Projekt e-læring & KVUC flex Oplæg VUC Storstrøm

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
“Hvor er e-læring på vej hen?”
Advertisements

Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
Rungsted Gymnasium.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Sigrid .
De store underviser de små ved hjælp af it.
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Studentereksamen - stx
Studieretningen Engelsk A – Spansk A med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Elevaktiverende undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Falkos sproglige studieretning
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Projekt e-læring E-fokus konference Stig Pedersen (KVUC)
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Hvem er HF-kursisterne og hvordan kan vi motivere dem?
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Gymnasiet (Stx)
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Værkstedsundervisning
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
læse- skrivevanskeligheder
Intrfaceprojektet som partnerskabelse v/Lektor Ane Hejlskov Larsen, Center for museologi, Aarhus universitet Lederkonference 2010.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Sanne Yde Schmidt, lærer Greve Gymnasium Konference om omlagt elevtid Workshop 3 Pædagogisk ledelse i forhold til bl.a. omlagt elevtid, progressionsplaner.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Digital læring og undervisning
Spansk IT efter reformen.
Det rullende Universitet
Præsentationens transcript:

Projekt e-læring & KVUC flex Oplæg VUC Storstrøm 28.5.13 Stig Pedersen (KVUC)

Fremtiden? 65% of today’s grade school kids will end up at jobs that haven’t been invented yet. USA Department of Labour

To-tre gode grunde til at e-lære Bøgerne forsvinder Vi kan noget vi ikke har kunnet før Bedre læring?

6x+7=4-2x Betydning for fremtidig tilrettelæggelse

Projektorganisering Samarbejde mellem 8 gymnasier/VUC’er i Region Hovedstaden Finansieret af RH/UVM/deltagende skoler Følgeforskning & evaluering

Projektvision Projekt mål Mindske frafald (jf. 95% målsætningen) Udvikle nyt undervisningskoncept med fokus på digitale læringsformer Udvikle kompetencekoncept for lærere Digital almendannelse til alle Producere 42 digitale forløb

Her kan e-læring gøre en forskel Stilladserende læring lærings-strukturer Forklarende og opklarende læring m-læring samhørighed og læring aktiverende læring 07-04-2017

Fokus på studiekompetencer Midler Differentiering fagenes sprog 2-sprogspædagogik læringstilgange mv. Fokus på studiekompetencer

Konkrete mål Skabe transformation til nye tider Finde nye veje til øget gennemførsel inkorporere viden & forskning i digitale læringsformer Øge motivation & begejstring hos alle Sikre digital almen dannelse hos kursister/elever Inspirere på tværs af fag (videndeling)

Norsk kundskabsløft 5 grundlæggende kompetencer (alle fag på alle niveauer): Læsning Skrivning Mundtlig fremstilling Matematik Digital forståelse http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=2  

Udfordringer Læringsstile (andre eksamensformer?) Skoleudvikling – hvordan? Understøttelse af "de ensomme unge og frafald (sociale medier?) Kompetenceudvikling (ePædagogikum?) Fortsat produktion af undervisningsmateriale: forlag eller skoler? Alt for mange får ikke en ungdomsuddannelse (Dropper ud eller begynder slet ikke) Hastige forandringer i læringsforståelse og tilrettelæggelser (ingen ved rigtigt hvor vi er på hen) Overgange mellem forskellige niveauer/uddannelser VUC’erne skal ha’ plads til alle (hvor ellers?)

Baggrund Fjernundervisning på KVUC 07-04-2017

KVUC Flex Årskursister 2007-2012

KVUC Flex Flexen udgør 20% af KVUCs årskursister Hele fagrækken Udviklingsarbejde over 15 år Vi udvikler hele tiden Flexsamarbejde på tværs af landet…

Udvikling og organisering på KVUC Lærersamarbejde udvikling i faggrupper/fælles materiale/faktisk lettere i en flexgruppe/ jf Hatties begrundelser for lærersamarbejde. Videndeling Kvalitetssikring og udvikling OK13

Eksempler Religion: tekstanalyse (modeleksempel) /google maps Spansk: lydoptager/gloseøvelser/grammatiktræning/arbejder med ‘før-aktivitet’ og ‘før-forståelse’ Samfundsfag C: læringsstile – afsluttende opgave Engelsk B: differentiering/læringsstile/grammatik/sprogtræning Psykologi: skriveøvelser/billedopslagstavle/’Spørg mr. Hint’ Dansk Avu: digtelæsning/ ‘cup-up metoden’ + læsestrategier Kemi: eksperimentel tilgang/animationer/opgaver http://youtu.be/buKSYiz3ilo Historie: Googles online redskaber/kronologisk eller selvvalgt gennemgang Biologi: animation og forklarende tale Mat A: vektormand Dsa: lyt og lær (brug af kursistoplæsning) Mat B: kursistvideoer: andres erfaring med emnet.. Osv….

Learning Management Systems Facebook Learning Management Systems Blogs Prezi Screencast-o-matic PowerPoint Glogster Videos etc Google Docs Dropbox Skype Blogs Evernote Google Maps Home Pages e-books Wikipedia pdf KVUC products Christian Dalsgaard & Janus Aaen: Center for undervisningsudvikling og Digitale Medier. Aarhus Universitet

Eksempler

Tak Besøg os gerne på: www.KVUC.dk http://eundervisning-wp.dk Adgang til materialet: skriv til sp@kvuc.dk