Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin er der elever, der angiver at der er mobning i klassen, også selvom ingen har sagt ja til at blive mobbet * – ergo diskrepans 4.kl. – flere angiver sig som mobbet 8.kl. – flere angiver, at der forekommer mobning i klassen Hypotese: I de klasser hvor der er opmærksomhed på mobning er flere,der opfatter sig som mobbede og som ser andre mobbede? * Dem, der har svaret ja til mobning kan være mobbede andre steder
Mobbet og mobber En stærk sammenhæng mellem at være udøver og offer (75 %) – dog stærkest for direkte mobning end for de mediebaserede former for ’overgreb’(Internet, 46 %); sms, 71 %) Bemærkelsesværdigt er det dog, at det lader ikke til, at det at blive mobbet (uafhængig af om man selv har mobbet andre) synes at have nogen betydning i forhold til at afsende ubehagelige meddelelser på Internet (13 %) og sms (18 %)
Mobning og modtagelse af ubehagelige meddelelser på Internettet og sms? Flest 4.kl. piger, der udsættes for ubehagelige meddelelser (Internet, 20,9 %; sms, 25,8 % Klar sammenhæng mellem at blive mobbet og blive udsat for ubehageligheder på Internettet og sms Klarere sammenhæng mellem mobning og sms (ingen forskel på klassetrin, i alt: 38,8 %) end mellem mobning og Internet (4.kl. ligger scorer højest, 42,6 % - i alt:33,6 %) Dog har 2/3 af dem, der har været udsat for direkte mobning IKKE været udsat for ubehageligheder hverken på Internettet og via sms Klar sammenhæng mellem at blive udsat for ubehageligheder på Internet og sms – men halvdelen af dem, der har været udsat på Internettet har IKKE været udsat på sms (og omvendt)
Negative oplevelser (mobning, ubehageligheder på Internet og sms) og elevernes opfattelse af sig selv og deres skoledag Langt stærkere sammenhæng mellem mobning og dårligt selvbillede / dårlig oplevelse af skolen end der er mellem mobning og ubehagelige meddelelser i Internet/sms- sammenhænge Sammenhæng mellem at have få venner / mindre god skoledag / negativt selvbillede og det at have været udsat for ubehageligheder (alle medier og klassetrin) Dog svagere sammenhæng i forhold til Internet og sms end i forhold til direkte mobning (højsignifikant) Populære elever udsættes i højere grad for ubehagelige meddelelser på Internet/sms end for direkte mobning (Stadig opfatte sig som populær og følelsen af en god skoledag trods ubehageligheder på Nettet/sms –virker måske mindre indgribende?)
Negative hilsner på nettet Dem, der har været udsat for mobning og generelt har været udsat for negative hændelser (IRL og URL), får 35,5 % også negative hilsner over Internettet Dem, der ikke er blevet mobbet men dog stadig er udsat for negative hændelser får kun 16,2 % Af dem, der får ubehagelig meddelelser er 53,9 % heraf negative hilsner på Internettet frem for de, der får negative hilser via sms, hvilket udgør 38.5 %
Positive hilsner Dem, der har været udsat for mobning og generelt har været udsat for negative hændelser, får kun 25,5 % af disse positive hilsner Blandt dem, der har fået ubehagelige meddelelser på nettet/sms får samtidig knap 50 % positive hilsner (bemærkelsesværdigt: andelen af positive hilsner er større blandt dem, der også har været udsat for negative hændelser, i forhold til dem, der ikke har været udsat for negative hændelser. Hypotese: de, børn der mobbes direkte er i højere grad isolerede, end dem, der bliver generet via Internet/sms
Holdninger til intervention Flest mener, at man skal blande sig/forsøge at standse mobningen; få fat i en voksen Få har valgt svarmulighed: Ingenting – det er dog markant at det er mobberne, der har valgt denne mulighed (også mobberne, der selv er blevet mobbet) ¼ mener, at det hjælper at snakke med mobberne Hjælper det at, når læreren blander sig? 82,8 % mener at det altid/nogen gange hjælper (ikke blevet mobbet/ikke mobbet andre, 84,8 %) 17,2 % mener at det aldrig hjælper, men at det bliver værre (er ikke blevet mobbet/har mobbet, 36,2 %) Hjælper det, når eleverne blander sig? 85,8 % mener, at det altid/nogen gange hjælper (ikke blevet mobbet/ikke mobbet andre, 87,7 %) 14,2 mener, at det aldrig hjælper, men at det bliver værre (er blevet mobbet/mobbet andre, 37,5 %)