsmøde d.20/11.
Velkommen hos Juvel A/S
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
En roman af Niels Rohleder
Jesu genkomst og de sidste tider
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Introduktion til Kongen og hans Rige
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
Invitation til skolebestyrelserne
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Statistik.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Oplæg til Nofa4 i Trondheim d maj 2013 Ved Lektor Rune Christiansen
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Sommeren 1942 Gruppen får to nye medlemmer
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.

Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Affaldsordninger Lemvig Kommune. Dagrenovation Ændringer pr. 1. januar 2011 Frivægt pr. tømning er 5 kg. Herudover er kg. prisen 1 kr. Fra 1. januar 2011.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Fundamentale datastrukturer
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Velkommen på Tietgen Handelsgymnasium. Har jeg talentet til at bidrage til alt det gode, der allerede gøres? Nogle vil jeg skuffe Andre forhåbentligt.
Præsentationens transcript:

DET FORSØMTE FORÅR Bogens opbygning: 1. – 2. KAPITEL: En mand dør på Østerbro. 3. - 14. KAPITEL: Præsentation af 19 herrer der mødes adskillige år efter / i deres 25 års studenterjubilæum 15- 51. KAPITEL: Skoleårene; herrerne som unge mænd. Hvad døde manden af? 52. KAPITEL: Studenterjubilæet igen. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

DET FORSØMTE FORÅR PERSONER PRÆSENTERES: 1. – 2. Lektor Blomme og hans død. 4. Overlæge Thorsen. 5. Dommer Edvard Ellerstrøm. 6. Pastor Nørregård Olsen. 7. Michael Mogensen, Harald Horn, Knud Jørgensen. 8. Adjunkt Axel Nielsen  4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

DET FORSØMTE FORÅR  PERSONER PRÆSENTERES: 9. Dommerfuldmægtig Hernild, Politimester Erik Rold 10. Doktor Robert Riege 11. Tygesen, Hurrycane (fraværende), Aage Mørdrup (død). 12., 13.,14. Flere oplysninger om bogens personer. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Hvad siges der om Lektor C. Blomme og hans død. Hvordan beskrives herrerne når de ankommer til jubilæet. Hvad får vi at vide om herrerne i kapitler 4 – 14. F.eks. Hvilken status de har opnået i livet Hvordan de mindes skoleårene o.s.v 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 15 – 18. Hvorledes beskrives de mørke morgne, hjemme, på vej i skole, lovsang o.s.v. Skolns fortid, traditioner, lussinger…. Skolen som en verden for sig. Lektor Blomme på vej i skole og i skolen. I frikvarteret: pusten og skubben. Discipler og sutter. Lindetræet. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 15 – 18. Hvorledes beskrives de mørke morgne, hjemme, på vej i skole, lovsang o.s.v. Skolns fortid, traditioner, lussinger…. Skolen som en verden for sig. Lektor Blomme på vej i skole og i skolen. I frikvarteret: pusten og skubben. Discipler og sutter. Lindetræet og hvad det symboliserer. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 19 – 22. Aben (lektor Duemose), som en person og som matematik-lærer. Hans undervisningsmetoder. Hurrycane og hans familie. Hvordan kommer lærerne hjem. Hvad gør rektor efter endt skoledag Amsteds og Mogensens drømme og deres hjem. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 23 – 25. Hos damen i Landemærket. Duemose/aben Mere om Familien Hurrycane. Thorsen, ordensduksens opgaver. Havmanden – hvordan beskrives han Hurrycane drilles. Karakterbogen og hvordan den ødelægger søndagen for drengene Sanglæreren og lovsangen. Beskrivelse af lærerne. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 26 – 30. Drengene mødes, danner er broderskab (en hemmelig forening): Den sorte hånd. Traditioner ved juletid. Hver lærer har sin juleskik. Lærerne snakker om eleverne. Den sorte hånd mødes i juleferien De ”gode” og de ”dårlige” i klassen 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 30 - 31 Drengenes angst for lærerne og fagene og nytteløse opgaver. Tygesen i gymnastik. Fysikklassen med sine apparater og kemiklassen med giftskabet. Den lange vinter afløses af forår og snart er det sidste skoledag. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 32 – 33 Afslutningshøjtidelighed og dimission. Eleverne får karakterer, nogle elever og deres forældre er tilfredse men andre utilfredse. Sommerferie: de fleste er ude på landet , andre har ikke råd på det men en af dem skal læse hele sin ferie. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 34 – 35 Nyt skoleår, nye fag; latin. De har fire år tilbage af gymnasiet. Manus nigra. Drengene har forandret sig. Ellestrøm er ikke Blommes yndlingselev mere. Konfirmationsforberedelse hos en kendt modepræst men ikke den gamle Magnus. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 35 – 36. Hvorfor skal man lære latin? Drengenes drømme om fremtiden, de har store drømme. Hvad er de blevet til? En ny frorening stiftes af klassen. Havmanden skal fredes. Hvorfor gør drengene det? Hvad sker der i klassen? Hurrycanes rolle i det? Hvorfor? 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitel 37. Drengenes konfirmation. Noget om drengenes stillling i klassen, nogle er rykket op andre har sunket ned. Drengene er blevet gymnaster, klassen er delt, nye fag. De har fået jakkesæt på. Noget om lærerne 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 38 – 40. Mere om lektor Blommes latintimer. Nye fag. Oremarks fransktimer. Om lærernes undervisningsmetoder og hidsighed. Naturhistorie hos adjunkt Lassen. Thorsens interesse for naturhistorie. Deres krig. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitel 41. Eksamenstid i 3. g. Drengenes klasse må skifte om lokale. Latintimerne finder sted i kemilokalet. Ellerstrøm (Naso) er nervøs på Blomme, som truer med at han ikke kan komme op i næste klasse. Her finder 1. og 2. kapitel sted. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 42 – 44. Rektor mindes den afdøde lektor Blomme. Livet går videre, endnu en sommer og endnu et nyt skoleår. Morderens oplevelse af mordet. Drengene har modnes. Erik Rold elsker en pige, Mikael Mogensen er kvindehader. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 45 – 46. Om lærerne. Den ny lærer som har ukendte omgangsformer; som ikke slår eleverne. Man har ingen angst for ham. Om ungdommens tid – vårens tid. Om drengene: Hurrycane, Ellerstrøm og Amsted og pigen i hans liv. Rold og Else. Mogensen og hans liv. Nytteløse lektier. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitel 47. Endnu en forår. Man læse om ting der skete for 100 år siden og man forsøger at læse til eksamen. Thorsens interesse for naturen men han får dårlige karakterer i naturhistorie. Harald Horn læser litteratur. Den nye lærer 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 48 – 49. Drengene er 3. g´ere. Hvordan det er gået hos dem. Tygesen er i 2.g for anden gang. Blomme er død for et år siden. Ellerstrøm er ikke bange for latinen nu. Thorsens skilpadde. Snart er det forår. Drengene læser til studentereksamen 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitler 50 – 51. Studenter. Hvordan det er gået hos dem. Stolte forældre, taler og sang. Studenterne fejrer. De kommer på Universitetet. Pigerne har ikke tid til at vente på dem. Man må holde erotikken nede. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Oplæg til diskussion Kapitel 52. Studenterjubilæet fortsætter se kap. 3 - 14. Drengene er blevet til noget, men ikke hvad de drømte om. Hvorfor ikke? Hvad har skolen gjort dem? Hvem tilstår at have slået Blomme ihjel? Er de lykkelige/ulykkelige? Hvorfor? 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

DET FORSØMTE FORÅR afslutningsopgave Opgaven skal afleveres skriftligt. Skriv den í Word og send som Attachment i Assignment. Opgaven skal være på dansk, 2½ - 3 A4 sider, (font)12p. (line spacing) 1,5. Pas godt på retskrivning, grammatik osv.!! 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað

Det forsømte forår afslutningsopgave Skriv om ét af disse emner: 1. Skolen og dens påvirkning på drengenes liv. 2. Drømme der ikke kan virkeliggøres. Drengenes drømme og deres liv som voksne mænd. 3. Skriv en anmeldelse om bogen, ligesom man gør i en tidsskrift. 4/7/2017 Steinunn H.Hafstað