Anker Brink Lund CBS International Center for Business and Politics En Nyhedsuge i Danmark: Foreløbige resultater og anbefalinger
Forskning i journalistiske fødekæder Data fra dagblade, radio og tv i uge 46/1999 – 2008 Data fra specialmedier uge 45-46/2003 & 2008 Data fra webmedier uge 46/2008 Systematisk analyse af citater, lån, og ran Beregning af citatbalancer og produktivitet Specialstudier i 10 kommuner + Udredningen af offentlig mediestøtte International Center for Business and Politics
International Center for Business and Politics Nogle udvalgte nøgletal Danske 7/24 nyhedsplatforme 2<100 Betalte hverdagsaviser1,5 m1,1 m Organiserede journalister heraf offentlige kommunikatører heraf private kommunikatører Kommunale enheder Antal Spindoktorer? 10 ???
producenter ____________ Excl. gratis ugeaviser, magasiner og internet: ?
International Center for Business and Politics
International Center for Business and Politics Organiserede journalister Dagblade Radio/TV Fagblade og magasiner Distriktsblade Nyhedsbureauer Fritstående netmedier - 50 Journalistforbundet i alt (incl. kommunikatører, pensionister, studerende m.v.)
International Center for Business and Politics Organiserede journalister Dagblade Radio/TV Fagblade og magasiner Distriktsblade Nyhedsbureauer Fritstående netmedier - 50 Freelancere Privat kommunikation Offentlig kommunikation Journalistforbundet i alt
Dansk annonceomsætning (løbende mio. kr.) Dagblade Lokale ugeaviser Magasiner/fagblade TV Radio Internet Andre kanaler Reklame i alt %
International Center for Business and Politics Hvilke medietyper har du brugt i den seneste uge? 1. Nyheder på dansk tv (88%) 2. Nyheder på danske internetsider (78%) 3. Nyhedsudsendelser i radioen (70%) 4. Nyheder på TTV (60%) 5. Lokale gratis ugeaviser (58%) 6. Aktualitetsmagasiner på dansk tv (53%) 7. Landsdækkende morgenaviser (49%) 8. Gratisaviser (42%) 9. Lokale eller regionale dagblade (36%) 10. Fagblade (31%) 11. Magasiner og ugeblade (30%) 12. Formiddagsaviser (27%) 13. Nyheder på udenlandske internetsider (21%) 14. Nyheds- og magasinprogrammer på udenlandsk tv (19%) 15. Aktualitetsmagasiner på radio (14%) 16. Nyheder på mobiltelefon (7%) Kilde: Kim Schrøder, 2008
FDIM Top-20 over websites uge 46, dr.dk 2. ekstrabladet.dk 3. msn.dk 4. krak.dk 5. tv2.dk 6. degulesider.dk 7. eniro.dk 8. dmi.dk 9. dba.dk 10.bt.dk 11.politiken.dk 12.tdconline.dk 13.jp.dk 14.rejseplanen.dk 15.jubii.dk 16.euroinvestor.dk 17.arto.com 18.berlingske.dk 19.borsen.dk 20.epn.dk
International Center for Business and Politics De mest citerede nyhedsmedier (excl. egenreferencer) ( ) = 1999-placering 1. Ritzau (1) 2. Morgenavisen Jyllands-Posten (4) 3. Berlingske Tidende (2) 4. Politiken (3) 5. Ekstra Bladet (6) 6. DR/Nyheder = TV-Avisen (10) + Radioavisen (16) 7.TV2/Nyhederne (11) – incl. TV2/News 8.Børsen (8) 9. B.T. (9) 10. Nordjyske (13) 11. JydskeVestkysten (7) 12. Newspaq (ny) 13. Fyens Stiftstidende (12) 14. Ugebrevet A4 (ny) 15. Fagbladet 3F – incl. 3f.dk (ny) * Enheden er selvstændige nyhedsredaktioner. Derfor er Dagbladet Børsen og borsen.dk opgjort hver for sig. Hvis deres citater sammenlægges ville mediehuset Børsen være placeret på en 8.plads.
International Center for Business and Politics Grader af journalistisk originalitet: A. Solo Fokus-jurnalistik - cit - nolo - spin Rutine-journalistik B. Versionering - ny vinkel - ny kilde - ny rubrik Service-journalistik - ny placering C. Lån og ran
Fokusjournalistik ca. 20 procent Rutinejournalistik ca. 40 procent Servicejournalistik ca. 40 procent Journalistisk originalitet
The Long Tail = Alle kan nu lave nyheder Recommended reading: Chris Andersson: The Long Tail. Bockman, 2006
Specialmediernes Top-25 (uge 45-46, 2008): Ugebrevet A4 3F Computerworld.dk Ugebrevet Mandag Morgen Videnskab.dk Sygeplejersken Ingeniøren Dagens Medicin Food Culture Tandlægebladet Altinget.dk DI Business Lederne Tipsbladet Ugeskrift for Læger Tænk HK.dk Magisterbladet LandbrugsAvisen Folkeskolen Efterskolen Arbejdsmarkedspolitisk Agenda Økonomisk Ugebrev Danske Kommuner Effektivt Landbrug
Nettrafik genereres ikke primært af nyhedsmedier NB! Kilde: FDIM, 2008
International Center for Business and Politics What business are we in? Nyheder og aktualiteter Nuheder og potentialiteter Nærheder og trivialiteter Særheder og kalamiteter
International Center for Business and Politics What business are we in? Nyheder og aktualiteter Nuheder og potentialiteter Nærheder og trivialiteter Særheder og kalamiteter = Behov for et nyt begrebsapparat?
International Center for Business and Politics De afgørende spørgsmål : A. Hvordan undgår vi at bidrage til den epidemiske nyhedsforstoppelse? B. I stedet for at tale så meget om nyheder skulle vi måske interessere os mere for aktualiteter – og segmentere dem efter relevans C. Kan vi forbedre samspillet mellem publicister og kommunikatører?
Region Syd som Nyhedslaboratorium?