Almagt og afmagt a. Birgit Kirkebæk Indledning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Temadag om unge og stofmisbrug
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Det svære liv i en sportstaske
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Adoptivbarnets møde med daginstitutionen. Institutionsstart.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Ved sous- chef Said Akrim
At være magtesløs med den magtesløse
MG Production Den 75-årige Stig besøger sin læge for at få sin sperm undersøgt !
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
Børn og sorg - og sprældøde døde
Opfølgningsdag for rygestoprådgivere
- som i menigheden /det kristne fællesskab, ikke som i bygningen
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
En roman af Niels Rohleder
Tema: Mit barndomshjem
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
De ville ganske enkelt have spurgt om vej.
Tilfredshedsundersøgelse
Hvad ser du på næste side?
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Pædofili Pædofili.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Ved Jannie Asklund Mobil:
Kommunikationsportalen.dk Arbejdet med kompleksitet i pædagogisk praksis udfra Benedicte Madsens kommunikationstrekant copyright 2013 kommunikationsportalen.dk.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Uddannelse for udviklingshæmmede
Om Specialcenter Sigrid Undset
Kvinder Ser sig i spejlet..
At være pårørende – håb og muligheder
Samson Og Dalila.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
De ville ganske enkelt have spurgt om vej.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Bulbjerg.
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Stress En folkesygdom?.
Inklusion og Specialviden
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra ”jeg” til ”vi”- støttende samtaler
Jeg er ved at lære, at få overblik over nogle særligt vigtige dele af orienteringsløbet der gør, at alle er med, og alle lærer noget. - for når alle kan.
Præsentationens transcript:

Almagt og afmagt a. Birgit Kirkebæk Indledning

Anne Margrethe Pedersen Født i 1910 i Præstø Amt Vokset op i søskendeflok på 9 Indlagt på Karens Minde 12 år gammel (1922) intelligensprøve (Binet) i 1955 , havde I.K. på 40 diagnosen : ’Imbecillitas’ : middelsvær mental retardering med intelligenskvotient 20-49 (www.denstoredanske.dk) Notater i hendes journal fra dec. 1926 okt. 1936 maj 1942 jan. 1954 dec. 1955 Anne Margrethe bliver udskrevet fra Karens Minde i 1958 og anbragt i kontrolleret familiepleje

Menneske - og samfundsopfattelses syn i Anne Margrethes journal: tydelig belysning på diagnosen frem for mennesket "det gode vi vil og det onde vi gør" (best practise)

Anne Margrethes journal er bygget op omkring den medicinske metode fordi: fokus på diagnosen frem for mennesket fokus på træning og tilpasning (lærer åndssvage til arbejde og god opførsel) ingen fokus på relationsdannelse og livskvalitet

Den medicinske model: Fordele: Kan vedligeholde/træne de færdigheder Anne Margrethe har/det hun kan (gennem træning og tilpasning).              Fx: At hun strikker og at hun er "velopdraget" (spiser pænt, renligt, at hun ikke savler, at hun arbejder stabilt og ensartet)              Det bliver vægtet højt at hun tilpasse samfundet - "bliver rettet ind" Hvilket formentligt blev set som noget positivt.             Hun tilpasses institutionen, hvilket ud fra hendes situation kan være positivt, da institutionen er hendes virkelighed. Hendes hjem. Derfor har det værdi at hun er vellidt af personalet. Det virker som om personalet sætter pris på hendes færdigheder (at hun er tilpasset). Endvidere er hun afhængig af den hjælp hun får fra personalet.

Ulemper: Diagnosen før mennesket - Fokus på "defekten". Manglende fokus på Anne Margrethes livskvalitet (hvad hun forstår ved livskvalitet) Manglende fokus på det gode liv. Manglende fokus på hendes gode liv.  Færdige læringsmanualer (igen fokus på diagnosen før mennesket). Fx: Er det for hendes bedste at bo på institutionen, eller ville hun trives bedre hos sine forældre og søskende?                      

Den sociale model: Fordele: Ser mennesket før defekten Fokus på relationen og livskvaliteten Tager afstand til færdige læringsmanualer   Ulemper: Uvidenhed omkring diagnosen Hvad er det gode liv? Pædagogernes livskvalitet

Udfoldelse af Reindals relationistiske model I perioden fra 1950 til 1970 var de faglige kodeord: normalisering, ligeværdighed og rettighed. De udviklingshæmmede skulle vende tilbage til samfundet , alle skulle tilbydes behandling og undervisning Efter 1970 kører der de 2 førnævnte modeller