Mundtlig informationskultur + digitalitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Den der discipler … arbejder så meget på, at få de åndelige babyer til at vokse ____________________ ____ At han glemmer, at de først må______________.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Matematik er det nye sort!
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Undervisning med Storyjumper
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kultur- og branchestudier
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
At identificere resultater og skrive etnografi
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
HVAD ER SIKKERHED PÅ NETTET? Confidentiality (Fortrolighed) A message must not be read/understood by anybody else than the sender and the receiver. Authentication.
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Implikationer og validitet
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Niveauer for læring i organisationen
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Internettets historie...
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SKABELON.
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
Learning assessment - For students with mental and behavioral disorders Anders Dræby Sørensen Head of Counselling, Aarhus University Ditte Hessellund Counsellor,
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
Ikke alle fødes som digitalt indfødte Klaus Kvorning Hansen Dansk IT’s udvalg for digitale kompetencer.
Completing secondary education
Problem- and play- based Learning
Ved Fællestillidsmand Flemming Andersen og
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Informationsundervisning i en global virksomhed
Refleksion over projektuge
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Mundtlig informationskultur + digitalitet Tekstgrundlag: Walter Ong (1982): ”Some Psychodynamics of Orality”) + Tone Bratteteig (2010): ”Does It Matter That It Is Digital?”

Dagsorden: Træk ved mundtlig kultur (denne psykodynamik kender vi til dels fra vores barndom: tilskrives ofte træk/værdier som autenticitet, intensitet, nu-orientering) Ong: mundtlighed gør bestemte måder at tænke og udtrykke sig på mulige Træk ved digitalitet

Walter Ongs optik på vidensmediering: Et psykodynamisk bud på vidensmediering. Ordet som den bærende enhed (det ”teknologiseres”, og dermed ændres mediekulturerne) Ong ser mediernes historie som en stigende grad af ”rumliggørelse” af ordet (”spatializing”). Dette kan forstås som en stigende grad af distance og dermed mulighed for analyse af kommunikationens indhold og form: ”Den stigende grad af rumliggørelse af ordet, som begyndte med skriften og yderligere tog til med trykkekunsten, intensiveres endnu mere med computeren. Computeren er en yderligere rumliggørelse af ordet…”. Eks.: Digital Literary Studies; Francesco Morettis begreb om ‘distant reading’. Orality and Literacy – the Technologizing of the Word

Rumliggørelse (”spatialization”) ifølge Ong: Primær oralitet: ”made itself felt in the additive, redundant, carefully balanced, highly agonistic style, and the intense interplay between speaker and listener” (ibid., s. 137). Minimal ”rumliggørelse” af ordet. Skrift: ”presents utterance and thought as uninvolved with all else, somehow self-contained, complete” (s. 132). Skriften løsriver tanken fra her-og-nu i en social kontekst. Dette muliggør analyse, logik m.v. Den trykte tekst: ”is supposed to represent the words of an author in definitive or ‘final’ form. For print is comfortable only with finality” (s. 132). Den trykte tekst gør det muligt at følge ‘authorship’ og sammenhængende tankesystemer.

Primær og sekundær oralitet ifølge Ong (skrevet i 1982): Fælles om ‘participatory mystique’ og ‘fostering of a communal sense’; jf. Henry Jenkins’ begreb om ‘participatory culture’ eller McLuhan om ‘den globale landsby’ Men den sekundære oralitet er en mere ‘bevidst og overvejet oralitet, som er permanent forankret i brugen af skrift og trykte tekster’ (s. 136). Man vender ikke tilbage til en primær oralitet (ligesom man ikke vender tilbage til barndommen). Eks.: Mundtligheden har ændret sig. Mundtlige dueller blandt præsidentkandidater varer fx ikke længere 1 ½ time som på Abraham Lincolns tid (1858), men er i dag langt kortere og uden alle den mundtlige kulturs træk. Hvordan har mundtligheden ændret sig de seneste år; jf. programmer som Debatten eller politiske valgdebatter?

Lille vidensmedie-historie iflg. Ongs Medium Theory: Primær mundtlighed: Viden er bundet op på husketeknik, formler og mønstre. Eks.: Folkeeventyrets plot er mere stabilt end måden det fortælles på (versioner). Dette er diametralt modsat modernistisk litteratur, fx J.P. Jacobsen eller James Joyce hvor sprogstilen bliver et selvstændigt tema Additiv frem for over-/underordnet komposition (hypotakse). Eks.: Børns mundtlige fortællinger (paratakse) Samler tanker i helheder og typer – frem for at adskille i analyse. Eks.: Folkeeventyrets type-galleri; standard-typer og mønstereksempler er lettere at huske, fx den onde heks. ”Without a writing system, breaking up thought – that is, analysis – is a high-risk procedure” (Ong, p. 39)

Primær mundtlighed (forts.): Redundant eller ‘overstrømmende’. Eks.: Når man taler sammen, går samtalen tit i ring. Dialogen er fuld af gentagelser, bekræftelser, varierede omskrivninger. Ong: ”Sparsely linear or analytic thought and speech is an artificial creation, structured by the technology of writing” (p. 40). Hvad vil det sige at ‘tale som en bog’? Konservativ og traditionsrettet: Kun det der gentages i den mundtlige overlevering igen og igen ‘overlever’. Dette skaber et fokus på de ‘evige sandheder’ frem for på at opdage ny viden. Gammel viden frem for ny viden. Eks.: myter og folkeeventyr. Hvornår forsvandt denne kultur i Danmark? Hvilke muligheder for innovation og kreativitet har man (improvisation; jf. jazz)?

Primær mundtlighed: Tæt på den menneskelige livsverden. Eks.: Folkeeventyr er som regel handlingsprægede (frem for fx deskriptive eller reflekterende) Agonistisk: ”Writing fosters abstractions that disengage knowledge from the arena where human beings struggle with one another. It separates the knower from the known. By keeping knowledge embedded in the human lifeworld, orality situates knowledge within a context of struggle.” (p. 43-44). Eks.: 1) Kampen som fast element i folkeeventyret, 2) Mundtlig kultur ville ikke fostre et begreb som ‘objektivitet’

Primær mundtlighed: Empati og social deltagelse (‘participatory’) frem for objektiv distance. Eks.: Man fortæller for at ”forbinde” sig med det fortalte – ikke for at analysere/kritisere det. Ong: ”Writing separates the knower from the known and thus sets up conditions for ‘objectivity’, in the sense of personal disengagement or distancing.” (s. 46) Homeostase: Fokus på nutiden som tyngdepunkt for viden. Hvis viden ikke længere opleves som relevant, forsvinder den. Eks.: Der er grænser for, hvor meget viden der kan kumuleres, hvis den både skal kunne huskes og fremføres. Situationsbunden frem for abstrakt. Eks.: Den identiske gentagelse findes næppe. I stedet har man modificerede ”versioner” (mods)

Hvad betyder denne medie-betingede psykodynamik? En informationskultur må forstås på dens egne præmisser, dvs. man kan ikke forstå mundtlig kultur ud fra en ”skrift-logik” Den mundtlige kultur er ikke mere ”autentisk” end trykkekulturens udtryk; den er bare meget anderledes Viden og vidensformer er tæt forbundet med medier. Eks.: En forestilling om kunst som ”ren æstetik” ville være utænkelig i den mundtlige kultur. Et godt litterært billede på den mundtlige kultur: H.C. Andersens eventyr ”Klods Hans”

Diskussion: Hvilke lighedstræk ser I mellem den primære mundtlighed og den digitale mediekultur? Hvilke forskelle? Hvordan kan man forstå disse ligheder og forskelle?

Digitalitet – træk og problemstillinger (Bratteteig) Fire træk ved digitalitet: Digitale medier kan indeholde alle data-typer (mediekonvergens) Der er ingen deadlines: informationsstrømme 24/7 Digitale medier er dialogiske tovejsmedier (web 2.0) Alle kan deltage i den offentlige debat.

Bratteteig: Der er brug for at forstå teknologien bag digitale medier Nogle eksempler: Mulighed for manipulation og ‘modding’ Computerprogrammer er bagvedliggende algoritmer, der ikke er synlige for brugeren. Konsekvenser: 1) Dermed kan man styre brugeren, fx Google; jf. Eli Pariser: The Filter Bubble, 2) Der er brug for at oparbejde en ny type informationskompetence i samfundet – fx om hvordan information bliver filtreret, ‘personaliseret’ og kommercielt styret.

Informationskompetence på et højere niveau (Bratteteig) ”Searching for facts on the Internet requires different reading skills than searching for facts in the encyclopaedia: evaluating the quality of facts is more difficult when there is no authoritative quality check – or when there are several claims of authority. Or you need to develop skills for learning to check the quality yourself.” (s. 277)

Digital informationskompetence: David Buckingham: Man må kunne analysere repræsentationen, sproget, produktionen og publikummet for digitale medieprodukter (artikel om digital dannelse) Problemer med at evaluere indhold på nettet: a) uanset lødighed og kvalitet i øvrigt kan man få enhver tekst til at se professionel og autoritativ ud, b) ”The appearance of contradicting facts makes greater demands on the individual to make their own evaluations of the fact – or treat facts as beliefs”. Man skal vide en hel del om emnet i forvejen for at kunne vurdere information om det (Bratteteig s. 277). Kræver viden på et højere niveau (domæneviden + informationsanalyse) Man skal hele tiden sætte sig ind i nye tekniske platforme Der skal udvikles nye former for ”netikette” Informationslandskabet bliver mere komplekst og multimodalt. Det kræver mere komplekse ”literacies”

Summemøde 2 og 2 Giv eksempler på nogle af Bratteteigs pointer om, at der mangler disse informationskompetencer i samfundet

Digital Storytelling: Undersøg projekter Joe Lamberts program for Digital Storytelling The BBC Capture Wales Project The Dusty Project

Spørgsmål og kommentarer