Stoffer, psykiatri og arbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Evaluering af Projekt Unge
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
ADHD – Når helikopteren ikke kan lette
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Læringsstile og lektier
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Generelt om det for tidligt fødte barn
Psykoedukation til unge i OPUS
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Bipolar affektiv sindslidelse
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
ADHD -BEHANDLINGEN AF DEN
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Mestring af ADHD som voksen.
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
Cannabis og psykiske lidelser
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Sårbarhed hos børn og unge
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Stress En folkesygdom?.
Hvordan man bekæmper mobning
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Patientundervisning 1. session Bipolar lidelse Generelt om Bipolar Affektiv sindslidelse.
Patientundervisning 1. Session Unipolar depression Symptomer og stemningsregistrering.
Unge & psykiske sygdomme
ADHD..
Dobbeltdiagnoser og misbrug
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Personlig stof- og alkoholpolitik
Læge Poul Lundgaard Bak
Stresshåndteringsgruppe
Præsentationens transcript:

Stoffer, psykiatri og arbejde Mie Bonde 2011 HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Disclosures Holder betalte foredrag for: Eli Lilly (Strattera) Novartis (Ritalin) HBpharma/Medice (Medikinet) ADHD-foreningen Har lavet pjece for HBpharma/Medice Sidder i Advisory Board for Eli Lilly HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Hvem er jeg? Mie Bonde Speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri Ansat i Stofrådgivningen og på PPclinic. Brugsuddelerens datter fra Drøsselbjerg 1. generationsindvandrer på Nørrebro Mor til 2 børn, der er opvokset på Københavnske skoler og gymnasier. HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Hvad skal der ske? Psykiatriske forstyrrelser og arbejdsmarked Misbrug – hvilken indflydelse Er det realistisk? HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Psykiatri og Arbejdsmarked HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Neuropsykiatri Hjernen fungerer som resten af kroppen ved kemiske processer styret af gener. HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Hjernen Der er 100 milliarder nerver. Der er 60.000 milliarder kontakter = synapser i hjernebarken Den gennemsnitlige computer klarer 100 millioner instruktioner i sekundet. Hjernen håndterer 10 kvadrillion instruktioner i sekundet =10 billion billioner =100 millioner milliarder milliarder. Nerveimpulser bevæger sig med mere end 110 m/s = 396 km/time. Selvom der meget vi ikke ved – så bliver vi klogere Mange undersøgelser HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk 7

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Hyppighed af psykiatriske lidelser Prævalens = hyppighed på et givent tidspunkt Danmark juli 2010 5 543 819 pers. Skizofreni 0,5 % 27 719 pers. Autisme 0,6 % 33 263 pers. Mental retardering 2,3 % 127 508 pers. Angst 3 % 166 314 pers. ADHD 5 % 277 191 pers. Depression 6 % 332 629 pers. Misbrug (Skøn) 25% 1385 954 pers. HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk PSYKIATRI COPINGSTRATEGIER MILJØ PERSONLIGHEDS FORSTYRRELSE ADFÆRDS FORSTYRRELSE OVER GREB MISBRUG ARV & LIV SKIZOFRENI SPISEFORSTYRRELSE BIPOLAR LIDELSE ANGST OCD DEPRESSION PSYKOSE ARV KOGNITION AUTISMESPEKTRUM ADHD HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Forsinket modning af hjernebarken ved ADHD Regions where the ADHD group had delayed cortical maturation, as indicated by an older age of attaining peak cortical thickness. Mere end 2 års forsinkelse 0 – 2 års forsinkelse HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Hjernen arbejder anderledes HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelateret Prioritere at få lavet rutineopgaver eller opgaver der ikke er de sjoveste eller mest udfordrende Forstå, at man måske ikke har større viden om emnet end mester eller underviser Deltagelse i gruppearbejde kræver dialog. Impulshæmning Udsætte sine behov Tænke sig om inden man taler Lytte til andre HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelateret Kunne modtage vejledning, kritik og karakterer uden at opgive uddannelsen Kunne overskue skiftende rammer og planer for uddannelsen Kunne tåle aflysninger og sene lokaleændringer Udholde forskellige udlægninger af ”teksten” Fleksibilitet Tåle modgang Udholde skift i rutiner Tåle ændringer af planer og aftaler Forstå forskellige svar på samme spørgsmål HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelateret Kunne indgå i dialog med medstuderende uden at overfalde dem ved uenigheder At håndtere pres uden at blive barnlig i argumentation eller adfærd Emotionel kontrol Kunne indgå i dialog Afstemme følelsesudtryk efter årsag Regulere hvor og hvordan man lader følelserne få afløb. HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelevant Selvstændigt at kunne påbegynde arbejdet med opgaver Kunne fastholde arbejdsintensiteten et helt semester eller en hel opgave igennem Aflevere til tiden, overholde gruppeaftaler Initiering Påbegynde en opgave. Fastholde motivationen Overholde aftaler HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelevant At kunne fremdrage nyligt indlært materiale ved behov og i andre situationer Hvad er vigtigt, at huske af det underviseren sagde og hvad har mindre betydning. Hvordan kan alle fag læres – ”godt nok”? Arbejdshukommelse Korttidshukommelse. Evne til at prioritere imellem korttids- og langtidshukommelse. HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Eksekutiv funktioner Organisering af materialer Huske relevante ting Sikre at have relevante remedier klar inden opgave påbegyndes Kunne organisere sit hjem og sin arbejdsplads. Uddannelsesrelevant Medbringe relevante ting til skiftende lektioner Få købt studiebøger og kopieret relevante artikler Sortere udleveret materiale og ikke ”dø i bunkerne” HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Eksekutiv funktioner Uddannelsesrelevant Kunne aflæse skiftende situationer og optræde naturligt i disse. Tjekke eget arbejde for fejl og mangler Kunne forstå at èn hændelse i en situation, kan opfattes anderledes i en anden situation. Monitorering Justere eget udtryk Sikre målet er nået. Aflæse forskellige forklaringer på det man ser. HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Misbrug - hvilken indflydelse? HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Misbrug Mad Chokolade, chips Øl, vin spiritus Sport Tobak Hash Stimulerende euforiserende stoffer Bedøvende stoffer Medicin Spil Arbejde HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Belønning / nydelses center HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Hvad gør belønningssystemet? Giver velbehag Dæmper: Sult Tørst Smerte Angst/bekymring Tristhed Øger: Motivation HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Hvad bruger vi det til? Sætter tankerne i ro Det er frihed Putter en dyne i det sorte hul Koncentrationen Gør det nemmere at snakke med andre Det giver ro Gør det hele sjovere Får hverdagens ulykker til at forsvinde Fjerner rastløsheden Det gør alle jo For at kunne sove ADHD Depression Angst Traumereduktion HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk 23

Belønning Gail Tripp and Jeff R. Wickens Normal ADHD HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Hvad hjælper det på? Dårlig indsovning Alkohol og hash Aggression Hash Rastløshed Amfetamin, Heroin og hash Tristhed og tanker Amfetamin, heroin og alkohol Impulsivitet Hash og alkohol Psykose Mindreværd Amfetamin HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Hvad gør Hash og Kokain ved hjernen? Brug af Hash og kokain kan forringe Sproglig arbejdshukommelse Længere tids brug af Hash – Visuel hukommelse Fornuftsbeslutninger med inddragelse af erfaringer (forudse konsekvensen) Beslutningsevne Visuel organisering (Samle Ikeamøbler eller Lego) ---- ---- --- --- --- --- -- -- -- -- -- ---- -- --- - Kokain – Reducerer “Stop-funktion” HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Er det realistisk? HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Det skal tilrettelægges Personlig assistance under uddannelse  anvendes til personer med handicap, så de kan få assistance til de arbejdsfunktioner, de ikke selv kan klare. Hvilken hjælp er der brug for? Hvad er problemet? Hvordan virker hjælpen bedst? HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Hukommelse HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Social funktion HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Min erfaring Det er vigtigt at investere nu De unge får et liv De første skridt er de sværeste HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk

TAK FOR JERES INTERESSE 33 HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk 33

Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk Referencer Diagnosis, Lifespan, Comorbidities, and Neurobiology Spencer TJ, Biederman J, Mick E, Journal of Pediatric Psychology 2007 Shaw P et al. PNAS 2007;104:19649-19654 Cortical Gray Matter in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Structural Magnetic Resonance Imaging Study. JAACAP 2010, Hollis C Andrew A. Nierenberg, BIOL PSYCHIATRY 2005;57:1467–1473 Esther Sobanski, Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci (2006) 256 [Suppl 1]:I/26–I/31 HKI maj 2011 Mie Bonde www.stofraadgivningen.dk