Workshop 3: Specialområdet i bevægelse… Brugergruppen: Hvorfor brugergruppe/erfagruppe? Hvem deltager i brugergruppen? Hvad er der kommet ud af brugergruppen? MinUddannelse: Uddannelsesplaner, Samtaleark Jobcenter Integration: Medialogic, samtykke, matchhistorik og jobplan, uddannelsespålæg, kommunikation Specialportalen: Nyt design, NemID login, kommunale tilbud
Brugergruppe/erfagruppe Formålet med brugergruppen er: - at give brugerne indflydelse på udviklingstiltag, i form af brugerønsker til systemet - at forbedre til gavn og glæde for brugerne - give smarte tips og tricks til anvendelse af systemet - at erfaringsudveksle på tværs af UU centrene - mulighed for sparring om forskellige problemstillinger - at have et socialt netværk mellem kollegaer og medlemmer af brugergruppen.
Brugergruppe/erfagruppe Brugergruppen består af følgende: Hans Brun Christensen, UU Aabenraa Lone Dagnæs, UU Horsens Hedensted Karen Olling og Valborg Jensen, UU-Tønder Marian Kortegaard, UU Aalborg Katty Kandegaard og Mette Brask UU Randers Uffe Lerbjerg Christensen, UU Vendsyssel Øst/Vest Birgit Nancke, UUO Odense Anette Nielsen og Lars Røge Hamer, UU Thy Lotte Rosenstrand og Steffen Koldsted, UU Nordvestsjælland Maria Juul Johansen, UUO Odense Tove Tranberg, UUV UU-Køge Bugt Magda Nielsen, UU Roskilde Samt Rasmus, Morten og Helle fra UVdata
Hvad er der kommet ud af …. - samordning mellem samtaleark på MinUddannelse.NET og indstillingsskemaet i Specialvejledning - Mulighed for at se flyttehistorik - Jobcenter integration - Specialportalen, NemID login - Websagspart følger start/slutdatoer automatisk ud fra elevens uddannelsesplan - Sagsparter kan vælges fra listen med dobbeltklik - Rediger og opret i opgavelisten - Sagsparter kan vælges fra listen med dobbeltklik - Opgavelisten minimeres nu ikke - Startdato på aktuelle element - Større vinduer til udskriftsfelterne - Slutdato på tilknyttede filer sættes automatisk - Regnemaskine kan åbnes i fanen Økonomi - Tilføjet kolonnen Sagsparter til forsiden……………………………………………………………
STU-Træf november På Severin i Middelfart Brugergruppe dag 28. november
Workshop 3: Specialområdet i bevægelse Hvordan optimeres det digitale samarbejde med forældre, sagsbehandlere, visitationsudvalg m.fl.
Agenda Grundlæggende præsentation MinUddannelse.NET: Samtaleark bringer vejledningen tættere på den unge Jobcenterintegration: Datadeling på tværs af kommunale systemer Filteringsmulighed på afsluttede elever Specialportalen: De eksterne parters indgang til STU vejlederen
STU forløb, hvordan? Hvordan håndteres et typisk forløb? – Specialvejledning – Tilbagemelding.dk – Specialportalen – Dokumentation og Fælles indberetning
STU flow En ung vurderes til at være i målgruppen Den unge oprettes i STU Der printes samtykke- erklæring fra STU Samtykkeerklæring sendes til relevante Samtykkeerklæring modtages og uploades i STU Dokumentation indhentes på den unge Udkast til uddannelsesplan i STU Påmindelsesdato for samtykkeerklæring i STU Indstillingsskemaet printes fra STU Indstillingsskemaet indsendes Uddannelsen godkendes Den unge sættes I gang i STU
MinUddannelse.NET: Samtaleark bringer vejledningen tættere på den unge Beskrevne behov fra brugergruppemøde: Inddrage den unge i vejledningsprocessen Møde den unge/forældre hvor de er
Eksempel på samtaleark
Nem import til Specialvejledning
Fordele ved metoden Nemmere adgang til skrivefelter Valgfrihed og tilpasning til den enkelte elevs behov og evner En metode udlader ikke den anden
Jobcenterintegration Øget fokus på samarbejde mellem Jobcenter og UU Center Nemmere udveksling af data Kræver en integration til Jobcenters system Løsningen gælder også UVvej
Oprettelse af Samtykkeerklæring
Samtykke givet
Matchhistorik og jobplan
Sager i jobcentret
Uddannelsespålæg
Kommunikation med jobcenter
Filtrering på afsluttede elever Forbedringsønsker til Specialvejledning: Overskuelighed på opstartsvinduet Forbedring af opstartshastighed Bedre arkivfunktion i programmet
Visning af afsluttede elever Sortering på Slutdato Mulighed for at angive, hvad der ønskes vist Tilpasning ift. Den enkelte vejleder
Fordele ved metoden Hurtigere opstart Bedre overskuelighed Afsluttede elever kan ”arkiveres” Nemt at finde tidligere elever og ”genaktivere” disse
Specialportalen: En kommunikationsgenvej -Styrket integration -Udveksling af information -Adgang til STU -Forskellige parter – Forskellige indgange
Nyt design – Nye funktioner
Søgeportalen Søgning Overblik Synlighed
Institutionssøgning Søg efter konkrete tilbud
Modulsøgning Søg efter moduler og behov
Kommuneportalen Adgang via Specialvejledning Fildeling Kommentarer Information direkte fra/til Specialvejledning
Filadgang på tilknyttede sager Følg sager Let filadgang
Institutionsportalen STU tilbud og institutioners adgang Præsentation Information
Moduler og elementer Hvad kan vi tilbyde? Hvem er vi interessante for?
Forældreportalen Ny funktionalitet Øgede kommunikationsmuligheder Bedre inddragelse
Styrket integration? Portalens fremtid Hvad gør vi? Integration af kommunale tilbud
Fremtidens ønsker og behov Hvordan ser I fremtiden tegne sig for STU? Hvor er de store udfordringer? Kan Specialvejledning håndtere dette? Hvordan kan Specialvejledning gøres bedre?
Spørgsmål & Svar Spørgsmål -Kontakter? -Hvordan og hvorfor? -Kendte problemer/Mangler