Nye Profiler Profillinjer - muligheder og udfordringer Pilegårdsskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Hvad skete der med vores input fra sidste reformmøde i januar måned? Hvor langt er vi kommet med implementeringen? Hvordan følger forældre med i reformarbejdet?
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Folkeskole-reformen August 2014.
Idrætsskole fra 1. august 2008
Science Class Juelsminde Skole
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Temalinjer •Samfundsfaglig •Naturfaglig •Kunst & Design •Drama & Musik •Idræt •Karrierepilen •Medie og It Samt: •Base 10 •ITO.
Udviklingsplaner Sønderborg
Velkommen til valgmøde
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Informationsmøde onsdag 6. marts 2013 kl – Linjemodellen for skoleåret
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Rønde Skole Linje 10 Eleven i centrum -Et år med fokus på nutidens udfordringer til en afklaring om fremtiden.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Forældremøde 15. september Vision En bæredygtig skole/SFO, som udvikler den praktiske del af fagenes indhold, for at fremme elevernes forståelse.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Fremtidens tekniske gymnasium
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Gymnasiet (Stx)
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
AT-årsprøve 2.g.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Orienteringsaften på Byhøjskolen tirsdag den 2. februar 2015 kl. 17.
Grunde til at jeg elsker dig
Dialogmøde 17. januar 2011.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Hvad er Klimakaravanen? Hvad er der på hjemmesiden?
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Valg af profillinjer Præsentation for forældre til 6. kl.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Præsentationens transcript:

Nye Profiler Profillinjer - muligheder og udfordringer Pilegårdsskolen Caroline Lund Maria Bruun-Jensen Pilegårdsskolen

Nye Profiler Profillinjer – muligheder og udfordringer 1. Velkomst og præsentation 2. Profillinjer, idé og målsætning 3. Valgprocedure 4. Timefordeling 5. Præsentation af Kroppen i centrum-linjen 6. Muligheder og udfordringer 7. Afrunding og spørgsmål

Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Nye Profiler Kroppen centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i X

Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Nye Profiler X Kroppen centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i De samme fag De samme fagmål De samme afgangsprøver De samme muligheder i forhold til uddannelsesforløb INGEN NIVEAUDELING

Nye Profiler Målet med profillinjer i udskolingen: At øge elevernes motivation og engagement og skabe nye udfordringer og muligheder At give 6. klasse-eleverne mulighed for selv at foretage et valg og dermed præge deres skolegang At eleverne gennem deres valg opnår et større medansvar At eleverne indgår i nye sociale sammenhænge At skabe bedre rammer for såvel faglig som tværfaglig sammenhæng At bibringe klassen og skole/hjem-samarbejdet yderligere energi

Nye Profiler Profillinjer Globus-linjen (international linje) Kommunikations- og medielinjen X-linjen (innovations- og naturfaglig linje) Kroppen i centrum-linjen

Nye profiler Valgseddel til profillinje Afleveres til kontoret senest d. 12/4 Navn: __________________________ Nuværende klasse: _____________ Skriv 1, 2 og 3 ud for profillinjerne, så 1 er dit højeste ønske, 2 dit næsthøjeste osv. Du vil få svar skriftligt og mundtligt d. 25/5. _______Globus-linjen _______Kommunikations- og medielinjen _______X-linjen _______Kroppen i centrum-linjen Forældreunderskrift: _________________________________ Begrund dine valg her (skriv evt. videre på bagsiden):

Nye Profiler De nye klasser – skoleåret 11/12: 99 elever, 6.klassetrin, 45 drenge og 54 piger Globus (g): 24 elever (9 drenge og 15 piger) 20 med 1. prioritet 4 med 2. prioritet Komm. (m): 26 elever (10 drenge og 16 piger) 26 med 1. prio. X (x): 26 elever (17 drenge og 9 piger) 23 med 1. prio. 3 med 2. prio Kroppen (k): 23 elever (9 drenge og 14 piger) 18 med 1. prio. 5 med 2. prio.

Nye Profiler Globus X-linjen Eksempler på skemaer Kommunikation Kroppen Her kommer timerne fra

Nye Profiler

Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Nye Profiler Kroppen i centrum – linjen Kroppen centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Nye Profiler Kroppen i centrum – linjen Kort beskrivelse af linjen På Kroppen i centrum - linjen får du mulighed for at kombinere læring med fysisk aktivitet Du vil opnå forståelse for sammenhængen mellem kost, motion, natur og velvære På profildagen vil du arbejde med fagene: idræt, biologi, hjemkundskab, dansk, matematik og historie Kroppen Centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Nye Profiler Kroppen i centrum – linjen Kroppen i centrum betyder, at du bliver en aktiv medspiller. du er med til at sætte skolen i bevægelse. du skaber nye traditioner på Pilen via aktiviteter og konkurrencer. du kommer på ekskursioner i nærmiljøet. du bliver præsenteret for lokale sportsklubber og foreninger. Kroppen Centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Nye Profiler Kroppen i centrum – linjen Mulige undervisningsforløb Matematik i skoven Forfatterskabsrace og genreløb Friluftsliv Historie-orienteringsløb og byvandring Teambuilding og samarbejdsøvelser Styr på sundheden Naturen under lup Målinger og forsøg Kroppen Centrum Kan du lide at bevæge dig? Vil du have sved på panden? Vil du flytte grænser? Vil du udfordres? Tør du ? i

Nye Profiler Profildage 7.K Skemaperiode 3 2011/12 uge dato Emne/aktivitet Lærerbesætning Bemærkninger Logbog/ evaluering 3 18/1 Biologi Bevægelsesgrammatik osk: 08.00 - 9.30 clu: 09.50 - 13.35   4 25/1 Idræt i nærområdet clu: 08.00 - 13.35 cje: 08.00 - 13.35 5 1/2 Projektuge UEA - et job i Tårnby osk: 08.00 - 13.35 Caroline + Maria 6 8/2 Stjerneløb osk: 08.00 - 09.30 mbj: 09.50 - 13.35 Magnus N + Tobias 8 22/2 DJEEO Sara + Maja 9 29/2 Henry Heerup Heerup Museum Vi cykler Thomas + Oliver 10 7/3 Kroppen i skoven mbj: 08.00 - 13.35 Kongelunden Celine + Helena 11 14/3 Hjemkundskab Casper + Andreas J 12 21/3 Fugletur på Fælleden Patrick + Julie

Nye profiler Muligheder Tværfaglighed Undervisningstilbud/ ekskursioner Nyt fagsyn Motivation og engagement Arbejdsglæde

Nye profiler Udfordringer Klassens sociale liv Klarlægning af elevernes faglighed Rammer og tid til planlægning af undervisning Finde en fælles rød tråd for teamet/undervisning Fastholde ejerskab Planlægning af undervisning - bryde indgroede vaner

ROM BLEV IKKE BYGGET PÅ EN DAG! Nye profiler ROM BLEV IKKE BYGGET PÅ EN DAG!

Nye profiler Tidsplan 31/1: Orienterende møde. Her udleveres - informationsark om profillinjerne & tidsplan - valgseddel for profillinje Februar: Evt. nye spørgsmål besvares ved besøg i 6.kl. Evt. på besøg i 7.gmxk 27/2-16/3: Elevsamtaler med klasselærer 19/3-20/4: Skole/hjem-samtaler (elevplansamtaler) 12/4: Aflevering af ønsker om profillinjer (sammen med kor og valgfag) 23/4-10/5: Lærerdrøftelse om klassedannelse (klasselærere i 6. klasserne, AKT-lærere og ledelse) 14/5-23/5: Evt. samtaler med elever og forældre, hvor 3. prioritering er aktuel 25/5: Besked til elever og forældre om profillinje og klasselærer August: Forældrearrangement/forældremøde i 7. klasserne September: Lejrskole/overnatning

X-linjen (innovations- og naturfaglig linje) Nye Profiler X-linjen X-linjen (innovations- og naturfaglig linje) X- for Xplorer X- for det ukendte X- for Xperiment X

X Nye Profiler Kort beskrivelse af linjen X-linjen Kort beskrivelse af linjen Du udforsker, eksperimenterer, opdager og afprøver sammenhænge. Du kommer til at lave forsøg, bl.a. med de måleinstrumenter som du kender fra natur/teknik. Du arbejder med fysik/kemi, biologi, geografi og matematik i praksis samt andre skolefag. Du oplever, at fagene smelter sammen. X

X Nye Profiler Arbejdsformer X-linjen Arbejdsformer Du kommer til at bruge moderne teknologi, når vi drager på tur og undersøger verden. En del af undervisningen vil komme til at foregå rundt på hele skolen i samspil med naturen med eksperimenter i et laboratorium i det fri / ude i byen. X

X Nye Profiler Mulige X-forløb i 7., 8. og 9. klasse Klima-agenterne X-linjen Mulige X-forløb i 7., 8. og 9. klasse Klima-agenterne Katastrofer Biotoper Robotter Sundhed Amager Rejsen til en ø Astronomi Globale pizza Genmanipulering DNA – profilering CSI X