10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Advertisements

5 IT-didaktiske principper
Notation Oversigt Kapitel 18.
2009NOEA/IT - Databaser/arkitektur1 Databaser Introduktion - Arkitektur Introduktion DBMS-arkitektur Datamodeller.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
DIEB9.1 Kursusgang 9 Oversigt: • Sidste kursusgang • Opgaver • Beskrivelser af komponenter • Typiske komponenter • Arkitektur for en GUI.
Kursusgang 9 Oversigt: Sidste kursusgang Principper for visuelt design
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Softwarekonstruktion
Kommunikation alvor og sjov
Ledelse af innovative medarbejdere
IS-Strategi.
Kajs Biler Analyseresultater.
Booking System Mols-Linien Niels Liisberg
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Fra Internet til semantisk web via taksonomier AF:Hosein Askari ITST.
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Datafordeleren.
Analyse af anvendelsesområde
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Objektorienteret programmering
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Kristian F. Thomsen infrastructure specialist i edgemo Claus Egeberg-Gjelstrup infrastructure specialist i edgemo
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Introduktion til arkitektur design Arkitektur design handler om at få en forståelse for, hvordan et system skal organiseres og designe den overordnede.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
Design II oktober 2009 gtj SAD design II.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
Indledende Programmering Uge 6 - Efterår 2006
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Risikovurdering af ændringer i drift og organisation ­Sikkerhedskonference 2014.
Bæredygtighed og produktionsoptimering :. Overordnet program:  Definition af bæredygtighed  Definition af besparelser  Gennemgang af matrix  Strukturering.
Effektiv vækst - Workshop
Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet
Kvalitetsudvikling hvordan
Problem med at følge de konstant voksende datamængder
Virksomhedens livscyklus
Præsentationens transcript:

10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10

10.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Resultat af Komponenter «komponent» BGF «komponent» SGF «komponent» Kerne

10.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Aktiviteter i Komponenter l Kriterier l Komponenter l Processer

10.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponent og ansvar Komponent: En samling af programdele, der udgør en helhed og har et veldefineret ansvar Mindste: en klasse Største: et system Komponentens ansvar Model: –Vedligeholde en opdateret repræsentation af problemområdet.

10.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Udforsk mønstre Lagdelt arkitektur –Generelt om lag og dele Grundarkitektur Klient-server arkitektur –Kombinering

10.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Lagdelt arkitektur Lag: beskriver en komponents ansvar ved hvilke operation, der tilbydes opad og hvilke der udnyttes nedefra Del: Ingen væsentlig interaktion med andre dele i samme lag Lukket arkitektur: kun anvende operationer på det umiddelbart under- liggende lag Åben arkitektur: anvende alle underliggende lag

10.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Grundarkitektur Grundarkitekturen afspejler opdelingen af omgivelserne i problem- område og anvendelses- område “Teknisk platform” er en udvidelse og indkapsling af den underliggende tekniske platform

10.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Klient-server arkitektur Netværk Princip: optimere udnyttelse af klienternes ressourcer og netværkets kapacitet

10.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Opdel i komponenter (1) Vurder behovet for distribuering Karakteriser systemets overordnede funktion Find tyngden i systemet Beskriv grænseflader til andre systemer Overvej yderligere opdeling Tilføj specielle komponenter Delsystemer Separate lag Administration Overvågning Styring Modeltungt Funktionstungt Interaktionstungt Fritstående Indlejret Ex. kryptografering Persistens

10.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Opdeling i komponenter (2)

10.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Oversigt At skabe en forståelig og fleksibel strukturering af et edb-system. Komponentarkitektur: En strukturering af et edb-system i indbyrdes forbundne komponenter. Komponent: En samling af programdele, som udgør en helhed og har et veldefineret ansvar. Reducer kompleksitet gennem ansvarsdeling. Indtænk stabile strukturer fra omgivelserne. Genbrug komponenter. Et klassediagram med specifikationer af de komplekse komponenter. Formål Begreber Principper Resultat

10.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Opgave 1: Komponenter Formål At definere relevante komponenter. Arbejdsform 1.Tag udgangspunkt i system- definition og analysedokument. 2.Overvej relevansen af de generelle mønstre for arkitektur. 3.Overvej yderligere opdelinger af de fundne komponenter. Resultat Et klassediagram med komponentarkitekturen.