M4ELT1 Lektion 6.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Valg med Excel Fordelingsmetoder med Excel
Advertisements

Lyd fra musikinstrumenter
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Når felter forandres 5 Fysik – kemi i 9..
U-kursus i føtal medicin 23/
Bølger – Lys Redegør for bølgeudbredelsens centrale begreber herunder interferens. Redegør for gitterligningen og for det tilhørende forsøg. Redegør for.
Anvendt Statistik Lektion 3
Folkeskole-reformen August 2014.
kortslutningsberegning
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Skyllesystemer & Overløbsriste
Antenne traps på godt og ondt.
Fuldkommen konkurrence
Vores ide er opladning af batteri i sko
15.1 Den lineære metode Klik nederst til højre på ikonet for visning i ”Fuld skærm”. Klik med musen i dit eget tempo for at se præsentationen. Vil du.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Tre klare nationale mål
Anvendt Statistik Lektion 3
Victor, Mathias, Sebastian og Mette
Avanceret krøjesystem til vindmøller Gruppe 512 P5-projekt efterår 2003.
Lektion 9: Indavl og Krydsning
Lektion 6: Kvantitative egenskaber, avlsværdi og heritabilitet
Motorer og turbiner Lektion 5 Motorer.
Eksperimentelle øvelser i Speciel Relativitetsteori
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 3 Regneeksempel
Forbedringstavlen – er et must
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Trigonometrisk Lommeregner
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Samfundets energiforsyning
Sandsynligheder Udfald og hændelser Sandsynligheder Additionsreglen
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
SYNKRONISER DIN S3 SCANNER. At synkronisere sin scanner betyder at man sender data fra alle de scanninger man har lavet, ind til Nu Skins server, der.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
KM2: F141 Kvantitative metoder 2 Inferens i den lineære regressionsmodel Funktionel form 21. marts 2007.
Malware (malicious software ) Flemming og Nicklas.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Statistik for geografer
Årsager til at mennesker yder modstand mod forandring
EFE1 DC-AC invertere, drives Mohahan Kap J.Nybo
Trigonometri – 6. og sidste forløb i 10G
Signalbehandling og matematik 2 (Tidsdiskrete signaler og systemer)
Energi og ressourcer.
Dette er en automatisk lønforhandling
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Elektroteknik Ohms lov. Atomer Atomets opbygning.
533 – Når du ser en dråbe glimte 1, S1
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Lysets historie og det hvide lys’ farvespektrum. Hvad er lys? Lys er bølger – ligesom lyd- og vandbølger med de samme bølgeegenskaber Lys er partikler.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Naturfag Bjergsnæs Efterskole
Kapitel 27 Nulpunktsberegninger.
Quiz Uge 2 – mandag.
Algoritmer og Datastrukturer 1
Lektion 6: Rollespil Formålet med denne lektion er:
Magnetisme Fysik – kemi i 9..
Forsøg til Håndværk og Design
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
Præsentationens transcript:

M4ELT1 Lektion 6

Denne lektions program Beregning af vekselstrømskredse ved vektordiagrammer Parallelforbindelse af resistans og induktans (modstand/spole) Parallelforbindelse af resistans og kapacitans Parallelforbindelse af resistans, induktans og kapacitans Parallelresonans Effekt i vekselstrømskredse

Parallelforbindelse af resistans og induktans

Parallelforbindelse af resistans og kapacitans

Eksempel 7.2 gennemgås på tavle

Strømmen stiger Strømmen falder Strømmen er uændret Hvad sker der med den samlede strøm I i eksempel 7.2, hvis frekvensen sættes op til 1000 Hz? Strømmen stiger Strømmen falder Strømmen er uændret

Strømmen stiger Strømmen falder Strømmen er uændret Hvad sker der med den samlede strøm I i eksempel 7.2, hvis frekvensen sættes op til 1000 Hz? Strømmen stiger Strømmen falder Strømmen er uændret

Løsning A: Strømmen stiger

Hvad vil en forøgelse af frekvensen f i opgave 7.2 betyde? Effektfaktoren cos(φ) øges Effektfaktoren cos(φ) mindskes Effektfaktoren cos(φ) er uforandret

Hvad vil en forøgelse af frekvensen f i opgave 7.2 betyde? Effektfaktoren cos(φ) øges Effektfaktoren cos(φ) mindskes Effektfaktoren cos(φ) er uforandret

Løsning B: Effektfaktoren cos(φ) mindskes

Parallelforbindelse af resistans, induktans og kapacitans

Parallelresonans

Hvad er cos(φ) ved parallelresonans? 1 π/2 π/4

Hvad er cos(φ) ved parallelresonans? 1 π/2 π/4

SVAR A: Ved såvel parallel- som serieresonans er cosφ =1

Effekt i vekselstrømskredse Øjeblikseffekt p(t) = u(t)·i(t) (små bogstaver) Vi ønsker at finde effektens middelværdi Pmid

2. led har middelværdien 0 Der gælder også:

Wattstrøm og wattløs strøm

Virkeeffekt, reaktiv effekt og tilsyneladende effekt Effektfaktoren λ:

Yderligere ting om effekt P måles i W og kaldes virkeeffekt, aktiv effekt og watteffekt Q måles i var og kaldes kaldes blindeffekt, reaktiv effekt og wattløs effekt S måles i VA og kaldes skineffekt, tilsyneladende effekt

Eksempel 9.1 gennemgås på tavle

Fasekompensering Den reaktive effekt bruges typisk til magnetisering af (magnet)spoler og sendes frem og tilbage til elværket Denne effekt kan lige så godt leveres fra en kondensator i umiddelbar nærhed af (magnet)spolen –så spares tabet fra strømtransporten frem og tilbage til elværket Elforsyningsselskabet kræver typisk en cosφ på mindst 0,8-0,9

Regn selv til næste gang 6.79, 6.90, 6.94, 6.96 (ikke f) og 6.99