Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 10.10.2002 7. forelæsning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Websider og design Dette Power Point består af 2 dele Se hver del hver for sig, tag en pause imellem de 2 dele. Første del handler især om overvejelser.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Challenges in Web Search Engines • Spam • Content Quality • Quality Evaluation • Web Conventions • Duplicate Hosts • Vaguely-Structured Data.
Kvantitative metoder
Observation Veal Chapter 7. The nature of observation  Observation indebærer det at se!  Generelt er der ingen involvering af det/de observerede /som.
Arbejdsglæde.
Kommunikation / it.
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Medlemsgalleri Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Danser Navn Trommer Navn Trommer Navn Trommer Næste side.
Kultur- og branchestudier
2/48 De spræller i nettet Rolf Molich D IALOG D ESIGN.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Design af brugergrænseflader Fokus på strategisk arbejde med brugergrænsefladedesign samt heuristisk evaluering / ekspertvurdering Usability oktober.
Design af hjemmeside til udsatte børn
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Kom / It - Brugergrænseflader
Præsentation af Portfolio site Kim Jensens.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Den Regionale LEAN Enhed
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Ledelse i forskellige retninger
Litterært makerspace.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Perception og disposition af grænseflader
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Usability ITU, Forår 2009 Usability ITU Forår 2009 ’Teori 1’ 2. kursusgang, 12. februar.
USABILITY Session 1 Introduktion til kurset Introduktion til usability.
Reklameanalyse Walkthrough.
Heuristisk Evaluering / Ekspertgennemgang
Skub og træk DDK ITU F2007 John Paulin Hansen. Ambient reklame Engang: Skjult markedsføring, gurilla- reklamer, græsrods-opinionsdannelse... Nu: Fast.
Kompositoriske heuristikker og værktøjer. Matematisk centerOptisk center.
Næste uges opgave Forbered interview med opdragsgiver Spørg til målgruppe, primær sekundær Primære mål og funktioner Alle typer data de kan stille til.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Grundlæggende Webdesign
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Eye track analyser (5) NB: Da der forekommer voldsomme mængder megabyte i billederne til forelæsningen, er her kun de slides, som indeholder tekst; 11.
DIEB10.1 Kursusgang 10 Oversigt: Sidste kursusgang Eksempler på løsning af opgaven Arkitektur for brugergrænsefladen og for systemet Dokumentation af designet.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Design - brugervenlighed
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Metoder og produktion af data
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen forelæsning

Plan for i dag Præsentation af opgave 2 Om usability og brugertests Brugeraspektet ved Web-design –opbygning af form og betydning oplevelsen som spontan reaktion –psykiske gestaltlove og farveoplevelser oplevelsen som kulturbestemt konvention –åbenhed og struktur

Brugertest af websites Specielt relevant for et pull-medie som internettet –Nettet som brugerens medie Tim Berners-Lee, Jakob Nielsen, Rolf Molich, Lars Ballieu –Nettet som den spontane reaktions medie Vannevar Bush, Ted Nelson m.m. Steve Krug: Don’t make me think Et behov ved nye medier, som tiden løber fra?

Val Caseys’ synspunkt I work into conversation that on every page, the user needs to know where they are, what they can do there, and where they can go, and I show a really wide variety of work. I teach students to provide context, rather than explicit instructions in their designs. Current practice is overrationalized and focuses too deeply on task analysis, and not enough on empathy. I think that now, Web design has really crossed over to another point. I think that usability was a hot issue, and it's fading because people are getting used to computers. Now all of a sudden, the focus isn't "we aren't meeting our usability standards." Now it's "what kind of cool user experience can we make that has motion and user interactivity?"

Funktionalitet / Brugbarhed Funktionalisme –kulminationen af den rationalistiske tradition –oplysningen –menneskets som historiens subjekt –opgøret med den historiske stil ”Dekoration og forbrydelse” –funktionalisme og teknologi –”Huset er en maskine til at bo i” – Le Corbusier

Funktionalitet / Brugbarhed Fra funktionalisme > til brugbarhed > til brugervenlighed –traditionen fortsætter i Jakob Nielsen: Designing Web Usability The Practice of Simplicity

Brugertest Den empiriske metode

Rolf Molichs brugerbegreb Brugeren er den ukendte, den uforudsigelige, den uberegnelige Web-udvikleren er ikke selv i stand til at leve sig ind i brugerens oplevelse Kun direkte konfrontation med brugerens oplevelse i en testsituation, formidlet gennem en specialist i brugervenlighed, kan lære web-udvikleren at skabe brugervenlig web-design Bruger Usability-ekspert Web-udvikler

Hvem kan ikke fungere som bruger i en test ”Enhver edb-kyndig er inhabil, når det drejer sig om at bedømme dialogen på et websted, hvor han ikke selv tilhører målgruppen. Det gælder særlig, når det drejer sig om et web-sted, som vedkommende selv har været med til at udføre.” Rolf Molich, s. 16 Spørgsmålet er, om vi ikke alle med tiden bliver ”edb- kyndige” i en eller anden form. Et web-sted bør også bygge på medie-konventioner og brugervaner.

Brugertesten som et kulturmøde ‘Polle og problemos med Mobilos’ Den ædle vilde i 1700-tallets roman som kritiker af europæisk kultur Molichs brev til testdeltagere [s. 129]

Feltet af beslutningstagere bestyrelse direktion marketingfolk reklamebureau grafiske designere databasefolk konceptudviklere usability-folk programmører projektledere systemarkitekter informationsarkitekster brugere?

Hvad er brugbarhed? Nytte –i den grad opgaven fuldføres og mål nås Effektivitet –mindst mulig anstregelse og indsats Tilfredshed –hvor tilfredsstillende er det at bruge produktet?

Definition af brugervenlighed Et brugervenligt websted er et websted, der er 1let at lære 2let at huske 3effektivt at bruge 4forståeligt 5tilfredsstillende af bruge 1-3 kan testes i tid, 4 kan teste ud fra brugerens svar, 5 udtrykker brugerens subjektive følelse, som ytres i interview eller spørgeskemaer.

De fem gyldne regler (1) 1Kend dine brugere –Fastlæg og beskriv målgrupperne for web-stedet –Observer brugerne, mens de løser tilsvarende opgaver uden for det nye web-sted –Interview typiske brugere. Spørg om deres forudsætninger, holdninger og forventninger –Dokumenter dine resultater

De fem gyldne regler (2) 2Inddrag dine brugere –Sørg for, at det er let for udviklere at komme i kontakt med brugere –Hold jævnlige møder med typiske brugere, hvor I diskuterer og tester prototyper

De fem gyldne regler (3) 3Test og ret designet –Lav prototyper, eventuelt på papir –Test prototyperne ved at bede typiske brugere løse opgaver med dem –Brug erfaringerne fra testen til at forbedre designet –Hvis resultaterne er gode, så implementér prototypen –Vær forberedt på, at 2-5 gennemløb af denne test- ret cyklus normalt er nødvendigt

De fem gyldne regler (4) 4Lær af andre –Se på forbilledlige web-steder –Udfør sammenlignende test af brugervenlighed af konkurrenternes web-steder –Lær af både det gode og det dårlige

De fem gyldne regler (5) 5Koordinér hele brugergrænsefladen –Udarbejd en dialogstandard (for sideopbygning, knapstørrelse, brug af farver og udformning af meddelelser m.m.) –Udpeg en koordinator –Aftal faste procedurer for opfølgning på standarden –Aftal faste procedurer for ændring af standarden.

Metode ved brugertest Brugeren som objekt –genstand for iagttagelse –evt. videooptagelse Brugeren som subjekt –tænke højt-testen brugeren bliver derved ‘gennemsigtig’ processen ‘rationaliserer’ brugeren

Design Struktur og æstetik Organisering af et stofs elementer efter en overordnet plan –Planen skal afspejle stoffets struktur –Tildele elementerne betydning –Metoden skal være konsistent, så den i sig selv udtrykker en stil

Et eksempel på redesign

Nogle principper Nærhed og distance –Hvad der hænger sammen, skal står sammen Lighed og forskel –Sammenhæng skabes med lighed, hierarkiske niveauer udtrykkes ved brud Fokusering –Skab betydningsbærende kontraster

Form og betydning Betydning knyttet til form –som spontan, naturlig reaktion gestaltlovene farveoplevelse –som kulturelt opbygget konvention historiske stilarter mode

Et eksempel De geometriske grundformer Platons metafysiske tolkning af geometrien Vitruvius’ arkitektoniske tolkning af sammenhængen mellem templet og den menneskelige krop Leonardo da Vincis tegning

Gestaltpsykologien Gestalt-lovene karakteriserer de grundlæggende mønstre eller lovmæssigheder, som styrer vores visuelle perception af dele og helheder Loven om figur-grund (5)

Gestaltlovene (1): Nærhed Loven om nærhed Tætstående elementer opfattes som et hele

Gestaltlovene (2): Lighed Loven om lighed Elementer, der ligner hinanden, opfattes som et hele

Andre gestaltlove Loven om kontinuitet (3) Præference for kontinuerte, ubrudte omrids med den simpleste struktur Loven om lukkethed (4) Præference for komplette, lukkede figurer Loven om figur-grund (5) Den mindste af to overlappende figurer opfattes som figuren, mens den største opfattes som baggrund Loven om symmetri (6) Den samlede gestalt sejrer over enkeltdelene

Farveoplevelse Fysiologisk farveoplevelse Psykologisk farveoplevelse –varme og kolde farver –synæstesi farve og lyd Konventionel farvesymbolik Modefarver

Naturfarver komplementærfarver mellem farve

Strukturel betydningstilskrivning Farvekontrast = forskellige tilstande mellem farve rød = blod = fare grøn = kontrast = ingen fare mørke farver = ingen forandring lys farve = forandring Lyskontrast = forandring

Brug af grid Grid’et som den overordnede ’rytme’ for sidens layout –Indtegn under planlægningen flugtende linjer, så elementerne sammen både danner underordnede enheder og en struktureret helhed –Arbejd bevidst med tekstens justering som venstre-, højrestillet og centreret –Det er lige så vigtigt at dimensionere de tomme felter (’white space’) mellem elementerne, som elementerne selv

Designprincipper RENAISSANCE –Lineær, tingenes grænse betones –Flade –Lukkede former –Mangfoldighed –Absolut klarhed BAROK –Malerisk, tilsyneladende uendelighed –Dybde –Åbne former –Enhed –Relativ klarhed Heinrich Wölfflins karakteristik af forskellen mellem renaissancens og barokken kunst: – fra formbeskrivelse til livstydning

En forskel, der gør en forskel enhed balance symmetri regularitet minimalisme diskretion forudsigelighed statik neutralitet fragmentering ustabilitet asymmetri irregularitet overflod overdrivelse spontaneitet dynamik accentuering Valerie Casey’s dikotomier

Den horisontale og den vertikale side Vi ser på to eksempler besøger webstedet og kigger på dets brug afwww.afsnitp.dk –åbenhed og struktur –variation og konsistens –vertikale og meget dybe sider –brug af nye vinduer

Næste gang Udviklingen af et webprojekt –Gæsteforelæser: Hanne Terkelsen Vi ser på resultaterne af første opgave