Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Er der noget galt med ulighed?
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
Hvad vil det sige at leve i tro?
Pligtetik.
Grundkursus i Videnskab og filosofi Forelæsning 2: Erkendelsesteori II
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Spejderidéen Spejderloven
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
Forelæsning 7: Metaetik og etik
Tradition og Fornyelse
All You can do is tickle it, and see how it jumps
APOLOGETIK – TROENS FORSVAR I SKAL ALTID VÆRE REDE TIL AT GIVE ET FORSVAR FOR DET HÅB I HAR. (1PET 3:15)
Livets.spil (social.software). pelleguldborghansen. Født 1977 Udannet på RUC i filosofi og Socialvidenskab PhD. i filosofi 2010 Co.Director of ISSP, SDU.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
”Kaldet til kærlighed”
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Forelæsning 9: Anvendt etik (forts.) og politisk filosofi
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
1 The Case Research Strategy in Studies of Information Systems Af:Izak Benbasat, David K. Goldstein og Melissa Mead Publiceret: MIS Quaterly i 1987.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Konvention lokalt og konkret Hvordan får vi mest muligt ud af FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap? Fredericia 6. september 2013 Mette.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Magtteori II 14. September Én-dimensionel magt Aktøradfærd Aktuel magtudøvelse Politisk beslutningsproces Observerbar interessekonflikt = konflikt.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
“Cheshire Puss,” she began, …… ”Could you tell me, please, which way I ought to go from here?” “That depends a good deal on where you want to get to,”
Vejlederens kommunikation
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Økonometri 1: Dummy variable
Niels Pein Regelopdatering Niels Pein Udpluk af nyhederne Definitioner Regler Decisions.
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Grundkursus i Videnskab og filosofi Forelæsning 4: Metafysik Jakob v. H. Holtermann, * retsfilosofi.dk.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Folksonomier: når brugerne samarbejder Eller Folksonomier: Når samarbejde mellem brugere er indlejret i informationssystemerne.
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Virtualitet - i historie Fagdidaktik, Middelfart Eigil Møller
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Hvad er et godt eksperiment, og hvordan planlægges en eksperiment række? hypothesis, theory, law mean a formula derived by inference.
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Identitet: Skadet Fredens-Nazareth
. Oh, store Gud med fem vers
AIDA Reinsurance Working Party Meeting
Kirkens kit – akademiets kant
Forskning i Teledialog
I Herrens Hænder In the hands of God 4 vers
Præsentationens transcript:

Jakob v. H. Holtermann, jvhh@ruc.dk * retsfilosofi.dk Grundkursus i Videnskab og filosofi Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering Jakob v. H. Holtermann, jvhh@ruc.dk * retsfilosofi.dk

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 1. Disposition Politisk filosofi – Nozick og minimalstaten; Generelt om retsfilosofien; Sorites-paradokset – en case; Alf Ross’ realistiske retslære: Om retsvidenskabens videnskabelige status og forholdet mellem ret og moral: Præsentation af naturretten; Kritikken af naturretten; Efter naturretten: prognoseteorien; Diskussion af Ross’ argumenter; Eksamen og opsamling; Evaluering

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 2. Nozick: Grundtanke: enhver omfordeling krænker borgernes frihedsrettig- heder; Målet bliver minimalstat. Statslige regulering: Liberalisme/ Libertarianisme Socialliberalisme Socialisme Anarki Minimalstat Velfærdsstat (blandings-økonomi) (planøkonomi) Totalitær stat

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 3. Selvejerskabstesen: Udgangspunktet er rettighedsteori; Personer ejer selv deres kroppe og værdien af deres arbejdskraft; Derfor kan omfordeling via skat ikke forsvares; Argumenter: Kant mod Rawls: enhver omfordeling gør den der tages fra til middel for en anden som mål; Moralske restriktioner.

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 4. Den private ejendomsret: Princippet for retmæssig tilegnelse: En person er alene berettiget til et hidtil u-ejet gode dersom personens tilegnelse ikke stiller andre dårligere (Locke). Princippet for retmæssig overførsel: Afgørende er friheden. En fordeling er retfærdig hvis den på retfærdig vis opstår ud fra en tidligere fordeling der selv er retfærdig. Princippet for genopretning af uretfærdigheder i forhold til 1 & 2: Dikterer at personer hvis retmæssige ejerskab er blevet krænket, skal kompenseres.

5. Wilt Chamberlain-argumentet: Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 5. Wilt Chamberlain-argumentet: Forberedelse: Der findes to slags retfærdighedsteorier: Sluttilstandsprincipper: Afgør om en fordeling er retfærdig ud fra en sammenligning med alternative fordelinger. Fordelingernes historik er i irrelevant. Historiske principper: Afgør om en fordeling er retfærdig ud fra hvor- dan den er blevet til. Wilt Chamberlain-argumentet: Fungerer som modeksempel til Rawls. Tankeeksperimentet viser os to situationer hvor den ene ifølge Rawls burde være bedre end den anden. Men det stemmer ikke overens med vores intuitioner omkring tankeeksperimentet.

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 6. Retsfilosofi generelt: Retsfilosofien giver en generel karakteristik af retten og retssystemet; Et eks.: Sorites-paradokset; Filosofisk evergreen Genereres med: Lighedstanke Og vage begreber; dvs. begreber der er tolerante over for mindre ændringer Paradoksets logik kopieres i retssystemet: Lige tilfælde bedømmes ens Også retssystemets begreber er vage

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 7. Maskeforbuddet (Straffelovens § 134 b): ”Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.” - Strl. § 134 b

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 8. Andre eksempler på vage begreber der kan generere sorites-paradokser: “Driftsomkostninger, dvs. De Udgifter, som i Aarets Løb er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde Indkomsten” (Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a ); fx. silikonebryster, fitness-kort, kattemad, etc. Retfærdige krige… Ret til liv… (jf. Tooley) Raves… Nimis + Arx Etc. etc.

realistiske retslære: Hovedværk: Om ret og retfærdighed – en indfø- Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 9. Alf Ross’ (1899-1979) realistiske retslære: Hovedværk: Om ret og retfærdighed – en indfø- relse i den analytiske retsfilosofi (1953); Inspireret af logisk positivisme/empirisme; Åndskæmpe – og ”tyran”; Har fået hård medfart i moderne retsfilosofi; Hovedærinde: opgøret med naturretten

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 10. Naturretten: Hovedfigurer: Stoikerne og særligt Thomas Aquinas (1225-1274); Grundtanke: retten hviler på moralen der er grundet i naturen, i den menneskelige fornuft; Enhver retsregel er i princippet deducerbar fra grundlaget; Forskellige grader af binding ml. ”overflade” og ”fundament”, mellem retsregler og ”retfærdighedens ide”; Naturret er fundamentalisme Cicero: ”Loven er den højeste fornuft, der som en naturligt medfødt gave byder hvad man bør gøre, og forbyder det modsatte.”

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 11. Kritikken af naturretten: Ross: ”Retfærdighedsideen”, dvs. tanken om et moralfilosofisk grundlag for retssystemet er hovedproblemet. Han fremfører tre hovedargumenter herimod: Argumentet fra den historiske variabilitet: ikke tvingende; Ad hominem-argumentet: ikke tvingende; Evidens-argumentet: tvingende

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 12. Argumentet fra den historiske variabilitet: ”… erfaringen viser at de doktriner man har ment at kunne hente fra [naturretten] så langt fra at være evige og uforanderlige har vekslet med tid, sted og person. I naturrettens noble klædebon har man i tidens løb forsvaret eller kæmpet for alle tænkelige krav, øjensynlig affødt af en bestemt livssituation og bestemt af økonomiske og politiske klasseinteresser, tidens kulturelle overleveringer og fordomme, dens aspirationer – kort sagt alt det der indgår i det man plejer at kalde ideologi. Byder naturen at mennesker skal være lige som brødre eller er dens lov at den stærkere skal herske over den svage og at derfor slaveri og klasseforskel hører til Guds mening med tilværelsen? Begge dele er blevet hævdet med samme styrke og samme ’ret’ … [(Kapitlet om familieretten er altid munter læsning i de naturretlige systemer, fordi de så klart afslører tidens moralske fordomme.)] … Som en skøge er naturretten til rådighed for enhver.” (s. 70, 1. & 2. spalte) Jf. Descartes: ”Jeg har allerede i nogen tid nu været klar over at jeg fra min tidligste ungdom havde anset adskillige falske anskuelser som sande.”

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 13. Ad hominem-argumentet: ”… moralmetafysikken [har] til fælles med al anden metafysik … angsten for det vekslende og usikre i livet, al tings forgængelighed; eller omvendt trangen til det absolutte, det evig uforanderlige der trodser forkrænkelighedens lov. På det moralske område betyder det angsten for at træffe valg og afgørelse. … Moralmetafysikken er født af angsten for dette ansvar. Man skyder det fra sig ved at hævde og tro, at de yderste principper der er bestemmende for ens handling, er uafhængige af ens eget valg og forgodtbefindende … Er der en lov grundet i tilværelsens substans eller min egen fornuftige natur, der dikterer mig den ’rigtige’ handling, er jeg selv et lydigt led i en større helhed og uden alt ansvar.” Ross 1953, Om ret og retfærdighed, s. 344-345

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 14. Evidens-argumentet: Erkendelse forudsætter sandhedskriterium; Eneste mulige sandhedskriterium for ”moralmetafysikeren” er evidens; Evidens er intrasubjektiv: ”Det sidste grundlag for enhver naturret ligger i en privat (intrasubjektiv), umiddelbar indsigt, en evident skuen, en intuition.” (s. 70) Men sandhedskriterium må være intersubjektivt/offentligt for at fungere. Der må være en verifikationsprocedure. Fordi: ”Kan ikke min intuition være lige så god som din? (jf. Ayer: ”Some moralists claim to settle the matter by saying that they ’know’ that their own moral judgements are correct. But such an assertion is of purely psychological interest, and has not the slightest tendency to prove the validity of any moral judgement. For dissentient moralists may equally well ’know’ that their ethical views are correct. And as far as subjective certainty goes there will be nothing to choose between them.” s. 141)

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 15. Efter naturretten – prognoseteorien: ”Retfærdighedsideen”, dvs. ideen om normative udsagns universelle gyldighed må afvises; Retsvidenskaben kan derfor ikke være en morallære; Retsvidenskaben bliver en prognoseteori: ”The prophecies of what the courts will do in fact, and nothing more pretentious, are what I mean by the law.” - Oliver Wendell Holmes Jr. (amerikansk retsrealist, 1841-1935) Prognoser er ikke moralske/normative, men empiriske/deskriptive udsagn; Er derfor verificerbare

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 16. Prognoseteori – fortsat: Norm-deskriptiv, ikke norm-ekspressiv disciplin; en lære om normer, ikke i normer. Muliggør skel mellem retten som den er, og retten som den burde være; ml. retsvidenskab og retspolitik Retskildelæren: Lovgivning; Præjudikater/præcedens (~tidligere afgørelser); Retssædvane; Kulturtraditionen/”forholdets natur” (rimelighedsbetragtninger)

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 17. Diskussion af Ross’ normskeptiske argumenter: Dommere ”lades i stikken” Ad hominem-argumentet: Er troen på moralsk erkendelse odiøs? ”Alle mennesker stræber af naturen efter viden.” – Aristoteles Troen på det moralsk rigtige synes ikke mindre byrdefuld end skepticismen, snarere tværtimod!? Kan nogen disciplin overhovedet honorere Ross’ videnskabskriterium, dvs. gennemtvinge enighed?

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 18. Diskussion af Ross’ normskeptiske argumenter - fortsat: Kan nogen disciplin overhovedet honorere Ross’ videnskabskriterium, dvs. gennemtvinge enighed? Genstridige Wittgenstein: “My German engineer, I think, is a fool. He thinks nothing empirical is knowable – I asked him to admit that there was not a rhinoceros in the room, but he wouldn't.” – Bertrand Russell, “Letters to Lady Ottoline” ”Any statement can be held true come what may, if we make drastic enough adjustments elsewhere in the system.” – W.V.O. Quine, “Two Dogmas of Empiricism” Derfor: den empiriske videnskab også truet Muligheder: Fastholde kriteriet og blive global skeptiker Moderere kriteriet og risikere at naturretten kommer tilbage i varmen

Forelæsning 10: Retsfilosofi, politisk filosofi og evaluering 19. Nozick revisited: ”Though philosophy is carried on as a coercive activity, the penalty philosophers wield is, after all, rather weak. If the other person is willing to bear the label of ‘irrational’ or ‘having the worse argument’, he can skip away happily maintaining his previous belief. … Wouldn’t it be better if philosophical arguments left the person no possible answer at all, reducing him to impotent silence? Even then, he might sit there silently, smiling, Buddhalike. Perhaps philosophers need arguments so powerful they set up reverberations in the brain: if the person refuses to accept the conclusion, he dies. How’s that for a powerful argument? Yet, as with other physical threats (‘your money or your life’), he can choose defiance. A ‘perfect’ philosophical argument would leave no choice.”