Fokus på offeret. Overgreb

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

BØRN OG SEKSUALITET AUGUST 2013
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Parforhold; kommunikation og seksualitet
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Velkommen til 3 ugers kursus
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Lærings- og praksisfortællinger:
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Børn og sorg - og sprældøde døde
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Pædofili Pædofili.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Tema 5 Hverdagsliv i familien
1 Handleplan. 2 Ved mistanke Mærk din reaktion Skynd dig langsomt med mindre der er fare Indkald til møde med kolleger Indkald evt. til tværfagligt møde.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
Disposition Præsentation af emne Mobning
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Stress En folkesygdom?.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
At være pårørende til et menneske med affektiv bipolar lidelse
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Spændingsfeltet mellem tro og psykologi Aida H. Andersen og Ole Rabjerg, Agape.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
 Barnet fortæller 47,1 %  Forældre 35,0 %  Andet familiemedlem 1,8 %  Andre børn 1,7 %  Hospital/læge 2,4 %  PPR/socialforvaltning 1,3 %  Institution/skole.
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
”Jeg kommer ud med mine følelser hos nogen, der ved, hvordan det er” - Gruppetilbud til unge, hvis forældre eller søskende har en psykisk sygdom.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Trivsel og mental sundhed
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
Kursus for personer med demens og pårørende
Præsentationens transcript:

Fokus på offeret. Overgreb   Du kan have fået så lidt nærhed, at du oplever overgreb som kærlighed Du kan have fået så lidt kærlighed, at du oplever nærhed som overgreb Anette Løwert

Fokus på offeret. Hvordan reagerer vi overfor et offer: Når man mangler faglig viden, bliver man lettere handlingslammet Når man har en faglig viden ser man nogle gange spøgelser eller handler overilet – for jeg ved nemlig godt, hvad man skal gøre!!! Anette Løwert

Fokus på offeret. Hvem kan være offer? børn voksne piger eller kvinder drenge eller mænd raske eller handicappede familie/kendte eller ukendte Anette Løwert

Fokus på offeret. Definition på et offer: Juridisk definition Terapeutisk definition Anette Løwert

Fokus på offeret. Juridisk definition i Danmark: Incest straffelovens §210 Sexuelt misbrug af børn og unge under 18 år straffelovens § 222, 223, 224,og 225 Sexuelt overgreb mod voksne straffelovens § 216, 217, 218, 219, 220, 221 Anette Løwert

Fokus på offeret. Juridisk definition i Grønland: Incest Voldtægt Kriminallov § 74 Voldtægt Kriminallov § 77 og § 78 Sexuelt misbrug af børn under 15 år Kriminallov § 79 Sexuelt misbrug af unge under 18 år Kriminallov § 80 og § 81 Anette Løwert

Fokus på offeret. En mulig terapeutisk definition på incest: Incest forekommer, når et nærtstående familiemedlem i en magtfuld position forsøger at tilfredsstille et eget behov hos et andet familiemedlem i en mindre magtfuld position ved at sexualisere sit behov. Anette Løwert

Fokus på offeret. En mulig terapeutisk definition på sexuelt misbrug/overgreb: Sexuelt misbrug/overgreb forekommer, når en voksen i en magtfuld position forsøger at tilfredsstille et eget behov hos et barn, en ung eller en voksen i en mindre magtfuld position ved at sexualisere sit behov. Anette Løwert

Fokus på offeret. Krænkerens behov kan være behov for kærlighed, tryghed, nærhed, magt, hævn mod offeret eller tredje person eller det kan være et behov for sex. Sexualiseringen kan gælde alt fra kærtegn, kys, gentagne verbale ytringer om personens bryster og andre legemsdele til genitalt, oralt eller analt samleje eller onani med eller foran offeret. Anette Løwert

Fokus på offeret. Forskellige former for sexuelt overgreb/voldtægt: Sexuelt overgreb/voldtægt ved en bekendt Sexuelt overgreb/voldtægt ved en ubekendt Sexuelt overgeb/voldtægt som ”krigsvåben” Massevoldtægt Anette Løwert

Fokus på offeret. Faresignaler hos børn: Ændret adfærd Er urolige/ukoncentrerede eller meget indelukkede Generel mistillid til voksne Overdreven/grænseoverskridende fysisk kontakt Klager over fysiske smerter Er sexuelt mere moden end forventet Overdreven trang til at fantasere Misbruger/tyraniserer mindreårige Selvmordstanker Starter misbrug Anette Løwert

Fokus på offeret. Faresignaler hos voksne: Ændret adfærd Tristhed/depression/psykose Selvmordstanker/selvmordforsøg Misbrug Angst for at være sammen med andre Søvnbesvær Hyppige lægebesøg Anette Løwert

Fokus på offeret. Myter om incest/sexuelt overgreb:   Hvis barnet/den voksne bliver sexuelt ophidset, er det ikke skadeligt, for så kan barnet/den voksne lide det, der foregår. (JOW - for det er svært for offeret at skelne mellem det fysisk behagelige og det måske fysisk og/eller psykisk ubehagelige). Anette Løwert

Fokus på offeret. Myter fortsat: Hvis offeret får ekstra opmærksomhed og omsorg, er det ikke skadeligt. (JOW - for offeret har svært ved at skelne mellem krænkerens - på den ene side ekstra omsorg og - på den anden side omsorgssvigt). Anette Løwert

Fokus på offeret. Myter fortsat: Det er naturligt, at børn er nysgerrige på det sexuelle område Så det er bedst, at det er én, der ved noget om sex, der stiller barnets nysgerrighed. (NEJ - børn spørger og vil gerne forklares, men vil ikke vises – kun af andre børn). Anette Løwert

Fokus på offeret. Myter fortsat: Børn glemmer hurtigt. Psykisk udviklingshæmmede og sindssyge glemmer, hvad der er sket (NEJ - alle husker noget ubehageligt eller uforståeligt. At bede specielt et barn holde på en hemmelighed er det ondeste, man gøre ved barnet – den bedste hemmelighed er den, man kan dele med en anden!). Anette Løwert

Fokus på offeret. Myter fortsat: Børn er for små til at forstå, hvad der foregår. Psykisk syge og udviklingshæmmede forstår ikke havde der foregår (NEJ – specielt børn er meget bedre til at fingerspidsfornemme end voksne – ved at sammenligne deres liv med andre, finder de ud af, at noget er anderledes). Anette Løwert

Fokus på offeret. Myter fortsat: Jeg, som voksen har vel også lov at have mine behov. (JOW - men behovene skal dækkes hos andre voksne, der har lyst til sex med vedkommende). Anette Løwert

Fokus på offeret. Myter fortsat: Hvis offeret har lagt op til flirt, så er det min ret at få sex, som jeg kunne forvente det. (NEJ – et ”stop” eller ”nej” er stadig gyldigt selvom der har været nok så megen flirt) Anette Løwert

Fokus på offeret. Fakta om incest og sexuelle overgreb/voldtægt: Jo tættere relation til krænkeren - jo større psykisk påvirkning Jo større hensyn fra krænkeren - jo sværere at håndtere Jo mere sexuel fysisk reaktion hos offeret - jo mere skam Jo mere isoleret offeret er med sin oplevelse - jo sværere at komme over Anette Løwert

Fokus på offeret. Hvorfor er det så skadeligt for barnet: offeret ”knækkes” i sin almindelige sociale udvikling, hvilket giver personlighedsmæssige problemer resten af livet – specielt tør barnet ikke søge tryghed af ængstelse for at blive svigtet. offeret ”oplæres” i at tilfredsstille andres behov, i stedet for at lære at fastholde egne behov.     Anette Løwert

Fokus på offeret. offeret har svært ved at sige NEJ. offeret oplever at kærlighed og sex hører sammen. offeret træner sig op til at undgå at mærke, hvad der sker med dets krop. offeret pålægges et ansvar, det ikke kan håndtere. Anette Løwert

Fokus på offeret. offeret føler sig medskyldig i det sexuelle forhold. offeret er skamfuld overfor omgivelserne. offeret fanges i familiens ”edderkoppespind” familien bruger ”vi” i stedet for ”du” og ”jeg”, hvorved barnet isoleres. offeret påduttes angsten om, at der vil ske en ”ulykke” for barnet eller familien, hvis barnet røber hemmeligheden. Anette Løwert

Fokus på offeret. Reaktioner hos et voksent offer? offeret føler sig skyldig offeret føler sig skamfuld offeret føler lede ved at fortælle om overgrebet offeret taber troen på sig selv offeret kan være bange for nyt overgreb offeret kan få ”back-flash” i forbindelse med sex offeret kan udvikle sexuelle dysfunktioner Anette Løwert

Fokus på offeret. Kræver det specialuddannelse, at hjælpe et offer? i det medmenneskelige forum? i det terapeutiske forum? i det juridiske forum? Anette Løwert

Fokus på offeret. Hvad er vores fornemmeste opgave i arbejdet med et offer, der er barn: give tryghed give mulighed for at få fortalt at sikre mod nye overgreb give viden om retten til at sige nej Anette Løwert

Fokus på offeret. Hvad er vores fornemmeste opgave i arbejdet med et offer, der er voksen: give tryghed give mulighed for at få fortalt at sikre mod nye overgreb give viden om retten til at sige nej give styrken til at kunne sige NEJ give redskaber til at kunne fornemme faresignaler Anette Løwert

Fokus på offeret. Hvem er de bedste til at hjælpe? De, der har lyst og ”tør” hjælpe. Anette Løwert

Fokus på offeret. Er der specielle forhold for psykisk udviklingshæmmede ofre? Sproglige vanskeligheder Forståelsesmæssige vanskeligheder Vigtigt at den, der taler med offeret, kender til disse vanskeligheder. Anette Løwert

Fokus på offeret. Kan vi hjælpe et offer gennem samtaleterapi? Det må man svare ja til – men samtaleterapi er mange ting… Anette Løwert

Fokus på offeret. Hvad er samtaleterapi? Alt fra at lytte til psykoanalytisk psykoterapi Anette Løwert