Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

Tvivl om naturalistisk metodologi
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Den gode fortælling som læringsredskab
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
og andre udviklingsperspektiver
Tine Studstrup FALS-kursus
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Undervisning i VM i uge 46:
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Filosofi – Almen Studieforberedelse
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
At identificere resultater og skrive etnografi
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
Konstruktioner af feltsites
Forskellige former for magt
Samfund og teknologi (B-niveau)
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Holdundervisning den 3
Teori, metodologi og metode
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Peter Nedergaard: Berger & Luckmann: Den samfundsskabte virkelighed
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Peter Nedergaard: Komparative metoder - og konstruktivismens kritik af de naturalistiske antagelser 0) Siden sidst – og lidt om anden øvelsesopgave Generelt.
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Videnskabsteori og metode
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Teorier om medier og menings-dannelse
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Peter Nedergaard: Komparative analyser og eksperimenter – konstruktivistisk set Dagsorden: 1) Kritik af naturalisternes komparative analyser 2) Forskellen.
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Forståelse og fortolkning/ VM 3 – Peter Nedergaard
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Hermeneutik 1: Forståelse og forklaring
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Forståelse og fortolkning/ VM 3 – Peter Nedergaard
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Præsentationens transcript:

Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling? Kirsten Simonsen CEPIN og Roskilde Universitet

Realisme og konstruktivisme Standpunkter, der fastholder eksistensen af en virkelighed, som opererer uafhængigt af vore kundskaber som forskere, vore erfaringer og de betingelser, der giver os adgang til dem Standpunkter, ifølge hvilke virkeligheden ikke findes, men snarere skabes i mangfoldigheden af begrebs- og handlingspraksisser, som også binder forskerens univers

Kritisk realisme: Stratificeret ontologi Det empiriske: Erfaringer, der er en følge af menneskers sansning af faktiske begivenheder og hændelser. Det faktiske: Begivenheder, hændleser og fænomener – resultat af samspil mellem forskellige strukturer/mekanismer. Det reale (konstituerende): Strukturer/ mekansimer der besidder kausale kræfter.

Epistemologiske problemer: erfaring Adresserer ’den epistemiske fejlslutning’ Viden teoriladet, men ikke determineret af teorier/begreber heller ikke afspejling af virkeligheden Sandhedsbegreb: tilnærmelse, praktisk anvendelighed

Epistemologiske problemer: forklaring Metodologiske greb: abstraktion, abduktion

Epistemologiske problemer: naturalisme Bhaskar (1979) The Possibility of naturalism Naturalismens begrænsninger: Lukkede systemer/åbne systemer Samfund del af sit genstandsfelt Erfaringer og meningshorisonter

Socialkonstruktivisme(r) to hovedkilder Ny videnskabssociologi: - Fokuserer på naturvidenskab og teknologi. - Ønsker at forklare indholdet af videnskabelige teorier ud fra sociale faktorer Fransk poststrukturalisme - knyttet til sprog og diskursteori - epistemologisk: diskursen som epistemisk felt - sandhed som diskursiv konstruktion

Socialkonstruktivismens hovedkarakteristika ifølge Vivien Burr En kritisk indstilling overfor taget-for-given viden Historisk og kulturel specificitet Viden skabes og opretholdes gennem sociale processer Viden og social handling hænger sammen

Socialkonstruktivismens største fortjenester Sammenvævning af viden og magt; vidensregimer, forestillingen om ’den anden’ Denaturaliseringsperspektivet; problematisering af fænomeners og kategoriers ’naturlighed’, dekonstruktion

Konstruktivismens flertydighed: de tre h’er 1. Hvad konstrueres? viden om virkeligheden/virkeligheden selv fysisk virkelighed/social virkelighed 2. Hvem konstruerer? forskere/sociale aktører/ epistemer-diskurser 3. Hvordan konstrueres? sproglig konstruktion/ materiel konstruktion

Niveauer af konstruktivisme Historisk-geografisk konstruktivisme Epistemologisk konstruktivisme Ontologisk konstruktivisme

Konstruktivisme versus realisme: epistemologisk niveau

Konklusion Positionering som realist eller konstruktivist uden nærmere præcisering giver ingen mening. Begrebsparret kan tolkes som et kontinuum med mulige mellempositioner Fælles konklusion: Empiri må forstås som konstrueret ud fra en bestemt position – enhver empirisk analyse må redegøre for denne konstruktionsproces